Jazdenky sú stále drahšie, staršie a viac opotrebované ako v minulosti. Situácia sa zrejme ešte zhorší

Trh ojazdených áut na Slovensku sa výrazne mení. **Chýbajú mladšie autá, ponuka nerastie, z dovozu prichádzajú prakticky už len staré jazdenky a ceny na slovenskom trhu stúpajú.** V júli si kupujúci mohli vyberať z celkovej ponuky 52 647 ojazdených áut, najčastejšie vo veku 9,4 roka, s nájazdom 165 000 km a cenou 6 200 eur. Niektoré kraje navyše medziročne zaznamenali výrazný… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Trh ojazdených áut na Slovensku sa výrazne mení. **Chýbajú mladšie autá, ponuka nerastie, z dovozu prichádzajú prakticky už len staré jazdenky a ceny na slovenskom trhu stúpajú.** V júli si kupujúci mohli vyberať z celkovej ponuky 52 647 ojazdených áut, najčastejšie vo veku 9,4 roka, s nájazdom 165 000 km a cenou 6 200 eur. Niektoré kraje navyše medziročne zaznamenali výrazný pokles v ponuke, Nitriansky až o viac ako šestnásť percent, len o niečo nižší bol prepad v Banskobystrickom regióne. Stabilná ponuka sa drží už len v Trenčianskom kraji. Vyplynulo to z analýzy ponuky jazdených vozidiel na slovenskom trhu. Júlová ponuka inzerovaných vozidiel na slovenskom trhu sa oproti predchádzajúcemu mesiacu výrazne početne nerozšírila, jazdenky sú ale omnoho drahšie. V júli si zákazníci mohli vyberať z celkovej ponuky 52 647 ojazdených áut, teda ich bolo o osem percent menej ako v júli vlani. **V júli 2020 sa jazdenky predávali najčastejšie vo veku 9,4 roka, s nájazdom 165 000 km.** Cena ojazdených áut sa pohybovala najčastejšie na úrovni 6 200 eur a v porovnaní s predošlým mesiacom tak stúpla o 200 eur, medziročne dokonca o 600 eur. Ekonómovia predikujú s nástupom jesennej sezóny ďalšie zdražovanie. „Pandémia obrátila celý automobilový trh hore nohami. Nevyrábali sa autá a predĺžili sa už aj tak dlhé čakacie doby na nové vozidlo. Preto v ponuke chýbajú hlavne zánovné automobily, o ktoré je ešte väčší záujem. **Za vyšší vek ponúkaných vozidiel môžu aj dovozy zo zahraničia, keď sa takto na slovenský trh privážajú ešte staršie a menej spoľahlivé autá ako pred pandémiou.** Zmenili sa aj zákaznícke preferencie, pretože mnoho z nás uprednostňuje auto pred rizikovým cestovaním v hromadnej doprave. Vďaka tomuto všetkému potom ponuka nemôže stačiť dopytu,“ okomentovala situáciu na trhu Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings.
K výrazným zmenám v ponuke dochádza aj v jednotlivých krajoch. **Napríklad v Nitrianskom kraji sa ponuka ojazdených áut znížila oproti vlaňajšiemu júlu o 16,53 %, v Banskobystrickom kraji o 13,64 % a v Žilinskom o 11,07 %.** K poklesu došlo vo všetkých krajoch okrem Trenčianskeho, kde bolo v júli ponúkaných takmer 6 311 áut, čo je naopak viac ako v júni alebo aj v minuloročnom júli. Pomyselný rebríček ojazdených vozidiel, ktorých je najviac na trhu, tradične vedie Škoda Octavia nasledovaná Škodou Fabia a Volkswagenom Passat. Oproti vlaňajšiemu júlu si tak polepšil VW Passat, ktorý predbehol svojho súrodenca VW Golf a rovnako tak Škoda Superb zatienila BMW 3.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!