Mazda MX-30: Naozaj ekologická
Keď už Mazda niečo spraví, môžete sa staviť, že to bude poriadne. Tento prístup zvolila aj pri svojom historicky prvom elektromobile. A k tomu, či ho potrebujete, zaujíma nezvyčajne úprimný postoj.
Vydané Text: Erik Stríž
A vieme, že lítium-iónové batérie nevznikajú ako produkt vzduchu a vzájomnej lásky jednorožcov, ale tiež predstavujú záťaž pre životné prostredie. Ak teda má auto ako MX-30 dávať zmysel, musia byť tieto emisie nižšie, než pri porovnateľnom aute so spaľovacím motorom, dokonca aj keď zoberieme do úvahy prípadnú výmenu batérie pri konci jej životnosti. A Mazda MX-30 túto požiadavku spĺňa, lebo so sebou nenosí zbytočne veľkú batériu. Je naozaj ekologická a netýka sa to len jej zásobníka energie.
Väčšina materiálov, z ktorých je vyrobená, pochádza z ekologického zdroja a/alebo sú recyklovateľné. Vonkoncom to pritom nie je na úkor kvality. V živote by som nepovedal, že výplne dverí sú z recyklovaných PET fliaš.
Mazda MX-30 je teda pre tých, čo by si inak kúpili napríklad model CX-30, ale ich životný štýl (a často aj fakt, že majú ešte jedno auto v rodine) im dovolí kúpiť si elektromobil.
### Oplatí sa?
Mazda spravila matematiku za nás a náklady na 1 km sa dajú s využitím správnych programov od dodávateľov elektriny (v tomto prípade tarifa Smart od ZSE) stlačiť až na úroveň 1,56 €/100 km. To je v porovnaní s cenou 7,70 €/100 km pri prepočítaní na benzínový model a optimistickú cenu benzínu 1,1 €/l vynikajúca hodnota – presne 7× nižšia.
Len pre ucelený obraz dodajme, že najdrahšie rýchlonabíjanie s programom ECO vás bude stáť 6,63 €/100 km pri cene 0,39 €/kWh a s programom FLAT a cenou 0,19 € za kWh to bude 3,23 €/100 km.
Ročný rozdiel v nákladoch v porovnaní s Mazdou CX-30 v ekvivalentnej výbave pri nájazde 25 000 km je až 1 734 € v prospech modelu MX-30, a to aj po započítaní vyššej obstarávacej ceny. Keď do toho zahrnieme náklady na servis do 100 000 km, dostaneme ďalšiu úsporu 1 041 €.
Ak teda elektromobil s dojazdom 200 km pasuje k vášmu životnému štýlu, tieto čísla by pre vás mohli byť zaujímavé. O to viac, že ak sa ocitnete medzi prvými 50 zákazníkmi a auto si objednáte do konca augusta, dostanete od ZSE wallbox a energiu v hodnote 400 € zadarmo.
Nehovoriac o tom, že Mazdu MX-30 sa nemusíte hanbiť naštartovať, ani keď s ňou plánujete prejsť 500 metrov. Nemusíte sa báť akcelerácie so studeným motorom, o riedenie oleja benzínom, poškodenie katalyzátorov. Sadnete, zapnete a idete. A to nehovorím o dodatočnom komforte v podobe možnosti dopredu si predklimatizovať auto cez novú Mazda aplikáciu v mobile.
### Je to Mazda
To je to najdôležitejšie. Všetky aspekty, ktoré by ste čakali od Mazdy – strhujúci dizajn, absolútna orientácia na vodiča a špičkové jazdné vlastnosti – nájdete aj v modeli MX-30. Akcelerátor aj brzdy tu inžinieri naladili tak, aby vám umožnili jazdiť s autom intuitívne a plynulo. Nemusíte meniť žiadne šoférske návyky pri prechode na elektromobil.
Niektoré vlastnosti má dokonca MX-30 lepšie než konvenčné autá. Napríklad systém G-Vectoring Control Plus má vďaka elektromotorom rozšírené pole pôsobnosti a stará sa o plynulú jazdu v nájazde aj výjazde zo zákrut.
Pružnosť elektromotora s výkonom 107 kW (145 k) a krútiacim momentom 270,9 Nm nemá najmä v nízkych rýchlostiach konkurenciu a ticho na palube je neskutočne upokojujúce. Interiér je nádherne spracovaný a niektoré z ekomateriálov mu dodávajú extra dávku útulnej domácej atmosféry. Novinkou je digitálny panel klimatizácie s dotykovou obrazovkou. V Mazde mi však akýkoľvek argument k bezpečnosti takéhoto riešenia vytrhli z úst tým, že po boku obrazovky ponechali ľahko nahmatateľné fyzické tlačidlá. Teda to najlepšie z oboch svetov.
Mazda MX-30 je odvážna. Veď názov MX dávali v Mazde vždy na autá, ktoré búrali stereotypy. Odvaha má však za sebou vždy dostatok argumentov. Dojazd bežnému človeku stačí, protichodné dvere uľahčujú nastupovanie a ekologické materiály autu na atraktivite pridávajú, nie uberajú. Veľký kufor umožňuje, aby ste elektrickú Mazdu využívali aj ako rodinné auto (samozrejme v rámci prímestských jázd). Skrátka, majú to premyslené. Napriek nekonvenčnému pohonu je MX-30 plnohodnotná Mazda a to je dnes veľmi vážny kompliment.
Mazda MX-30 | |||
Verzia |
Jednotky |
e-Skyactiv GT | |
Motor |
|
Synchrónny elektromotor | |
Batéria |
|
Li-ion 35,5 kWh | |
Nabíjanie 20 – 80 % (rýchle AC/DC) | 3 h/36 min | ||
Prevodovka/počet stupňov |
|
A1 | |
Najvyšší výkon |
kW (k) |
107 (145) | |
Najvyšší krút. moment |
Nm |
270,9 | |
Dĺžka x šírka x výška/rázvor |
mm |
4 395 × 1 795 × 1 555/2 655 | |
Batožinový priestor |
dm3 |
366/1 171 | |
Najvyššia rýchlosť |
km/h |
140 | |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
s |
9,7 | |
Kombinovaná spotreba |
kWh/100 km |
19 | |
Dojazd |
km |
200 | |
Cena |
€ |
33 990 |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia