Česi prídu o Superb aj Kodiaq, dostanú ich Slováci a Nemci, tvrdia odbory

Je prekvapivé, že značka Škoda má upraviť svoje smerovanie, keď už roky dokazuje, že vie vyvíjať aj vyrábať autá s pridanou hodnotou, či už po estetickej, športovej, bezpečnostnej i luxusnej stránke.
Vydané  Text: 
Českí odborári sa obávajú koncernovej politiky, ktorej dôsledkom je zrušenie výroby populárnych modelov áut značky Škoda v Českej republike. Informáciu s citáciami odborového predáka Jaroslava Povšíka vydal magazín tn.nova.cz. Odbory firmy Škoda Auto v Českej republike vydávajú časopis s názvom Škodovácký odborář, v ktorom vyšiel kritický komentár odborového predáka Jaroslava Povšíka na koncernovú politiku. Tá podľa neho nezdravo zasahuje do vzťahu medzi českou automobilkou Škoda Auto a jej materským nemeckým koncernom Volkswagen. „Nestačí ještě toto tažení proti Škodě? Lidově řečeno, musíme Škodu vykuchat od všeho dobrého, excelentního, co v současné době máme? Je to jasná degradace a cesta směrem k Dacii a nedej Bůh pod Dacii,“ píše v komentári Povšík. Jeho reakcia má byť vyvrcholením neprehľadných plánov koncernu s výrobou významných modelov Superb a Kodiaq. Jedná sa o modely, ktoré sa v Česku vyrábajú roky, zamestnanci majú na ich výrobu údajne perfektný know-how a celá zodpovednosť za úspešnosť a efektivitu výroby má spočívať práve na Čechoch. „Superba jsme nákladově vypiplali od první generace přes všechny neduhy a bolesti zejména přenesené na zaměstnance až do dnešní podoby záviděníhodných vozů, špičkové kvality, designu a užitku včetně plug-in pohonu. Z těchto důvodů bylo v celku jasné, že rodina Passat se ocitne zde v České republice v Kvasinách,“ uvádza Povšík.
Ani nadobudnuté znalosti a úspechy vo výrobe však evidentne nestačia. Teraz majú prísť o oba modely. Superb sa bude spoločne s Passatom vyrábať v Bratislave a výroba Kodiaqu má prejsť z domácej pôdy na tú nemeckú. Predchádzajúce plány pritom hovorili o tom, že české kapacity posilní nová fabrika v Bulharsku, potom sa uvažovalo o presune Superbu do Nemecka k Passatu, ďalšou alternatívou bola zasa výroba oboch modelov v Turecku. Bez ohľadu na to, kde sa bude Superb vyrábať, však jeho vývoj zostane doménou Čechov. „Nejhorší by bylo nedělat nic a pak žít s vědomím, že léta páně 2020 (125 let výročí) jsme zahájili demontáž špičkové továrny, špičkových výrobků a lidského umu. Směřovat jen k montovně se nás snažil přesvědčit už kdysi Renault, ten to ale tehdy proti Volkswagenu prohrál, a to se zásadním přispěním stanoviska zástupců zaměstnanců. I teď budeme bojovat na všech frontách – v tisku, u vlády, u veřejnosti, v koncernu Volkswagen, všude,“ odkazujú odborári.

Škoda by mala byť ešte dostupnejšia

Pred niekoľkými dňami oficiálne predstavený model Škoda Enyaq je ukážkou toho, že mladoboleslavská automobilka vie vyrobiť fascinujúce vozidlo, dokonca od piky vyrobené ako elektromobil. Enyaq nebude najlacnejším elektromobilom, ale ponúkne veľmi dobrý pomer medzi cenou, výkonom a výbavou, pridanou hodnotou je vysoká estetická a úžitková hodnota vozidla. Zdá sa však, že nie všetci vidia takéto smerovanie značky za správne. Správnou cestou by podľa vedenia malo byť smerovanie k cenovej dostupnosti, pričom o niečo viac prémiovosti by mal získať španielsky SEAT. Škoda medzičasom zmenila svojho šéfa. Po nečakanom odchode Bernharda Maiera sa novým predsedom predstavenstva stal Thomas Schäfer. Riaditeľ Volkswagenu Herbert Diess sa nedávno vyjadril pre Frankfurter Allgemeine Zeitung, kde zdôraznil, že Škoda nie je dostatočne agresívna čo sa týka objemu predaných áut a to najmä v porovnaní s Kórejcami a Francúzmi. Hlavným cieľom by preto malo byť posilnenie pozície v segmente cenovo výhodných áut.

Identita značky Škoda sa zmení na nepoznanie! Ohrozené sú verzie RS a skončiť by mali aj niektoré prvky výbavy.

**Nemecký koncern hľadá možné spôsoby odlíšenia jednotlivých značiek už roky, teraz prišiel s ďalším návrhom novej koncepcie pre Volkswagen, Škodu a SEAT.** Koncernové modely dnes majú k sebe veľmi blízko, pričom technikou a cenou sa prakticky vyrovnávajú. Príbuzné modely si tak na rovnakom piesočku vzájomne konkurujú, čo sa nepáči materskému Volkswagenu. V niektorých prípadoch dokonca ponúka hierarchicky nižšie... Prečítať celé

Téme sa venoval aj kolega Peter Orosz: Škoda by mala byť dostupnejšou značkou, Volkswagen akousi zlatou strednou cestou so zameraním na elektromobilitu a SEAT dostane prémiový nádych. „SEAT by mohol ponúkať emotívnejšie auta, čo vidíme pri modeloch Cupra. Škoda by mohla intenzívnejšie obsluhovať trhy východnej Európy a tiež sa výraznejšie zamerať na zákazníkov, ktorí hľadajú funkčnosť,“ vysvetlil pre Automobilwoche šéf produktovej stratégie VW, Michael Jost. Podľa magazínu Automobilwoche môže toto rozhodnutie ovplyvniť ďalší vývoj športových modelov značky Škoda s označením RS, ktoré sa tešia veľkej popularite a majú výrazný podiel na predajných číslach. Automobilka bude pravdepodobne nútená vyradiť z ponuky aj luxusnejšie prvky výbavy, verziu Laurin & Klement a neistú budúcnosť má tiež obľúbený model Superb.

Ako dopadla Škoda Kodiaq v dlhodobom teste? Vyskúšali ju aj naši čitatelia!

Škoda Kodiaq pomaly končí svoje pôsobenie v našej redakcii. Prichádza čas na finálne zhodnotenie jej silných a slabých stránok, ako aj na priblíženie toho, čo všetko auto v redakcii zažilo. Podmienky na život boli miestami naozaj náročné.

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia