PRVÁ JAZDA: Vyskúšali sme nový Volkswagen Tiguan R! Zvládne neskutočné veci
Dobrých šoférskych áut je čoraz menej, takže keď som si na medzinárodnej prezentácii mohol vybrať medzi dieselovou verziou 2.0 TDI, hybridným Tiguanom eHybrid a ostrým Tiguanom R, neváhal som ani chvíľu a osedlal som úplne nový model divízie Volkswagen R. Ponúka totiž všetko to, čo klasický Tiguan, plus kopec vecí navyše. ### Omladený Vynovený Tiguan sa prezentuje… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Široký výber
Na výber sú najnovšie verzie naftových a benzínových motorov, spĺňajúce aktuálne normy. Dieselový motor 2.0 TDI ponúka Tiguan s výkonom 90 kW (122 k), 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). **Pre silnejšie verzie bude k dispozícii aj pohon 4Motion a prevodovka DSG.** Benzínový motor 1.5 TSI s technológiou odpájania valcov môžete mať v Tiguane v jeho klasických variantoch s výkonom 96 kW (130 k) alebo 110 kW (150 k). Výkonnejšia verzia môže byť spojená s prevodovkou DSG. Plug-in hybridná verzia eHybrid spája motor 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor s výkonom 85 kW (110 k), 13 kWh batériou a dojazdom približne 50 kilometrov na elektrinu. Systémový výkon tohto modelu je až 180 kW (245 k) a pridáva aj 400 Nm krútiaceho momentu.
### RRRRrrrr
Tóny príplatkového titánového výfuku Akrapovič sú po naštartovaní vrcholného Tiguanu R s výkonom 235 kW (320 k) a 420 Nm vskutku dráždivé. **Toto je prvý raz, čo sa písmenko R dostalo na karosériu Tiguanu spolu s motorom 2.0 TSI.** Tiguan R dostal úplne nové športové sedadlá, ktoré sú pekné a aj veľmi dobré, pričom sa nijako nevylučujú s každodenným používaním. Na nový volant sa dostalo nenápadné tlačidlo R. Jemne sa ho dotknite a môžete cyklovať medzi jazdnými režimami. Stlačte ho a Tiguan R sa okamžite prepne do najagresívnejšieho režimu Race. Medzi režimami zvuku auta s objavil režim Pure, ktorý veľmi oceňujem. Ten vypne akékoľvek elektronické dofarbovanie zvuku motora a otvorí obidve klapky vo výfuku. A výsledok je super. Najmä keď sa vám podarí v správny moment podradiť a zozadu sa ozve ostrá streľba. Motor 2.0 TSI nestratil nič zo svojej povestnej energie a výbušnosti. Na stovku sa s ním Tiguan R rozbehne už za 4,9 sekundy!
Najzaujímavejší je však nový zadný diferenciál so schopnosťou nezávisle posielať výkon na jednotlivé kolesá. Tiguan R teda predvádza nádherné výjazdy pod plynom bez akejkoľvek nedotáčavosti. „Hrozí“ skôr jemná pretáčavosť. A je to veľká zábava. **Podvozok Tiguanu R je naladený božsky. Napriek tomu, že obúva až 21-palcové disky, dokáže byť neuveriteľne komfortný.** Vidieť, že sa na jeho vývoji podieľal pretekár Benny Leuchter. Dokonca aj v tvrdšom režime Sport to je perfektný kompromis na každodennú jazdu. Režim Race je potom už citeľne tvrdší a oceníte ho, keď Tiguan R naozaj tlačíte na hranu.
Poslednú zmienku si zaslúži prevodovka DSG. Dostala nové, veľké pádla pod volantom. **Inžinieri sa však nezastavili len pri nich a evidentne sa venovali aj kalibrácii jej softvéru,** lebo tak rýchlo som ešte žiadnu prevodovku DSG nezažil radiť. Poslúcha na každý povel a pri podraďovaní dáva štipľavé medziplyny.
Tiguan R ma veľmi prekvapil. Spája zážitky za volantom so zvukom, variabilitou, technológiami a štýlom. A to všetko dokáže v karosérii, v ktorej niektoré z menovaných vecí nemali dať. Cena nového Tiguanu sa začína od 23 990 €. Kompletné technické špecifikácie v čase písania testu ešte neboli k dispozícii.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia