S Fordom Mustang sme prešli cesty, o ktorých spieva skupina IMT Smile vo svojej pesničke!
Splniť si cestovateľský sen na Slovensku? Možností je mnoho. Mne sa toto leto jeden podaril. Prešiel som cesty, o ktorých spieva skupina IMT Smile vo svojej pesničke Cesty II. triedy. A s autom, ktoré sa na to hodí priam dokonale – Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible.
Vydané Text: Peter Orosz
### Cesty II. triedy
Ciest II. triedy máme vyše 80 v celkovej dĺžke viac ako 3 600 km. Podľa čoho si textár Vlado Krausz vyberal cesty do textu nám nevedeli povedať ani chlapci z IMT Smile, mapa hovorí, že dve z nich sú na západe Slovenska, dve na pomedzí stredu a východu našej krajiny a dovedna majú 168 km.
Vlado Krausz je plodný autor – jeho prvý známy text bol hit Nepoznám, ktorým kapela IMT Smile odpálila svoju kariéru a odvtedy spolupracoval s mnohými slovenskými interpretmi ako Katarína Knechtová, Richard Müller či Robo Grigorov. Na konte má viac ako 500 textov, takže ho pokojne môžeme označiť za pokračovateľa textárov ako Kamil Peteraj či Boris Filan. **Plátenná strecha je dole, audiosústava B&O pripravená a pomaly sa rozbieha chytľavá melódia.** Nejdeme podľa textu, ale začíname na západe Slovenska.
### Na ceste 517
Akoby zastavil sa čas. Človek tam stále niečo nové zbadá. Vraví pesnička. My vravíme, že cesta vedie z Považskej Bystrice do Rajca a meria 25 kilometrov. Zastavil sa tam čas? Keďže sa krúti pomedzi hory, lúky a pasienky, mohli by sme súhlasiť. Ale ide aj popri golfovom ihrisku. A to je pre niekoho spôsob, ako vypne, oddýchne si a čas sa pre neho zastaví. A či sme zbadali niečo nové? Minimálne to, že kolega a v tomto prípade aj fotograf Juraj ma vystríhal, aby som si dával pozor.
Túto cestu veľmi dobre pozná a jej asfalt je dosť šmykľavý. **Ak máte pod pravou nohou výkon 324 kW (440 k) a krútiaci moment 529 Nm, ktoré cez 10-stupňovú automatickú prevodovku smerujú iba na zadné kolesá, je to dôvod na ostražitosť.** Avšak spojenú s radosťou a zábavou. Ford Mustang netreba veľmi presviedčať a aj zapnutá stabilizácia mu dovolí kontrolovane zavrtieť zadkom.
Oveľa viac mu vyhovuje voľne brázdiť krajinu a výkon využívať na nevyhnutné a bleskové predbiehacie manévre. Za všetko hovorí zrýchlenie z 0 na 100 km/h len tesne nad 4 sekundy. Z Rajca je to na skok do kúpeľov v Rajeckých Tepliciach či k drevenému vyrezávanému slovenskému Betlehemu v Rajeckej Lesnej.
### Na ceste 511
Každý tam môže niečo nájsť. To dobre vie každý, kto tou cestou išiel. Tak toto Vlado Krausz trafil presne! Na 89 km z Partizánskeho do obce Bajč pri Hurbanove nájdete asi všetko, čím sa vyznačuje západná časť Slovenska. **Pri Partizánskom priemysel (pri Novákoch aj tepelnú elektráreň, ktorú európske emisné predpisy posielajú do histórie a problém s nimi má aj Mustang),** hneď za ním horský priechod Skýcov s nie veľmi prudkým stúpaním, no s o to krajšími zákrutami, po jeho prejdení mestečko Topoľčianky.
To je hlavným turistickým tipom cesty. Vinárstvo so špičkovými vínami, kaštieľ, v ktorom trávil letné dovolenky Tomáš Garrique Masaryk, národný žrebčín s chovom vzácnych lipicanov a kúsok odtiaľ zubria zvernica. Aj na dva dni tu máte stále čo robiť.
