Nenechajte sa nachytať na psychologické triky predajcov áut. Toto sú najčastejšie, ktorými si zvyšujú čísla
Každý, kto kupoval nové alebo jazdené auto, sa už s podobnými taktikami stretol. Možno si ale neuvedomil, že sú to všetko psychologické triky.
Vydané Text: Redakcia (s)
**Cieľom kupujúceho** je vybrať si auto, ktoré bude čo najlepšie zodpovedať jeho požiadavkám a očakávaniam. **Cieľom predajcu** je auto predať. Nie vždy však dochádza k zhode medzi týmito dvomi stranami a predajcovia používajú rôzne techniky, aby kupujúceho dotlačili ku kúpe auta za každú cenu.
**Funguje to tak v každej situácii, v ktorej ide o peniaze**. Či už prídete do banky s cieľom zameniť si peniaze a zrazu tam strávite hodinu, pretože vás bankár presviedča, že by ste mali využiť aktuálne novinky a oboznamuje vás s ich ponukou. Alebo pri obyčajnom nákupe potravín, kedy na vás z každého rohu vyskakuje nejaká lákavá ponuka, akciová cena, limitovaná edícia a podobne.
Psychologické triky si tak prirodzene našli svoje miesto aj pri predaji áut, kde však ide o oveľa väčšiu sumu peňazí aj záväzok do budúcnosti. Preto by ste si na takéto taktiky predajcov mali dávať obzvlášť pozor a vedieť ich rozoznať.
Kúpa auta je špecifická tým, že zahŕňa oveľa viac interakcie s druhým človekom ako keď iba platíte za tovar pri pokladni. Nedá sa pri nej obísť predajcu a jednoducho si vybrať, zaplatiť a odísť. Toho si je vedomý predovšetkým predajca, ktorý sa snaží na vás zapôsobiť viacerými trikmi a priviesť vás tak k rozhodnutiu kúpiť si auto.
### Pohrávanie sa s časom
Pri kúpe auta predajca netlačí na to, aby ste sa rozhodli čo najskôr. Naopak sa snaží udržať vás v showroome čo najdlhšie a keď už sa vaša schopnosť rozhodovať a vyhodnocovať pre a proti zhoršuje, navrhne vám riešenie. Ak prídete do predajne s dieťaťom, nemusí sa ani snažiť, lebo dieťa sa po chvíli začne nudiť a vy už chcete čo najrýchlejšie podpísať zmluvu o kúpe, len aby ste mohli ísť domov.
Účinnou prevenciou je objednať sa na presný termín testovacej jazdy, najlepšie v čase, keď je väčšina ľudí v práci. Ak idete s dieťaťom, zabaľte mu nejaké pitie a niečo pod zub, prípadne hračku, ktorá ho na chvíľu zabaví.
### Profilovanie zákazníka
Pri tejto taktike si vás predajca zhodnotí za pár sekúnd a ušije vám predajný prístup na mieru. Je síce praktické, keď sa vás predajca hneď po príchode spýta, aké sú vaše požiadavky na nové vozidlo, nenechajte sa však zlákať odporúčaniami, ktoré sú často stereotypné a založené iba na predpokladoch predajcu. Táto taktika môže zlyhať najmä v situácii, ak predajca netrafí váš typ osobnosti a zameria sa iba na vaše očakávania.
### Výhodné ponuky
Ak sa rozhodujete pridlho a predajca vás chce dotlačiť k rozhodnutiu, môže sa stať, že vám dá ponuku, ktorá sa „nedá odmietnuť”. Napríklad: „Ak by som vám mohol znížiť mesačnú splátku o 10%, zobrali by ste toto auto hneď?”
Cieľom tejto taktiky je **prinútiť vás k impulzívnej kúpe** na základe jednej výhody a zabudnúť pri tom na iné podmienky, ktoré ste si zadali. Môže sa tak ľahko stať, že aj keď ste vždy preferovali čierne auto, odíde s bielym.
### Ponuky navyše
Ak ste už dospeli ku konečnému rozhodnutiu, nenechajte sa v dobrej nálade zlákať na doplnkové veci, ktoré môžu výrazne navýšiť cenu, ktorú ste plánovali zaplatiť.
Či už je to doplnková výbava, ktorú nepotrebujete, predĺženie záruky alebo doplatky za servisné služby. Spomeňte si na cieľovú sumu, ktorú ste plánovali minúť a dobre si premyslite, či všetky ponúkané veci naozaj potrebujete a koľko vás to bude nakoniec stáť.
Keď sa vám podarí rozoznať taktiky predajcov, **udržíte si kontrolu nad kúpou** a budete cítiť spokojnosť aj s odstupom času. Nezabúdajte tiež na to, že vždy môžete od kúpy odstúpiť a ak sa cítite nekomfortne, môžete z predajne odísť aj bez nového auta.
Doprava, Konflikt, Kúpa Nového Auta, Magazin, Mary, Nehoda, Osobnost, Predajca, Psychologia, Str, Strategia, Triky, Typologia, Zaujimavosti