Vyskúšali sme elektrickú Octaviu! Ovplyvnili batérie vnútorný priestor?
V susednom Rakúsku nám automobilka Škoda predstavila kompletnú ponuku alternatívnych pohonov, ktoré majú výrobcovi pomôcť znížiť emisie. Má však investícia do hybridnej Octavie zmysel pre obyčajných zákazníkov?
Vydané Text: Peter Orosz
### INTELIGENTNÁ
Plug-in hybridná Octavia pri jazde vždy uprednostňuje elektrický pohon. Ak si však energiu v batérii chcete uchovať na neskôr, musíte prepnúť vozidlo do hybridného režimu. Ako na to? Stlačíte tlačidlo voľby jazdných režimov, na dotykovom displeji zvolíte hybridný režim a do tretice si šípkami na displeji nastavíte minimálnu elektrickú rezervu v batériách. **Žiaľ, v Octavii si z vlastných preferencií neviete urobiť predvoľbu a pred každou jazdou musíte tento proces nastavenia vozidla opakovať.**
Akumulátory a elektrická výbava sa ukrývajú pod dnom batožinového priestoru, základný objem je vďaka tomu rovnaký ako pri obyčajnej Octavii. Miesto rezervy teraz zaberajú nabíjacie káble.
### IKONICKÁ
Škodu Octaviu dôverne pozná každý motorista na Slovensku. Teraz však obľúbený model **prechádza azda najvýraznejšími zmenami od prvého uvedenia na trh.** Štvrtá generácia totiž predstavuje nielen krajší vzhľad a modernejšie technológie, ale tiež úplne nové pohony, ktoré narúšajú zaužívané stereotypy. Po novom chce byť Škoda Octavia nielen ikonická, ale tiež inteligentná a inovatívna. Jednoducho iV!
# ĎALŠIE ALTERNATÍVY:
### e-TEC
Každá benzínová Octavia v kombinácii s automatickou prevodovkou dostane mild-hybridný pohon. V tomto prípade nie je jazda na čistú elektrinu možná, pretože pod sedadlom spolujazdca sa nachádza len malá 0,6 kWh batéria. V kombinácii s elektromotorom dodáva autu pri rozbehu po dobu desiatich sekúnd asistenciu až 50 Nm krútiaceho momentu navyše. **Ide o akýsi elektrický kopanec, vďaka ktorému môžete na malú chvíľku využiť plný potenciál hybridnej sústavy.** Ďalšou výhodou je možnosť plachtenia na rovinke alebo pri jazde z kopca, keď elektronika dočasne vypne spaľovací motor a pomáha šetriť palivo. Výrobca udáva celkovú úsporu paliva na úrovni 0,5 l/100 km, niektorým kolegom sa však podarilo namerať až 1,5-litrovú úsporu v porovnaní s nehybridnou Octaviou. Zásadný prínos však vidíme v odlišnom fungovaní štart-stop systému prostredníctvom štartér-generátora, ktorý je spojený s kľukovým hriadeľom cez drážkovaný remeň. Výsledkom je rýchle zapínanie a vypínanie spaľovacieho motora bez akýchkoľvek sprievodných vibrácií.
### g-TEC
K najzaujímavejším ekologickým alternatívam nepochybne patrí zemný plyn. Tento druh pohonu produkuje v porovnaní s klasickým benzínovým motorom menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %), oxidov uhlíka (-50 %) a pevných častíc (-86 %). **Samotná prestavba na CNG je pritom jednoduchá, prevádzka až o takmer polovicu lacnejšia a z pohľadu ekologickej výroby paliva z biomasy aj dlhodobo udržateľná.** Plynom poháňaná Octavia G-TEC disponuje dojazdom až 500 kilometrov, pričom na ďalších 140 kilometrov môžete využiť rezervnú nádrž na klasický benzín. Kým v susednej Českej republike ide o jednu z najpredávanejších verzií Octavie, na Slovensku potenciálnych zákazníkov odrádza malý počet čerpacích staníc.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia