Aké zimné pneumatiky použiť a kedy je najlepšie prezuť? Toto by ste mali vedieť!

Sezónne prezúvanie pneumatík je predovšetkým otázkou bezpečnosti. Správne pneumatiky sú základom bezpečnej jazdy. Schopnosti vodiča aj tých najmodernejších bezpečnostných systémov sú závislé od schopností štyroch gumových valcov, ktorých styčná plocha s vozovkou je veľká asi ako ľudská dlaň. Preto je potrebné vyťažiť z minima maximum. ### ČO HOVORÍ ZÁKON? Vo všeobecnosti platí, že treba sledovať dlhodobé trendy a nie… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Sezónne prezúvanie pneumatík je predovšetkým otázkou bezpečnosti. Správne pneumatiky sú základom bezpečnej jazdy. Schopnosti vodiča aj tých najmodernejších bezpečnostných systémov sú závislé od schopností štyroch gumových valcov, ktorých styčná plocha s vozovkou je veľká asi ako ľudská dlaň. Preto je potrebné vyťažiť z minima maximum. ### ČO HOVORÍ ZÁKON? Vo všeobecnosti platí, že treba sledovať dlhodobé trendy a nie krátke výkvy. Prízemný mráz v prvej polovici októbra ustojíte aj na letných pneumatikách, ale s čoraz kratšími dňami klesajú aj teploty a keď sa celý týždeň budíte do +7 °C alebo menej, už je najvyšší čas na výmenu. **Zákon na Slovensku stanovuje povinnosť použitia zimných pneumatík od 15. novembra do 31. marca, a to v prípade, že sa na pozemnej komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza alebo sa dá predpokladať, že sa tak stane.** V zahraničí môžu byť lehoty a podmienky iné, je dobré informovať sa vopred, aby ste sa vyhli zbytočným problémom. Vždy však treba počítať s tým horším scenárom a aj keď predpoveď sľubuje príjemné babie leto, najmä v horských oblastiach môže prvý sneh napadnúť aj skôr. Pre vodičov osobných áut platí, že musia mať zimné pneumatiky obuté na všetkých štyroch kolesách. Vozidlá kategórie M alebo N s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg musia mať zimné pneumatiky obuté na kolesách náprav s trvalým prenosom hnacej sily.
Creative Commons - Pixabay
### STARÉ PNEUMATIKY NEPOUŽÍVAJTE Pre mnohých sú eurá základným kritériom výberu, nemali by ste však šetriť na úkor bezpečnosti. Najlacnejšie produkty predstavujú veľký kompromis a môžeme ich odporučiť iba tým, ktorí jazdia naozaj málo a chcú len dodržať zákon. Radšej siahnite po osvedčených známych značkách a dôveryhodných predajcoch, ktorí neponúkajú preležané skladové zásoby. Každý výrobca uvádza dátum výroby pod označením DOT vo formáte kalendárny týždeň a rok na bočnici pneumatiky. **Materiál totiž časom stráca svoje vlastnosti a po piatich rokoch je už jeho kvalita výrazne nižšia.** Taká pneumatika nepatrí na auto, ale do recyklácie. Schopnosti pneumatík zhoršuje aj čoraz plytší dezén. Nové pneumatiky majú drážky hlboké 8 – 10 mm. Po zjazdení na 6 mm sa predlžuje brzdná dráha o 20 percent, pri 4 mm treba počítať s predĺžením až do 50 percent. Kritická hodnota je 3 mm, viac zjazdené zimné pneumatiky už zákon nedovoľuje používať.
### PRE KOHO SÚ „CELOROČKY“? Obľuba celoročných pneumatík celosvetovo rastie. Tento trend sa prejavuje aj u slovenských vodičov. Podiel tých, ktorí celoročné plášte využívajú, je stále v rádoch jednotiek percent, ale na cestách už nie sú výnimkou. Je to dané aj tým, že technológia ide neustále dopredu a výrobcovia zapracovali na ich konštrukcii, dezéne aj zmesiach a eliminovali nedostatky starších modelov celoročných pneumatík. Pneumatiky, ktoré je možné plnohodnotne používať po celý kalendárny rok, ponúkajú mnoho výhod, ale majú aj svoje limity. **Celosezónne sú voľbou motoristov, ktorí najazdia okolo päťtisíc kilometrov ročne, nepohybujú sa v horských oblastiach alebo majú viac ako jeden automobil.** Hoci sú celoročné pneumatiky kompromisom medzi letným a zimným obutím, spĺňajú všetky legislatívne požiadavky na prevádzku v každom ročnom období. Napríklad všetky celoročné pneumatiky koncernu Continental nesú označenie M + S a symbol snehovej vločky – tzv. 3PMSF. To znamená, že môžu byť používané aj v zimnom období, ak sa na cestách vyskytuje súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, prípadne možno vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že takáto situácia nastane. Počas zimy však platí, že musí mať hĺbku dezénu minimálne 3 milimetre. Ak teda uvažujete nad kúpou celoročnej pneumatiky, dávajte si pozor na výber správneho druhu podľa primárneho určenia. **Aj tieto pneumatiky sa totiž delia na „letné s vlastnosťami pre jazdu v zime“ a „zimné s vlastnosťami pre jazdu v lete“.** Ako napovedá definícia, prvý druh disponuje lepšími vlastnosťami v letnom období, druhý zas preferuje chladnejšie počasie. Rozdiely tak vidieť už pri pohľade na ich dezén a primárnemu využitiu je prispôsobená aj zmes.
### AKO SKLADOVAŤ PNEUMATIKY? Či už idete skladovať letné alebo zimné pneumatiky, postup pri príprave na ich uskladnenie je rovnaký. V prvom rade treba pneumatiky dôkladne umyť. Všetky chemické látky ako benzín, rôzne oleje či rozpúšťadlá, majú totiž na pneumatiky a disky nepriaznivé účinky, ktoré by ich mohli poškodiť. **Na umytie pneumatík a diskov môžete použiť čistú vodu s auto šampónom.** Vhodné je, aby boli od peny následne dôkladne opláchnuté. Ak ich budete umývať tlakovým prístrojom, udržiavajte pri umývaní vzdialenosť aspoň 30 cm od pneumatík, nakoľko by mohlo dôjsť k ich poškodeniu. Tým, že pneumatiky umyjete, budete vedieť rýchlejšie zistiť, či nie sú poškodené. Dôkladne ich treda prezrite. **Vhodné je aj odstrániť z nich vtlačené kamienky, ktoré vodou nezmyjete.** Ak sú pneumatiky v poriadku, použite automobilové prípravky a zakonzervujte ich. Ochránite ich tak pred vonkajšími faktormi, čím predĺžite ich životnosť.
TIP: Pneumatiky nechajte voľne uschnúť, alebo ich osušte handričkou či uterákom. Ak ich balíte do vriec, nikdy ich nebaľte skôr, ako nebudú naozaj suché. **Mohli by na ich vnútornej strane vzniknúť vypukliny.** Pneumatiky je vhodné skladovať pri teplote -5 až 5°C v miestnosti bez slnečného svetla, ďaleko od zdrojov tepla a rozpúšťadiel. Takisto je rozdiel, či skladujete pneumatiky s diskami alebo bez nich. Pneumatiky bez diskov ukladajte zvisle a je vhodné ich polohu aspoň raz za čas meniť. Vhodné je mať na ne stojan. Pneumatiky s diskami môžete poukladať na hromadu, pričom je vhodné dať si na zem kus kartónu a vložiť ho aj medzi jednotlivé pneumatiky. Predídete tak treniu, ktoré by mohli disky alebo pneumatiky poškodiť.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!