Prvá jazda na novom Yarise: Konečne ten slávny wow-efekt
Yaris sa stal výrazne komfortnejším a modernejším autom, zachoval si pritom svoj charakter šikovného obratného autíčka do mesta. Ako hybrid bez nabíjania káblom jazdí na elektrinu nápadne veľké porcie kilometrov.
Vydané Text: Erik Stríž
### Motor a jazda
Yaris stojí na architektúre TNGA GA-B, v porovnaní s predchodcom je kratší a nižší, ale rázvor sa predĺžil až o 50 milimetrov na 2 560 mm. Päť centimetrov k dobru je v prípade takto malých automobilov pomerne zásadných, prospejú predovšetkým pohodliu počas jazdy a samotným jazdným vlastnostiam. Predĺžený rázvor umožnil vytvorenie viac priestoru pre nohy zadných pasažierov. Celková dĺžka vozidla dosahuje 3 940 mm, šírku 1 745 mm a výšku rovného jeden a pol metra. Objem batožinového priestoru je 286 litrov, teda presne toľko čo predchodca.
Naša prvá skúsenosť s jazdami v Bratislave a jej blízkom okolí bola pomerne priaznivá. S ohľadom na rozmery je auto stabilné a pokojné, na dobre známych priečnych nerovnostiach v zákrute na obchvate z od Sitiny k Auparku zadná náprava neodskočila ani zďaleka tak, ako sme očakávali. To je dobrá správa, pretože hoci je zadná náprava tuhá, filtruje nerovnosti vozovky. Vo veľkej miere sa na dojme celkovej dobrej stability podieľa motor, ktorý je radosť riadiť a odvádza pozornosť od prípadných nedokonalostí podvozka. Motor zaberá pekne odspodu, má pomerne kultivovaný chod a hoci bolo auto vybavené planétovou prevodovkou e-CVT, jej naladenie veľmi pripomína klasickú automatickú automatiku s pevnými prevodovými stupňami.
1,5-litrový trojvalcový motor Dynamic Force pracuje v Atkinsonovom cykle, má max. výkon 68 kW, max. krútiaci moment 120 Nm a elektrickú podporu. Nie je bezvýznamná, celkový max. výkon hybridného pohonu s ňou dosahuje 85 kW (116 koní) a má reálny vplyv na jazdu – v skutočnosti sme významnú časť mestských kilometrov vyjazdili s vypnutým benzínovým motorom. Toyota sa pri uvedení nového Yarisu pochválila tým, že pri používaní v mestskom prostredí dokáže takmer 80 % času jazdiť úplne bez emisií. To je síce príliš optimistické, no spôsob, akým Toyota prináša do praktického života hybridy, je jednoducho skvelý.
Rovnako ako štvorvalcové varianty s objemom 2,0 a 2,5 litra, aj 1,5-litrový trojvalec profituje zo zníženia vnútorného trenia a optimalizácie účinnosti spaľovania. Dokonca sa môže pochváliť najrýchlejším spaľovaním na svete, čo má priaznivý vplyv na nástup krútiaceho momentu a úsporu paliva. Obsahuje tiež vyrovnávací modul, ktorý pomáha znižovať hluk a vibrácie motora.
Poteší voľba jazdných režimov, popri ekologickom môžete jazdiť aj v tom, ktorý má označenie PWR. Power, výkon, znamená toľko, že motor bude točiť o niečo vyššie otáčky, zatiaľ čo vy ho budete viac počuť a s vyššími otáčkami budete jazdiť s lepšou dynamikou.
### Interiér
V interiéri sa diali významné zmeny v porovnaní s predchodcom, ale viac ako porovnávaniu sa pozrime na reálie aktuálnej horúcej novinky.
Ako prvú vec veľmi oceňujem celkovú kvalitu interiéru. Precízne lícujúce plastové panely s príjemným povrchom, všeobecne tak akurát tuhé vyhotovenie prvkov, s ktorými prichádzate ako vodič do kontaktu, optimálne veľký volant, prehľadný prístrojový panel s výlučne digitálnymi ukazovateľmi, ďalej rozmerný centrálny displej či skvelé čalúnenie sedadiel.
Pokračujme na ergonómiu, ktorá ostala viacmenej zachovaná. Poteší priamočiary volič automatickej prevodovky s robustnou hlavicou, poctivý panel ovládania klimatizácie s fyzickými tlačidlami a otočnými voličmi, všetky podstatné funkcie auta viete ovládať priamo z volantu. Head-up displej, ktorý som si všimol na moje nešťastie veľmi neskoro, pretože bol nastavený vysokým vodičom, som napokon v menu nevedel prenastaviť – a stále neviem ako na to. Prečo nie je nastavenie HUD priamo v menu infotainmentu? Ak tam je, tak dobre skryté.
Špeciálne oceňujem množstvo a vyhotovenie odkladacích priestorov. Nie je tu síce slot pre okuliare v strope, ale nachádzame tu veľký priestor pre mobil aj s indukčnou nabíjačkou (zmestí sa sem aj 7-palcový smartfón), dva sloty pre plechovky/poháre, menší priestor pod lakťovou opierkou, ďalej vnorený priestor pre okuliare s protišmykovou podložkou priamo pod centrálnym displejom a ďalší podobný priestor pred spolujazdcom. Všetko tu dáva zmysel a je vyhotovené prakticky.
Zadné sedenie sme počas zopár hodín prvej jazdy dôslednejšie nepreskúmali, výrobca avizuje viac priestoru pre nohy práve vďaka zväčšeniu rázvoru. Stále sa ale jedná o malé auto a tomu zodpovedá aj úroveň komfortu a vybavenia pre zadných pasažierov. Nemajú stredovú lakťovú opierku integrovanú do operadla ani výduchy klimatizácie. Okná už otvárajú elektricky, no nemajú si kam uložiť predmety, ako fľašky či tašky. Priestory vo dverách sú dosť malé.
Stiesnené pomery vládnu aj v kufri, hoci 286 litrov batožinového priestoru nie je vôbec najmenej. V testovanom modeli sme nemali rezervné koleso, iba sadu na opravu defektu. Okrem dvojitého dna kufor neponúka vlastne nič praktické, chýbajú tu háčiky pre zavesenie nákupných tašiek. Plato kufra je tradične pevné v jednom kuse.
### Prvý kontakt na výbornú, test ukáže viac
Naša prvá dynamická skúsenosť s novou Toyotou Yaris ukázala, že mestský subkompakt prešiel významnou evolúciou, najmä po stránke jazdných vlastností a kvality vyhotovenia prednej časti interiéru. Tešíme sa na klasický týždňový test, po ktorom vám budeme vedieť priniesť aj podrobnosti o dlhodobejšej spotrebe paliva a prvkoch výbavy.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia