Na Slovensku stavia závod ďalšia automobilka, zamestná 1200 ľudí. Dopadneme ako Detroit?
Naša závislosť na automobilovom priemysle neustále rastie, novú investíciu od Nemcov máme za potvrdenú
Vydané Text: Peter Orosz
### Rastúca závislosť na autovýrobe
Nepriaznivou správou pre Slovákov ale je, že nový závod vyrastie niekde na Považí, teda v lokalite, do ktorej je už výroba automobilov sústredená aj dnes. Východ Slovenska tak opäť nedostal investíciu, ktorú tak potrebuje – nový závod totiž zamestná až 1 200 ľudí, ako uvádzajú zdroje.
Kritické hlasy dnes tvrdia, že Slovensko je na automobilovom priemysle tak závislé, že dramatickejšie otrasy na trhu s novými vozidlami môžu dospieť k fatálnym dôsledkom na slovenskú ekonomiku a zamestnanosť. Ľudia pracujú nielen priamo v automobilových výrobných závodoch, ale aj v dodávateľských reťazcoch, čo sú desiatky tisíc pracovných miest. Tieto kritické hlasy je potrebné vypočuť a zohľadniť, pretože najhorší možný scenár by znamenal, že dopadneme ako severoamerický Detroit. Ten bol na automobilovej výrobe existenčne závislý a keď skončila, mesto sa stalo mestom duchov s opustenými domami, bezdomovcami, všadeprítomnou chudobou a iba pomaly sa spamätávalo z ekonomickej krízy.
Zľava Richard Sulík, (minister hospodárstva SR), Kyong-Jae Lee (prezident a výkonný riaditeľ Kia Motors Slovakia) a Ján Žgravčák, hovorca spoločnosti.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!