Máte radi exotické autá? Autá, ktoré sa u nás nepredávajú, no pri eventuálnom zaradení do slovenského predaja by nepochybne zaznamenali komerčný úspech? V takom prípade sa vám bude páčiť táto dvojica cenovo dostupných modelov od Hyundai, sedan Solaris a crossover Creta.
**Hyundai Solaris** (horná fotogaléria) je malý sedan so vzhľadom pripomínajúcim u nás predávané hatchbacky i20 či i30. Nie je iba iným karosárskym vyhotovením i20, ako je to v prípade Kia Cerato/Ceed ([Kia Ceed ako sedan](https://www.autoviny.sk/reportaze/121059/kia-ceed-ako-elegantny-a-sportovy-sedan)), ale samostatným modelom predávaným v Rusku.
Sedan sa predáva iba s dvomi benzínovými atmosférickými motormi 1.4 MPI a 1.6 MPI s max. výkonmi v rozpätí 74 kW (100 k) až 90 kW (123 koní) a s pohonom predných kolies, v ponuke je 6-stupňová manuálna i automatická prevodovka.
Cena Solarisu začína na 780-tisíc ruských rubľov, čo je v prepočte niečo vyše 8 500 eur. To je mimoriadne pôsobivá cenovka, ak uvážime, že napríklad model i20 sa na Slovensku predáva od 10 490 eur, respektíve model i30 od 13 690 eur. Ak si u nás chcete od Hyundaiu kúpiť sedan, musíte si pripraviť minimálne 16 190 eur za i30 Fastback.
**Hyundai Creta** je malé SUV-crossover postavený na kompaktnej platforme a tiež s veľmi atraktívnou cenou od približne 11 400 eur (1,042 mil. rubľov). V predaji je s motormi Gamma 1.6 D-CVVT 90 kW (123 koní) a Nu 2.0 D-CVVT 111 kW (149 koní), v ponuke je 6-stupňová manuálna i automatická prevodovka. Keby sa vozidlo predávalo u nás, v hierarchii modelov by patrilo pod Hyundai Kona.
[GALLERY id=31009]
### Prečo sú u nás nové autá drahšie?
O dôvodoch, prečo sú ceny modelov áut v zahraničí nápadne nižšie v porovnaní s našimi, sme písali už niekoľkokrát. Podstatou „problému“ je odlišne nastavená politika pre homologizáciu, u nás predávané autá skrátka musia byť bezpečnejšie po každej stránke.
Napríklad severoamerický, ruský, čínsky, africký trh či trh v Latinskej Amerike je významne benevolentnejší, čo však so sebou prináša aj podstatné riziká pre spotrebiteľov-motoristov.
V neposlednom rade sa na nové autá predávané v Európe kladie väčší dôraz na čistotu ich pohonov, staršie agregáty s vyššími emisiami škodlivých plynov sú legislatívne potlačené a aj novšie modely musia mať drahšie čistejšie motory.
Okrem toho musia naše európske autá spĺňať aj náročné kritéria na prítomnosť asistenčných systémov, [zásadnejšie sa pritom budú sprísňovať v nasledujúcich dvoch rokoch](https://www.autoviny.sk/novinky/121587/poznate-asistencne-systemy-v-autach-eu-niektore-z-nich-spravila-povinnymi-toto-su-podrobnosti) ([» čítať viac](https://www.autoviny.sk/novinky/121587/poznate-asistencne-systemy-v-autach-eu-niektore-z-nich-spravila-povinnymi-toto-su-podrobnosti)).