Poznáte asistenčné systémy v autách? EÚ niektoré z nich spravila povinnými, toto sú podrobnosti

Aj najlacnejšie autá budú po novom technologicky vybavenejšie ako niekdajšie limuzíny. Na samojazdiace autá si ale aj tak musíme ešte počkať.
Vydané  Text: 

Článok bol pripravený v spolupráci s BECEP

Európska únia a jej snaha o bezpečné autá

Nové autá nikdy neboli tak dobré ako práve dnes. Niektorí by síce s týmto tvrdením nesúhlasili, pretože staršie autá si vedeli opraviť aj svojpomocne, zatiaľ čo s novými si poradiť nevedia, lenže pri nových autách už tieto svojpomocné opravy obyčajne vôbec nie sú potrebné.

Dôvod, pre ktorý môžeme spoľahlivo tvrdiť, že sú nové autá lepšie ako kedykoľvek predtým, spočíva aj v ich vynikajúcej bezpečnosti vynútenej európskou legislatívou. U nás, v Európe, je samozrejmosťou, že autá dosahujú tri a viac hviezdičiek v nárazových skúškach Euro NCAP a aj lacné hatchbacky majú pokročilú bezpečnostnú výbavu, no v Latinskej Amerike, Afrike či východne od nás to už taká samozrejmosť rozhodne nie je! Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá.

Významný vplyv na bezpečnosť nových áut majú nielen samotné konštrukcie a dizajny karosérií a prepracované deformačné zóny, ale aj technológie, ktoré sa aktívne podieľajú na odvrátení hrozieb. Asistenčné systémy nám každý deň pomáhajú znižovať riziko havárie, poškodenia zdravia alebo straty života, iné zvyšujú komfort na cestách, či už v meste alebo na diaľnici. Poznáte ich všetky a viete ich aj spoľahlivo používať?

Na prvom mieste je potrebné uvedomiť si, že asistenčné systémy nemajú potenciál nahradiť vodiča. Toto je nesmierne dôležitý fakt, pretože práve on je dôvodom, pre ktorý musíte vždy držať ruky na volante aj v prípade, že vaše auto dokáže jazdiť v pruhu samočinne. Aj pri cúvaní s 360-stupňovým kamerovým systémom a ultrazvukovými radarmi sledujúcimi okolie auta vás vozidlo na displeji vyzýva, aby ste vždy sledovali okolie aj vlastnými očami.

Veľká väčšina aktuálne predávaných vozidiel už má zabudované technológie takzvaného prvého stupňa autonómneho riadenia. Tie dokážu obmedzeným spôsobom upravovať správanie auta na základe získaných informácií z blízkeho okolia. Ide predovšetkým o systémy ako udržiavanie v jazdných pruhoch či adaptívny tempomat. Stupňov je pritom päť a piata úroveň už vôbec nepočíta s účasťou človeka-vodiča.

Prehľad asistenčných systémov a ich funkcie

Každý automobilový koncern a jednotlivé značky vyvíjajú asistenčné sami alebo v spolupráci s ich dodávateľom a označujú ich rôznymi skratkami. Napríklad systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu niektoré značky volajú LKA, iné Lane Assist, LTA a líšia sa aj funkčne. Niektoré sú viac presné, iné menej, niektoré zasahujú ešte pred, iné až po vybočení z pruhu.

Mnohé automobily umožňujú nastaviť citlivosť zásahu asistenčných systémov, teda času, kedy začnú reagovať.

Prejdime si tie najvýznamnejšie a najbežnejšie asistenčné systémy používané v nových autách. • Automatické núdzové brzdenie sa v moderných autách aktivuje v prípade, že určite hrozí kolízia a vodič včas alebo vôbec nereaguje – vtedy auto samočinne núdzovo zabrzdí a zapne výstražné svetlá; pri autách s manuálnymi prevodovkami vtedy zhasne motor;
• Adaptívny tempomat (napr. ACC, SCC) je tempomat, ktorý automaticky mení rýchlosť vozidla podľa vozidla pred ním; nikdy však nerozbehne auto rýchlejšie, ako bol nastavený; niektoré autá s automatickou prevodovkou dokážu aj úplne zastaviť a potom sa sami rozbehnúť; • Sledovanie mŕtveho uhla je mimoriadne užitočná funkcia, ktorá informuje vodiča o tom, že sa práve v jeho mŕtvom uhle nachádza akýkoľvek objekt (auto, motorka, bicykel, chodec a podobne); niektoré autá vytvoria odpor na volante, ak ním vodič začne točiť aj napriek výstrahe; • Asistent rozpoznania únavy vodiča (napr. Driver Assist) sleduje viacero parametrov jazdy, ako otáčanie volantom, brzdenia, zrýchlenia a podobne, na základe ich vyhodnotenia potom indikuje prípadnú únavu vodiča. Vraj až pätinu nehôd za volantom spôsobuje únava a je porovnateľná s jazdou pod vplyvom alkoholu. Upozornením vodiča na to, že si má dať od šoférovania pauzu, je možné predísť havárii; • Hill Holder – funkcia, ktorá zadrží auto, ak sa rozbieha alebo cúva z kopca alebo do kopca; • Upozornenie na vybočenie z pruhu (napr. LDA, LDW, Lane Departure Warning, LDWS) je jednoduchá funkcia, vodiča iba akusticky, vizuálne a niekedy vibrovaním volantu upozorní, že vybočil z pruhu, ale nezasahuje do riadenia; • Udržiavanie v jazdnom pruhu dokáže vrátiť auto späť do jazdného pruhu, ale neudržiava auto v strede pruhu; • Asistent vystredovania jazdy v pruhu (napr. LFA, LCA, Lane Centering Assist, Aktívny LKA, LKAS, Lane Assist) počas jazdy udržiava auto v strede jazdného pruhu;
• Sledovanie dopravných značiek (napr. RSA, Travel Assist) využíva kamery, ktoré prečítajú zvislé dopravné značenie a informujú o ňom vodiča. Niektoré autá vedia obmedziť rýchlosť adaptívneho tempomatu na údaj zo značky; • Protikolízny bezpečnostný systém vzadu (napr. Rear Traffic Alert, PCS, EyeSight) upozorní vodiča na to, že sa k nemu odzadu blíži auto, chodec alebo cyklista, prípadne systém automaticky zabrzdí auto, aby vyhlo kolízii; • Protikolízny bezpečnostný systém vpredu (napr. Front Assist, PCS, EyeSight) má rovnakú funkciu, ale funguje spredu, taktiež upozorňuje na hroziacu zrážku do stojaceho vozidla, prípadne samočinne zabrzdí vaše auto; • Asistent pre jazdu v kolóne je užitočný pomocník pre jazdu nielen v dopravnej zápche, keď auto samočinne vykonáva spomalenie, brzdenie, rozjazd a zrýchlenie, a to podľa vozidla idúceho pred ním; • Automatické prepínanie diaľkových svetiel (napr. AHB, Auto Light Assist) automaticky vypína diaľkové svetlá, ak je vpredu iné vozidlo a potom ich znova zapne, ak je to práve bezpečné. Niektoré autá používaj projekčné svetlomety, ktoré doslova vykroja zo svetelného lúča tak, aby neboli oslňované iné vozidlá.
O sledovanie jazdných pruhov sa obyčajne stará jediná kamera umiestnená hneď za čelným sklom.
 

Nové povinné bezpečnostné funkcie od roku 2022

Od polovice roku 2022 budú musieť byť všetky nové autá na trhu EÚ vybavené vyspelými systémami bezpečnosti. Kompletné informácie o o smernici EÚ o všeobecnej bezpečnosti motorových vozidiel nájdete tu, podstatné časti citujeme v nasledujúcich riadkoch:   Podľa nových pravidiel musia byť všetky motorové vozidlá (vrátane nákladných vozidiel, autobusov, dodávok a športových úžitkových vozidiel) vybavené týmito bezpečnostnými prvkami:
  • systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti,
  • umožnenie montáže alkoholového imobilizéra,
  • systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti,
  • pokročilé systémy varovania vodiča pred rozptýlením,
  • signály núdzového zastavenia,
  • systémy detekcie spätného chodu,
  • zariadenia na záznam údajov o udalostiach,
  • presné monitorovanie tlaku v pneumatikách.
Pri osobných automobiloch a dodávkach sa budú vyžadovať dodatočné pokročilé bezpečnostné opatrenia. Medzi tieto patria:
  • zdokonalené systémy núdzového brzdenia,
  • systémy núdzového udržiavania v jazdnom pruhu,
  • rozšírená ochranná zóna pre náraz hlavy, ktorá dokáže zmierniť zranenia pri zrážkach so zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky, ako sú chodci a cyklisti.
Popri všeobecných požiadavkách a existujúcich systémoch (ako je systém výstrahy pred vybočením z jazdného pruhu a zdokonalený systém núdzového brzdenia) sa budú nákladné vozidlá a autobusy musieť navrhovať a vyrábať, tak, aby sa významne zredukovali mŕtve uhly okolo vozidla. Budú tiež musieť byť vybavené pokročilými systémami schopnými rozpoznať chodcov a cyklistov, ktorí sa nachádzajú v tesnej blízkosti vozidla. Komisia bude mať na základe tohto nariadenia okrem toho možnosť zaviesť osobitné pravidlá v oblasti bezpečnosti vozidiel na vodíkový pohon a automatizovaných vozidiel. Vo všeobecnejšej rovine nariadenie Komisii umožňuje aktualizovať nové špecifikácie a zohľadniť tak budúci technický vývoj.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia