„Ide síce o prvý, ale výrazný krok k vyrovnaniu daňovo-poplatkového zaťaženia našich dopravcov v porovnaní s ich kolegami v krajinách V4,“ píše Stanislav Skala, predseda Únie autodopravcov Slovenska.
Autodopravcovia v zastúpení Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS) s jej predsedom Stanislavom Skalom vydali tlačovú správu, v ktorej ďakujú zákonodarcom za schválenie **návrhu novely zákona o dani z motorových vozidiel**. Tento návrh obsahuje zmeny, ktoré autodopravcovia dlhodobo vyžadovali aj od minulej vlády, no napriek sľubom vtedajšieho premiéra Petra Pellegriniho napokon k naplneniu ich žiadostí neprišlo. Zmeny sa stávajú realitou až počas aktuálnej vlády Igora Matoviča a ministra financií Eduarda Hegera, ktorý je zároveň podpredsedom vlády.
Novela zákona sa má dotknúť viac ako desaťtisíc autodopravcov na Slovensku.
Únia autodopravcov dlhodobo pripomína, že miera ich daňového zaťaženia na Slovensku nie je únosná, ako príklad často uvádza reálie v zahraničí. Slovensko má podľa nich patriť ku krajinám, kde sú finančné náklady na prevádzku autodopravy najvyššie v Európskej únii a domáci poskytovatelia autobusovej a nákladnej dopravy tak strácajú konurencieschopnosť na vlastnom trhu.
Okrem toho UNAS upozorňuje aj na problémy s mýtnym systémom a na nehospodárnosť kompetentných v nakladaní s vybranými daňami a údajnú korupciu, ktorá má deformovať trh s autodopravou.
Jedným zo zásadných momentov, kedy sa autodopravcovia dostali do médií a upozornili tak na svoje problémy, bol [štrajk a blokovanie niektorých ciest kamiónmi v januári tohto roka](https://www.autoviny.sk/novinky/120625/aktualne-protesty-autodopravcov-pokracuju-pozrite-sa-kedy-a-kde).
Stanislav Skala, predseda Únie dopravcov Slovenska (UNAS) | Foto z brífingu 10.7.2020
[Slovenská komora daňových poradcov](https://www.skdp.sk/webnew/main.nsf/0/211DA20262A929D7C12585D20023C00D?opendocument) medzitým zverejnila dokument s názvom [Predbežná informácia k pripravovanej novele zákona o dani z motorových vozidiel](https://www.skdp.sk/webnew/main.nsf/0/211DA20262A929D7C12585D20023C00D?opendocument), ktorý objasňuje problematiku a uvádza najpodstatnejšie fakty o pripravovanej novele zákona:
*Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami EÚ relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave a v spojitosti s mýtnym systémom je opodstatnená zmena súčasného nastavenia sadzieb dane. Cieľom pripravovanej novely predmetného zákona je preto zníženie daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave tak, aby došlo k posilneniu konkurencieschopnosti s autodopravcami z iných krajín.*
*Za týmto účelom sa navrhuje novelou zákona odstrániť komplikované „párovanie“ vozidiel tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves) a namiesto toho zaviesť priame priradenie ročnej sadzby dane z novonavrhnutej prílohy k zákonu v závislosti od základu dane, ktorým na tento účel zostáva hmotnosť vozidla a počet náprav*.
*Okrem zavedenia novej prílohy s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves sa navrhujú zaviesť nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3, N3 a O4 v rozmedzí od 50% do 10%. Predmetné zvýhodnenie ročnej sadzby dane sa navrhuje uplatniť počas 156 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla*.
*Pri vozidlách kategórie L (motorky a štvorkolky) a M1 (osobné vozidlá) sa súčasne navrhuje zvýšenie sadzieb dane s dôrazom na luxusný segment. S ohľadom na obstarávacie ceny vozidiel kategórie L a M1 sú aktuálne efektívne daňové sadzby regresívne, čo nie je opodstatnené ani z pohľadu marginálnej užitočnosti luxusného vozidla pri vykonávaní podnikateľských činností. Ostatné premenné pri výpočte dane zostávajú nezmenené*.
Problémy majú autodopravcovia aj prevádzkovatelia odťahových služieb, upozorňujú na vysoké náklady a korupciu.
**Celé znenie tlačovej správy UNAS bez redakčnej úpravy:**
*Únia autodopravcov Slovenska s potešením prijala správu o schválení návrhu zákona o dani z motorových vozidiel vládou SR. Veríme, že tento návrh zákona podporia aj poslanci . UNAS ďakuje vláde, ako aj jednotlivým rezortným ministrovy,financii aj premierovy vlády a štatným tajomnikom ktorí pripravili túto zmenu. Naplnili tak sľub, ktorý dal (a vierolomne porušil) bývalý premiér p. Pelegrini autodopravcom, ktorí v januári protestovali proti neúmerne vysokému daňovému a poplatkovému zaťaženiu domácich podnikateľov v autodoprave. Ide síce o prvý, ale výrazný krok k vyrovnaniu daňovo-poplatkového zaťaženia našich dopravcov v porovnaní s ich kolegami v krajinách V4. UNAS verí, že aj tento krok vlády výrazne prispeje k stabilizácii podnikateľského prostredia v tomto segmente ekonomiky a zabráni tak hroziacemu prepúšťaniu zamestnancov. UNAS víta, že zníženie daní reaguje na nový program EÚ v ekologickej oblasti, keď zníženie dane z motorových vozidiel je konečne naviazané na splnenie emisných noriem vozidlami.
UNAS ubezpečuje svojich členov a sympatizantov, že bude aj naďalej presadzovať ich oprávnené záujmy a požiadavky, z ktorých nemôžeme ustúpiť. Ide o dlhodobejší proces, ale sa zdá, že sa veci začínajú hýbať. UNAS bude tiež aj naďalej poukazovať na prípady korupcie alebo nehospodárneho nakladania s vybranými daňami a poplatkami.“
UNAS ďakuje všetkým svojim členom a sympatizantom, ktorí naše úsile o zlepšenie našich podmienok podporili aj svojou odvážnou účasťou na januárových protestoch pred. UNAS. Skala. Stanislav.*
AUTOVINY.SK » Aktuality » Autodopravcovia konečne vyhrali: budú mať nižšie dane, Pellegriniho sľub splnil až Matovič s Hegerom