Nový fenomén dnešnej doby? Toto je skutočná história motocyklov Indian!

Len máloktorému výrobcovi motorových vozidiel sa historicky podarilo to, čo legendárnej americkej značke Indian Motorcycle. Vrátiť sa na trh po šesťdesiatich rokoch a s takými výrobkami, ktoré dokázali dostať Indian rýchle na špicu svetového motocyklového trhu. Do roku 2011 boli Indiany považované skôr za exotický tovar pre individualistov, dnes možno bez preháňania nazvať stroje Indian Rolls-Roycom na dvoch kolesách, ktorý si môžete kúpiť aj na Slovensku.
Vydané  Text: 
Už sa vám stalo, že ste stretli zaujímavý a výrazný motocykel, ktorý ste ešte nikdy nevideli a jeho nádrž zdobila hlava indiána v čelenke, alebo nezameniteľné zlaté či chrómované logo Indian? Potom vedzte, že nešlo o žiadnu individuálnu zákazkovú stavbu, alebo spomienku motocyklového znalca na niekdajšieho kráľa ciest, ale o sériový stroj, ktorý je živým dôkazom návratu veľkej americkej legendy na svetový trh. Zvyknime si na to, že tieto motocykle budeme v najbližších rokoch stretávať častejšie, pretože značka Indian Motorcycle sa pred niekoľkými rokmi zabývala už aj na Slovensku. Aktuálne má dve dobre fungujúce dílerstvá a vďaka záujmu zákazníkov pripravuje tretie. ### Synonymum exkluzivity a dokonalosti Napriek tomu, že značka Indian Motorcycle je rovnaká a v niektorých ohľadoch dokonca ešte väčšia legenda ako Harley-Davidson, Norton či Brough Superior, na slovenskom trhu nemá také pevné korene ako napríklad v Čechách, Poľsku, Holandsku, Belgicku či vo Francúzsku. Všetko je dané históriou, ktorá je v prípade Indianu veľmi košatá. Spoločnosť Indian Motocycle Hendee Manufacturing Company oficiálne založili v roku 1901 americký obchodník a výrobca bicyklov George M. Hendee a geniálny konštruktér motorov a motorových vodičov pre cyklistov, Carl Oscar Hedström. Sídlom firmy sa stalo priemyselné mesto Springfield v štáte Massachusetts. Indian teda vznikol dva roky pred tým, než jeho najväčší historický rival, Harley-Davidson. Hedströmove motorové bicykle mali vždy červenú farbu a ľudia im hovorili Redskins – Červenokožci. Preto nazvali sami zakladatelia svoje prvé stroje Indian. Indian mal už od začiatku u zákazníkov veľký úspech, a tak sa behom pár rokov stal lídrom svetového trhu s motocyklami. Americkému Indianu vďačí predvojnový a medzivojnový motocyklový trh za najväčšie množstvo inovácií a konštrukčných patentov, z ktorých potom vychádzali prakticky všetci ostatní. V roku 1914 končila vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku výrobu jedna z najznámejších československých tovární na motocykle, Laurin a Klement. Jej najdokonalejším produktom boli jednoduché motobicykle nazývané motocykel s motorom s objemom 211 cm3 a s výkonom necelé 2 konské sily. Prevod výkonu na zadné koleso bol koženým remeňom. V tom istom roku predstavil Indian v USA model nazvaný Hendee Special. Úplne plnohodnotný motocykel s odpružením predného i zadného kolesa, s vidlicovým dvojvalcovým motorom s objemom 1 000 cm3, s trojrýchlostnou prevodovkou, lamelovou spojkou a s pohonom zadného kolesa reťazou tak, ako ho poznáme dodnes. Tento Indian mal navyše elektrické osvetlenie (konkurencia v tej dobe len karbidové lampy) a elektrický štartér! Úplne iný, neporovnateľný pokrok!
Tisícdvestovka Chief zo štyridsiatych rokov sa stala ikonou amerických motocyklov a zároveň vzorom pre všetky novodobé Indiany s objemom motora nad 1 500 cm^3
Vďaka svojim prednostiam a veľkému náskoku pred konkurenciou boli Indiany všade. Mala ich polícia, armáda, cestári. V spojení so sajdkou dokázali v mnohých firmách nahradiť automobil a používali sa tiež ako rýchla lekárska pomoc, pretože dostali doktora na miesto oveľa rýchlejšie než auto. Pre ich rýchlosť a bezkonkurenčný výkon motora si ich v USA obľúbili predovšetkým finančná a colná stráž. Indian bol jedným z mála strojov, ktorý dokázal dobehnúť v čase prohibície vozidlá pašerákov alkoholu. ### Indiánska rezervácia v strede Európy Prvá veľká invázia motocyklov Indian do Európy sa začala až po prvej svetovej vojne, v dvadsiatych rokoch minulého storočia. A kto bol po severnej Amerike druhým najväčším odberateľom motocyklov Indian na svete? Vtedajšie Československo! A to vďaka Ing. Františkovi Maříkovi, ktorý videl v amerických Indianoch obrovský potenciál. Prvé kusy priviezol už v roku 1919, v rokoch 1920 – 1927 to rozbehol naplno a do konca dvadsiatych rokov mal len v Československu cca 45 predajných miest Indian Motorcycle. Mařík a jeho predajná sieť dokázala v našich krajinách v období prvej republiky predať viac ako 6 000 motocyklov Indian.
