Čo robiť po kúpe jazdeného auta? Tejto chyby sa dopúšťa väčšina Slovákov!
Väčšina motoristov na Slovensku má základný prehľad o tom, ako správne vyberať ojazdené auto. Málo z nich však tiež vie, ako sa oň správne starať. Ako vyplynulo z prieskumu, 50 % slovenských šoférov netuší, ako sa k ojazdenému automobilu správať po jeho kúpe. **Vhodný výber vozidla je pritom iba začiatok a používať ojazdené vozidlo tak, ako by práve vyšlo… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Do 150 tisíc km
Tu je už potrebné mať sa na pozore a nič nezanedbať. V ideálnom prípade máte v garáži nehavarovaný automobil s doloženým pôvodom a servisnou históriou, aj tak ale ihneď vymeňte motorový olej a filter, prípadne tiež ďalšie prevádzkové kvapaliny.
Do ruky si zoberte servisný plán a pozorne ho skontrolujte. Podľa presného počtu najazdených kilometrov a podľa veku v ňom nájdete predpísané úkony, ktoré je potreba urobiť. **Napríklad výmena rozvodového remeňa býva predpísaná po najazdení približne 160 tisíc km, ale často tiež po 8 až 10 rokoch.** Stojí za to obrátiť sa rovno na špecialistov a skonzultovať s nimi, aké úpravy servisného plánu navrhujú. Odporúča sa skrátiť servisný interval z pôvodných 1–2 rokov a 20- až 30-tisíc kilometrov na 1 rok a 15-tisíc najazdených kilometrov, či nad rámec plánu vymeniť náplne do automatických prevodoviek alebo systému pohonu 4×4.
### Lacné jazdenky
Hneď na začiatok je potrebné zdôrazniť, že zaobstarať si lacné ojazdené vozidlo tesne pred dlhou cestou nie je úplne rozumný nápad. V priebehu prvých mesiacov prevádzky sa totiž prejavia všetky potencionálne problémy a takéto záležitosti je lepšie riešiť v pokoji domova. **Pre začiatok, autu ihneď vymeňte prevádzkové náplne,** ako je chladiaca kvapalina, brzdová a servo kvapalina, náplne prevodovky, rozvodovky 4×4 a pod., a tiež si nechajte skontrolovať vodnú pumpu a rozvody.
Vysoký vek a mnoho najazdených kilometrov sa samozrejme prejaví na kondícii plechov a tlmičov. Svojmu ojazdenému autu preto doprajte patričnú protikoróznu starostlivosť a nechajte mu urobiť kontrolu účinnosti tlmičov. **Pozornú revíziu si zaslúži tiež klimatizácia,** do nej je vhodné doplniť chladivo s UV látkou, ktorá pomáha ľahšie detekovať prípadný únik.
Rozhodne však nemajte od lacného pamätníka veľké očakávania a radšej si držte bokom finančnú rezervu na prípadné opravy. Aj keď ste si možno zaobstarali vozidlo so zdokumentovanou históriou a doloženým nízkym nájazdom, dôležitejšie je poznať jeho celkový technický stav a výhľad budúcich investícií.
**VIDEOTESTY AMŠ**
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia