Používate svetlá správne? Pokutu zaplatíte za poruchy, ale aj vlastné chyby
Automatické svetlá sú praktické, ale vodiči pre ne zabúdajú, že zodpovednosť majú v rukách stále oni!
Vydané Text: Erik Stríž
Automatický režim svietenia vie byť miestami zradný, je správne naštudovať si jeho funkčnosť pred jazdou.
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)
V krúžku na fotografii je auto s aktívnym denným svietením: zadné svetlá sú vypnuté a zadné hmlovky vodiča ani len nenapadlo zapnúť. Na diaľnici v rýchlosti 130 km/h môže byť takýto vodičov nedostatok fatálny.
Inzercia:
### Automatické denné svetlá počas jesene a zimy
Moderné automobily sú vybavené denným svietením prevažne už v základnej výbave, pričom voľba správneho režimu osvetlenia je automatická. Vodič má síce možnosť ovplyvniť typ osvetlenia a nemá možnosť vozidlo „zneviditeľniť“ úplným vypnutím exteriérového osvetlenia. Napríklad LED pásy sú skvelé počas dňa s dobrou viditeľnosťou, avšak počas dažďa a sneženia sú doslova neviditeľné.
Navyše denné svietenie neaktivuje zadné svetlá, takže vodič za vami vás nemusí spozorovať včas. V prípade nehody môžete byť v očiach poisťovne a polície vinníkom práve vy, pretože ste nedodržali povinnosť riadneho osvetlenia vozidla.
Ako už bolo napísané, v lete slúžia svetlá vám, v zime aj ostatným, aby vás videli. Je preto správne venovať osvetleniu svojho vozidla najmä v zime zvýšenú pozornosť, kedy sú dôvody na zapínanie stretávacích a hmlových svetiel početnejšie a nespoliehať sa iba na automatiku.
Kontrola a nastavenie svetlometov zadarmo
V dňoch 12. 10. – 16. 10. 2020 si v rámci šiesteho ročníku akcie Vidieť a byť videný môžu všetci motoristi nechať skontrolovať a prípadne nastaviť svetlomety svojich vozidiel vo vybraných servisoch po celom Slovensku ako aj Českej republike. Aktuálne informácie o zapojených servisoch v rámci Slovenska a podrobnostiach o akcii nájdu všetci záujemcovia na webových stránkach www.vidiet-a-byt-videny.sk.Niektoré moderné autá nezobrazujú na palubovke symbol stretávacích svetiel. Zobrazujú však aktívne diaľkové a hmlové svetlá
• **ak klesne viditeľnosť (dážď, sneh, hmla), musíte zapnúť stretávacie, prípadne aj hmlové svetlomety**;
• **hmlové svetlá poznáme aj zadné aj predné, zapínajú sa manuálne**;
• **ak nemáte istotu v automatickom režime, nastavte svetlá manuálne**;
• **nezabúdajte na občasné kontroly svetlometov regloskopom**.
#### Čo hovorí Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z.: **§ 2 Vymedzenie základných pojmov** aa) zníženou viditeľnosťou (sa rozumie, pozn.) viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli, **§ 32 Osvetlenie vozidla** (1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. (2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere. (3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa. (4) Vodič smie jazdiť aj s parkovacími alebo obrysovými svietidlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlomety alebo diaľkové svetlomety, alebo predné svetlomety do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené. (5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané. **§ 22 Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky** (1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto *m*) iným konaním, ako sa uvádza v písmenách *a)* až *l)*, poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. (3) V blokovom konaní alebo v rozkaznom konaní za priestupok podľa odseku 1 písm. m) možno uložiť pokutu do 50 eur. **§ 25 (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť** (2) Na cestách I. triedy a za zníženej viditeľnosti aj na ostatných cestách s výnimkou účelových komunikácií je mimo obce zakázané zastavenie a státie na inom mieste než na mieste označenom ako parkovisko s výnimkou núdzového státia. **§ 52 Osobitné ustanovenia o chodcoch** (3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.
### Prečítajte si aj ďalšie články od autora z kategórie Poradňa:
Dážď, Erik Stríž, Legislativa, Policajt, Polícia, Poradňa, Slovensko, Str, Svetlá, Svietenie, Tipy, Zákony, Zaujímavosti, Znížená Viditeľnosť
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia