Na Slovensku stavia závod ďalšia automobilka, zamestná 1200 ľudí. Dopadneme ako Detroit?

Naša závislosť na automobilovom priemysle neustále rastie, novú investíciu od Nemcov máme za potvrdenú
Vydané  Text: 
Žijú Slováci z nemeckého, juhokórejského a francúzskeho kapitálu? Mnohí nepochybne áno, keďže pracujú vo výrobných závodoch automobiliek z týchto krajín a zdá sa, že závislosť slovenskej ekonomiky na zahraničných investoroch sa mierniť nebude. Pred necelými dvomi týždňami sme ako prví motoristický titul na Slovensku vydali informáciu, že [značka Porsche na Slovensku otvorí nový výrobný závod](https://www.autoviny.sk/novinky/121425/aktualne-porsche-na-slovensku-postavi-novy-zavod-zamestna-cez-1-200-ludi). Formality sú už v procese, domácim povoľovacím úradom už stavebník predložil projekt výstavby nového závodu nielen na výrobu karosérií pre vozidlá, ale aj zhotovovať by sa u nás mali aj samotné linky. Cena vystavania závodu by sa mala pohybovať okolo sumy 250 miliónov eur. Nejedná pritom o prvú investíciu tejto značky na Slovensku. Porsche prevádzkuje nástrojáreň v Dubnici nad Váhom a od minulého roka si pri Hornej Strede v okrese Nové Mesto nad Váhom stavia aj nové vývojové centrum na linky na karosérie automobilov pre zhruba 500 zamestnancov.
### Rastúca závislosť na autovýrobe Nepriaznivou správou pre Slovákov ale je, že nový závod vyrastie niekde na Považí, teda v lokalite, do ktorej je už výroba automobilov sústredená aj dnes. Východ Slovenska tak opäť nedostal investíciu, ktorú tak potrebuje – nový závod totiž zamestná až 1 200 ľudí, ako uvádzajú zdroje. Kritické hlasy dnes tvrdia, že Slovensko je na automobilovom priemysle tak závislé, že dramatickejšie otrasy na trhu s novými vozidlami môžu dospieť k fatálnym dôsledkom na slovenskú ekonomiku a zamestnanosť. Ľudia pracujú nielen priamo v automobilových výrobných závodoch, ale aj v dodávateľských reťazcoch, čo sú desiatky tisíc pracovných miest. Tieto kritické hlasy je potrebné vypočuť a zohľadniť, pretože najhorší možný scenár by znamenal, že dopadneme ako severoamerický Detroit. Ten bol na automobilovej výrobe existenčne závislý a keď skončila, mesto sa stalo mestom duchov s opustenými domami, bezdomovcami, všadeprítomnou chudobou a iba pomaly sa spamätávalo z ekonomickej krízy.
Zľava Richard Sulík, (minister hospodárstva SR), Kyong-Jae Lee (prezident a výkonný riaditeľ Kia Motors Slovakia) a Ján Žgravčák, hovorca spoločnosti.
K tejto téme sa ešte 7. júla 2020 vyjadril minister hospodárstva SR, **Richard Sulík**, pri príležitosti mediálneho brífingu k využitiu vodíka vo výrobnom závode značky KIA v Tepličke nad Váhom: „Nesúhlasím s tými rečami, že všetko sme stavili na jednu kartu v automobilovom priemysle. Áno, raz za desať rokov príde kríza, vtedy priemysel ide dočasne dole, ale zvyšných deväť alebo osem rokov z toho naša krajina dobre žije. V automobilovom priemysle sme svetová špička, nie sú to iba štyri automobilky, ale aj stovky subdodávateľov. Toho sa treba držať, na tomto treba pracovať. Myslím si, že je ďaleko rozumnejšie investovať do vzdelania a prípravy inžinierov a programátorov na tie stroje, ktoré sú čoraz náročnejšie na obshulu, než hľadať alternatívy.“

Sulík stavia vodíkové čerpacie stanice, plány sú ambiciózne. Bude sa angažovať aj žilinská Kia?

Vodíkové stanice by mali pomôcť Slovensku vytvoriť dopyt po vodíkových autách, ale aj spraviť krajinu pripravenú na otáznu budúcnosť osobnej dopravy.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!