Zimné pneumatiky sa hlásia do služby
Klesajúce denné aj nočné teploty sú neklamným znakom príchodu zimy. Súčasťou prípravy automobilu na nasledujúce mesiace je aj výmena pneumatík.
Vydané Text: Miro Lacko a PANER
Sezónne prezúvanie pneumatík je predovšetkým otázkou bezpečnosti. Správne pneumatiky sú základom bezpečnej jazdy. Schopnosti vodiča aj tých najmodernejších bezpečnostných systémov sú závislé od schopností štyroch gumových valcov, ktorých styčná plocha s vozovkou je veľká asi ako ľudská dlaň. Preto je potrebné vyťažiť z minima maximum. ### Prečo prezúvať letné na zimné? Použijeme analógiu s ľudskými nohami: rozumný človek nevyjde do sychravého dňa v šľapkách, ale v obuvi, v ktorej sa nebude šmýkať. Práve šmýkanie je kľúčový moment, ktorý musia pneumatiky vyriešiť. Zimné majú oproti letným dve kľúčové odlišnosti – dezén a zmes. Ich dezén je navrhnutý tak, aby lepšie odvádzal spod pneumatiky vodu či sneh. Síce spôsobuje vyššiu hlučnosť aj spotrebu, avšak čím neskôr stratíte kontrolu nad automobilom v krízovej situácii, tým lepšie pre vás. Zloženie gumovej zmesi, z ktorej sú zimné pneumatiky vyrobené, je dôležité na zachovanie priľnavosti pri nízkych teplotách. Za kritickú hodnotu sa považuje +7 °C. Pod touto hranicou letná pneumatika tvrdne a tým stráca schopnosť lepiť sa na asfalt, naopak zimná guma zostáva vďaka prímesi siliky a iných zmäkčovadiel dostatočne mäkká a priľnavá. V praxi to znamená lepšiu trakciu, smerovú stabilitu, ovládateľnosť a predovšetkým brzdnú dráhu. V závislosti od podmienok môže byť táto na zimných pneumatikách kratšia až o štvrtinu než na letných. Pri spomalení zo 100 km/h hovoríme o približne 10 metroch alebo dvoch dĺžkach bežného auta.
### Kedy prezúvať?
Vo všeobecnosti platí, že treba sledovať dlhodobé trendy a nie krátke výkvy. Prízemný mráz v prvej polovici októbra ustojíte aj na letných pneumatikách, ale s čoraz kratšími dňami klesajú aj teploty a keď sa celý týždeň budíte do +7 °C alebo menej, už je najvyšší čas na výmenu.
Zákon na Slovensku stanovuje povinnosť použitia zimných pneumatík od 15. novembra do 31. marca, a to v prípade, že sa na pozemnej komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza alebo sa dá predpokladať, že sa tak stane. V zahraničí môžu byť lehoty a podmienky iné, je dobré informovať sa vopred, aby ste sa vyhli zbytočným problémom. Vždy však treba počítať s tým horším scenárom a aj keď predpoveď sľubuje príjemné babie leto, najmä v horských oblastiach môže prvý sneh napadnúť aj skôr.
Pre vodičov osobných áut platí, že musia mať zimné pneumatiky obuté na všetkých štyroch kolesách. Vozidlá kategórie M alebo N s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg musia mať zimné pneumatiky obuté na kolesách náprav s trvalým prenosom hnacej sily.
### Aké si mám vybrať?
Na lepšiu orientáciu poslúžia porovnávacie testy, ktoré pravidelne uverejňujú aj motoristické magazíny ako auto motor a šport. Nie je v ich možnostiach každoročne otestovať celú ponuku na trhu, avšak pomôžu zorientovať sa v úrovni kvality jednotlivých výrobcov. Rozdielne metodiky hodnotenia môžu premiešať poradie, zásadné rozdiely však neuvidíte.
Pre mnohých sú eurá základným kritériom výberu, nemali by ste však šetriť na úkor bezpečnosti. Najlacnejšie produkty predstavujú veľký kompromis a môžeme ich odporučiť iba tým, ktorí jazdia naozaj málo a chcú len dodržať zákon. Radšej siahnite po osvedčených známych značkách a dôveryhodných predajcoch, ktorí neponúkajú preležané skladové zásoby. Každý výrobca uvádza dátum výroby pod označením DOT vo formáte kalendárny týždeň a rok na bočnici pneumatiky.
Materiál totiž časom stráca svoje vlastnosti a po piatich rokoch je už jeho kvalita prakticky nulová. Taká pneumatika nepatrí na auto, ale do recyklácie. Schopnosti pneumatík zhoršuje aj čoraz plytší dezén. Nové pneumatiky majú drážky hlboké 8 – 10 mm. Po zjazdení na 6 mm sa predlžuje brzdná dráha o 20 percent, pri 4 mm treba počítať s predĺžením až do 50 percent. Kritická hodnota je 3 mm, viac zjazdené zimné pneumatiky už zákon nedovoľuje používať.
### Nestačili by celoročné?
Ako to už pri výrobkoch typu 2-v-1 býva, je to kompromis a ten nemusí byť ideálny. Celoročné pneumatiky kombinujú zimný dezén s tvrdšou zmesou letného obutia. Môžu byť teda riešením pre ľudí, ktorí nejazdia veľa a žijú v teplejšej časti krajiny, kde cez zimu veľa nenasneží.
Štyri celoročné pneumatiky stoja síce menej peňazí než po štyri zimné a letné, ale neustálym používaním sa aj rýchlejšie zjazdia. Namiesto prezúvania v pneuservise radšej investujte do súpravy druhých, na zimu ideálne plechových, diskov. Kolesá tak zvládnete vymeniť aj svojpomocne.
Inzercia