Kaštieľ a zámok Topoľčianky
Národný buditeľ Jozef Miloslav Hurban dal meno mestu, ktoré stojí za návštevu minimálne preto, lebo sa tu ešte stále varí pivo a v miestnej hvezdárni vás naučia, ako sa pozerať na hviezdnu oblohu aj bez aplikácií v mobile.
### Na ceste 532
Ten svet sa zrazu krajší zdá. Dokonca aj vtedy, keď hmla na zem sadá. Čo je krajšie na 45 km ceste z Tornale do Muráňa? **Dopravná tepna Gemera vám ukáže, čo sa môže stať s regiónom, ak sa jeho hlavná ekonomická aktivita, ťažba a spracovanie nerastných surovín, jedného dňa skončí.** Okrem nového rázu krajiny so zvlnenými kopcami nájdete aj neskutočné zabudnuté pamiatky. Kaštiele, kostoly, industriálne pamiatky. Odpočítajte si sto rokov a muselo to tu žiť naplno. Ťažba nerastných surovín išla naplno, kostol a kaštieľ v Jelšave boli v plnej kráse a ďalšie menšie mestečká v okolí prekvitali.
Prvé slovenské gymnázium v Revúcej
Vysoké Tatry majú svoje nenapodobiteľné čaro a vedia chytiť za srdce. Nebotyčnými skalami, lanovkami, možnosťami cyklisticky, turistiky, ale aj golfu. Na ten môžete pokojne ísť aj Mustangom. Jeho batožinový priestor je upravený tak, aby sa tam golfový vak zmestil. **Plátenná strecha sa skladá do pevnej vaničky, takže 332 dm3 batožinového priestoru zostáva nemenných.** Pre dvoch to na dovolenku úplne stačí.
Celú trasu sme absolvovali pod 10,5 l/100 km, čo považujem za veľmi slušný výkon. A to som sa miestami nechal aj uniesť dynamikou auta.
Tempomatových 130 km/h stlačilo spotrebu pod 10 l/100 km. Ak hľadáte spoločníka na štýlové výlety vo dvojici, môže byť Mustang s nenútenou dynamikou a nedostižným imidžom zaujímavou voľbou. **Cenovo vychádzal náš exemplár na 60 320 eur,** čo je vzhľadom na výkon, imidž, zvuk, výbavu a nakoniec aj spotrebu rozumná cena. Choďte sa na neho rýchlo pozrieť, budúci rok to už bude vzhľadom na európske predpisy náročnejšie.
A cesty II. triedy? Ja som ich zvládol za dva dni, no okrem fotenia som sa venoval iba jazde s heslom, že cesta je cieľ. **Ak však navštívite všetky atrakcie na týchto cestách a v ich okolí, môže to byť aj na dlhšie.** Pokojne na týždeň, dva, alebo na viacero výletov. Lebo, ako sa spomína v závere pesničky, dá sa to zniesť, stratený v čiarach ciest. A na týchto cestách sa dá krásne strácať a stále objavovať niečo nové.
### Tak veľa iných ciest
Sú posledné slová textu pesničky. My sme si ich vybrali, aby sme vám priblížili niekoľko bonusov, ktoré sa síce nenachádzali priamo na jednej zo štyroch spomínaných ciest, ale stoja za návštevu. Začíname Čičmanmi. Sú kúsok od Rajca, cestou, keď sa budete presúvať do Partizánskeho. Ich ornamenty pozná už azda celý svet, no aj tak fascinujú pri každej návšteve. **Termálne kúpalisko v Podhájskej, protiturecká pevnosť v Komárne, kaštiele vodné mlyny na Žitnom ostrove.** Juh Slovenska vyzerá ako prehliadaný kút, no v kombinácii s neopakovateľnou kuchyňou stojí za viac ako jednu návštevu. Z Hurbanova do Tornale je to vyše 200 km, no cesta juhom Slovenska vám ukáže, prečo je to naša obilnica a špajza. Tých 200 km poľami v pokojnom tempe vyčistí hlavu a pripraví vás na jazdecké zážitky v horách. A chvíľu sa budete cítiť ako stratení niekde v Texase.
Čičmany sú svojou zachovalou ľudovou architektúrou.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!