Motocykle Indian spoznáte jednoducho. Majú indiána v znaku
Nový Indian s motorom s objemom 1 000, alebo dokonca 1 200 cm3 stál rovnako ako luxusné auto. Preto sa ich v Čechách predala väčšina a na Slovensku rádovo len cca 7 %. A tak vznikla obrovská diferencia vo vnímaní tradície a značky Indian v Českej republike a na Slovensku. Keď niekde v Česku zastaví novodobý Indian, ľudia sa prídu pozrieť a hovoria: „No jo, Indian. To je legenda! To mal pradedo, strýko, alebo otec … Ale u nás sme prekvapivo skôr svedkami reakcie: „Indián? Čo to je ?! V Česku totiž dlho platilo, že Indian je najlepší! Indiany v Česku slúžili v štátnych zložkách a práve Indiany boli dokonca prvé motocykle Masarykovej Hradnej stráže na pražskom hrade. Motocykle sa dedili z otca na syna a mnoho z tých, ktoré boli predané pred II. svetovou vojnou, slúžila svojim majiteľom v bežnej prevádzke napríklad až do 70. rokov! Od konca vojny ste si už u nás nového Indiana nekúpili. Po roku 1953 ste už nového Indiana nekúpili nikde, pretože manažment fabriky Indian Motorcycle urobil po skončení II. svetovej vojny niekoľko veľmi zásadných prešľapov a zlých rozhodnutí a brány obrej motocyklovej továrne v Springfielde sa uzavreli. Nadlho, nie však naveky.
Model Hendee Special z roku 1914 – najdokonalejší motocykel svojho času. Okrem litrového motora a elektrického osvetlenia ponúkal dokonca elektrický štartér
### Indian neporaziteľný Pre milovníkov motocyklov je najzaujímavejšia kapitola motoristického športu a pretekov. Aj v tomto ohľade Indian patril (a dnes opäť patrí) na svetovú špičku. Aspoň čo sa týka typicky amerických motocyklových kategórií. Vôbec prvých motocyklových pretekov sa Indian zúčastnil už v roku 1902, teda už rok pred oficiálnym rokom vzniku konkurenčnej spoločnosti Harley-Davidson! Motocykel vtedy riadil sám šéfkonštruktér Hedström, stroj bol úplne štandardný bez zvláštnych úprav a hneď na prvých pretekoch vyhral! Odvtedy mal už Indian vlastnú pretekársku divíziu a od roku 1904 nasadil do pretekov vidlicové dvojvalce, ktoré boli veľmi dlho bezkonkurenčné. Indiany pretekali najmä na veľmi rýchlych, klopených drevených ováloch (board track), trávnatých, alebo škvarových ováloch (flat track – americká obdoba európskej plochej dráhy) a v diaľkových pretekoch. V 40. a 50. rokoch dostal továrenský tím Indian Motorcycle vo flat tracku prezývku Wrecking crew – demolačné čata. Trojica jazdcov s hlavou Indiana na hrudi vyhrala každé preteky, na ktorých sa objavila!
Jedným z najluxusnejších a dodnes najvyhľadávanejších modelov bol Indian 4 s radovým štvorvalcovým motorom
V rokoch 1999 – 2012 sa história opakovala, pretože Indian používal koncepčne takmer totožné motory ako HarleyDavidson. Indian mal ale vždy oveľa vyšší výkon a krútiaci moment
U nás pozná najviac fanúšikov motorizmu značku Indian predovšetkým vďaka radu rýchlostných rekordov na soľnom jazere v Bonneville. Jednou z najvýraznejších osobností tejto veľmi špecifickej športovej disciplíny bol Novozélanďan Burt Munro. Jeho príbeh bol neuveriteľne dokonale stvárnený vo filme V zajatí rýchlosti (resp. Najrýchlejší Indian) s Anthony Hopkinsom v hlavnej úlohe. Dôležité je však upozorniť na to, že prvý, svetovo významný rýchlostný rekord na motocykli Indian, urobil už v roku 1920 pretekár Gene Walker, ktorý na pláži v Daytone dosiahol s motocyklom Indian 1000 rýchlosti 186,3 km/h! Jazdcov, ktorí dosiahli zaujímavé rýchlostné rekordy na špeciáloch Indian, bolo mnoho. Ale Burt Munro zostane tým najznámejším. Munro mal svoj stroj významne upravený, no stále to bol Indian Scout 600, model 1919, zakúpený v roku 1920. S týmto skoro 50 rokov starým motocyklom potom dosiahol v roku 1967 uznaný rekord 296,26 km/h!
Herbert James Munro alias Burt Munro – legendárny Novozélanďan, ktorý si sám prestaval Indian Scout z roku 1920 (!!!) a koncom 60. rokov s ním dokázal získať niekoľko rýchlostných rekordov v Bonneville, pričom atakoval hranicu 300 km/h. Jeho príbeh je stvárnený v jednom z najlepších motorkárskych filmov V zajatí rýchlosti/Najrýchlejší Indian s A. Hopkinsom v hlavnej úlohe
Značka Indian slávila úspechy vo všetkých motocyklových pretekoch. Najobľúbenejšie boli tie na klopených drevených ováloch
Indian víťazil po celom svete a mnoho prvenstiev získal aj vo vtedajšom Československu. Na fotografii legendárny pretekár Zdeněk Pohl na Indiane pri svojej víťaznej jazde na 1. ročníku Zlatej prilby v Pardubiciach
### Návrat veľkej legendy Od roku 1953 do roku 2011 prebehlo niekoľko pokusov o znovuoživenie legendárnej značky Indian. Na úrovni, ktorá by vždy mala byť za značkou Indian celkom jasne vidieť, sa to podarilo až v roku 1999 novo založenej spoločnosti Indian Motorcycle Company of America. Tá sa snažila vyvinúť a produkovať klasické americké choppery a cruisery veľmi podobné vtedajším strojom Harley-Davidson. A nevyrobila ich úplne málo. Už v prvom roku to bolo 1 100 kusov a celkovo do roku 2003 vyprodukovala v továrni v Gilroy celkovo 15 759 nových motocyklov Indian. Podoba s Harleyom bola len v siluete a v základných ikonických tvaroch. Indian musel mať vždy niečo navyše. Preto boli Indiany ľahšie, mali vždy oveľa lepšie podvozky a brzdy a vždy používali motory s väčším objemom a výkonom.
Na rekordných tratiach v Bonneville, alebo El Mirage, sa Indian Motorcycle objavuje aj dnes. Na snímke projekt Spirit Of Munro II. so súčasným motorom Scout 1200
Vo vývoji a výrobe pokračoval ďalší významný majiteľ značky Indian, investičná spoločnosť Stellican Limited. Kedysi podceňované stroje vyrobené v tomto období sa stávajú vyhľadávaným zberateľským artiklom. Väčšina modelov však nemala homologáciu pre európske trhy, takže sa do Európy priviezol len minimálny počet kusov. Tvrdenie, že je Indian Motorcycle späť v plnej sile a v takom rozmere, že by na to museli byť pôvodní zakladatelia značky náležite hrdí, možno použiť až od roku 2011, keď značku i celú výrobu kúpil veľký nadnárodný koncern Polaris Inc. A to bol jeden z najzlomovejších okamihov v histórii značky. Polaris dokázal počas dvoch rokov vystavať úplne nový Indian! Vlastný vývoj, vlastné fabriky, vlastný pretekársky tím a počas ďalších pár rokov vlastná servisná a predajná sieť po celom svete! Nosným programom sú obrie krížniky ciest poháňané motormi Thunder Stroke s objemom 1 810 a 1 900 cm3, ale slovenskí milovníci dokonalej techniky asi najviac obľúbili stredný váhu v podobe modelov Scout a Bobber. Klasický americký kabát strihaný v retro štýle, pohodlný americký posed jazdca, ale pod tým všetkým moderná technika konštrukcie superbikov a superšportov 21. storočia. Ako inak než Made in USA. Hliníkový rám a kvapalinou chladené motory s výkonom 74 kW (100 k) v základe.
Indian Scout – model označovaný ako najspoľahlivejší, najrozšírenejší a najobľúbenejší motocykel medzivojnového obdobia na svete. V ČSR sa ich v tej dobe predalo viac ako 5 000 kusov
O legende zvanej Indian Motorcycle by sa dalo hovoriť a písať hodiny. Ale oveľa lepšie je zažiť tieto stroje na vlastnej koži. Možnosť vyskúšať si testovaciu jazdu na Indiane má dnes každý a nebude vás to stáť nič viac než návštevu niektorej z oficiálnych slovenských predajní značky. Buď Indian Bratislava alebo Indian Zvolen. Verte, že vás tieto nádherné stroje prekvapia rovnako, ako prekvapili nás!




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia