Svietim, teda som v cestnej premávke
Na ceste platí, že dôležitejšie ako vidieť je byť videný. A na to treba správne používať vonkajšie osvetlenie automobilu.
Vydané Text: Miro Lacko a PANER
Článok je pripravený v spolupráci s BECEP
Počas zimnej sezóny je svietenie veľmi podstatným bezpečnostným prvkom. Z 24 hodín kalendárneho dňa je väčšinu času tma a ani hmla, dážď či sneženie vodičom veľmi nepomáhajú. Dobré a správne svetlá sú preto povinnosť na prežitie. ### Denný štandard
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)
Moderné LED denné svetlá majú nižšiu spotrebu energie než klasické halogénové či výbojkové stretávacie, úspora paliva sa pohybuje v priemere až okolo 0,2 l/100 km. Pri správnom zapojení sa spúšťajú automaticky s motorom a teda vám nevyšťavia akumulátor. A, samozrejme, predlžujú životnosť žiaroviek v predných svetlometoch.
### Kedy si prisvietiť?
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)
Ak sú predné svetlá na to, aby nás ostatní na ceste videli, o zadných to platí dvojnásobne. Tie bežné sú tlmené a pri zlom počasí často nemusia stačiť. Kým predné svetlo do hmly nie je povinné, zadnú „hmlovku“ auto musí mať.
Zapína sa najmä v hustej hmle a v silnom daždi, kedy sa za autom vytvára vodná clona spôsobená vírením. Akonáhle ste v kolóne a nie ste posledný (čiže vo vnútornom zrkadle registrujete auto), zadnú „hmlovku“ vypnite. Mnohé autá ju majú ako súčasť skupinových svetiel a teda pomerne vysoko, takže vodič za vami je oslepený intenzívnym červeným svetlom. V meste sa svetlá do hmly nepoužívajú.
Niektoré moderné autá nezobrazujú na palubovke symbol stretávacích svetiel. Zobrazujú však aktívne diaľkové a hmlové svetlá
Automatické svetlá sú praktické, ale vodiči pre ne zabúdajú, že zodpovednosť majú v rukách stále oni!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia