Trh s novými autami sa pomaly mení a je možné, že v priebehu nasledujúcich rokov budeme svedkami zásadnej zmeny, kedy sa dopyt ľudí preorientuje z tradičného osobného vlastníctva na zdieľanie vozidiel a ich prenájom. Do značnej miery síce tieto vyhliadky skomplikoval COVID-19, ktorý by vraj mohol ešte viac podnietiť záujem o individuálnu dopravu, teda osobné vlastníctvo, lenže napokon do spotrebiteľskych preferencií až tak nezasiahol. Tí, ktorí si auto plánovali kúpiť pre Covidom, si ho napokon zadovážili, problém mali iba tí, ktorí kvôli pandémii prišli o prácu a teda aj zdroj príjmu, za ktorý chceli auto kúpiť.
Automobilky sa pritom pozerajú niekoľko rokov dopredu, keď už snáď pandémia pominie a koronavírus bude úplne pod kontrolou.
Značka Kia v januári predstavila svoj Plan S, ktorý svedčí o jej záujme transformovať sa z konvenčnej automobilky na poskytovateľa mobility. Má vyrábať produkty i ponúkať služby. Najnovším krokom v ústrety naplneniu tohto plánu je spustenie projektu s názvom KiaMobility. Jedná sa o služby poskytovania služieb mobility, nazvime to prenájmu jej áut aj bez ich vlastníctva, a to priamo od predajcov. V tomto prípade však bude cieliť na užší okruh zákazníkov.
Spoločnosť vyvinula vlastnú platformu pre fleet management, ktorá umožňuje kolektívnu prevádzku vozidiel z autorizovaného predaja. Táto platforma je navrhnutá tak, aby umožňovala jednoduché využívanie rezervných vozidiel podľa vlastného výberu a platbu cez mobilnú aplikáciu.
Ak tomu rozumieme správne, služba má byť v prvom rade určená pre už existujúcich a nových zákazníkov Kie, ktorí už od nej nejaké auto majú a práve potrebujú aj druhé, respektíve náhradné pri návšteve servisu.
KiaMobility práve otvára svoje pobočky na šestnástich miestach v Taliansku a Rusku, v nasledujúcom roku budú nasledovať ďalšie európske krajiny, Afrika, Ázia, Latinská Amerika a Stredný východ.
Na juhokórejskom trhu už automobilka službu poskytuje pod názvom Kia Flex. V Európe si reálie takejto služby vyskúšala prostredníctvom jej spoločnosti WiBLE už pred dvomi rokmi.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk