Vyvinuli úplne novú manuálnu prevodovku! Dokáže neuveriteľné veci a šetrí spotrebu

Pri nových vozidlách už riešime elektroniku a konektivitu viac než čokoľvek iné. Občas sa mihne informácia o vylepšení čistenia spalín. Ale niečo mechanické už dávno nebolo. Preto pre nás, fanúšikov techniky, prišla ako živá voda informácia o tom, že Kia vyvinula novú prevodovku.
Vydané  Text: 
Nová prevodovka? A ešte k tomu aj manuálna? To je informácia hodná aj dvoch oslavných letných drinkov na pláži, pri jazere, kdekoľvek. A ona je tá prevodovka ešte aj inteligentná! **Volá sa úplne prozaicky – intelligent Manual Transmission (iMT), čiže inteligentná manuálna prevodovka a stojí za detailnejšie preskúmanie.** Veď doteraz boli inteligentné iba automaty. Podľa dostupných informácií poteší prevodovka všetkých zarytých milovníkov manuálneho radenia (a že ich najmä v Európe nie je málo), ktorí chcú zároveň čo najmenej zaťažovať životné prostredie. **Prevodovka sa totiž objaví v mild-hybridných elektrifikovaných vozidlách, ktoré využívajú palubnú sieť s napätím 48 V.** Ak lovíte v pamäti, kto už niečo také priniesol na trh a nič vám nenapadá, tak máte pravdu. Kia je v tomto prípade priekopníkom a prináša túto technológiu ako svetovú novinku. Jej najpodstatnejšou inováciou je ovládanie spojky, ktoré už nepoužíva mechanickú väzbu, ale elektronické impulzy. Aj to je jeden zo spôsobov, ako prispieť k zníženiu spotreby a emisií a zároveň potešiť vodičov, ktorí chcú mať aj takýmto spôsobom kontrolu nad vozidlom.
Inteligencia manuálnej prevodovky spočíva v schopnosti využívať plachtenie, čiže buď vyradí rýchlosť, aby motor bežal na voľnobežných otáčkach, alebo, dokonca, dokáže vypnúť motor úplne. Využíva to v prípadoch, keď sa vozidlo blíži k semaforu a vypne motor ešte skôr, ako vozidlo zastaví. Takisto sa uplatní aj na diaľniciach pri rýchlostiach do 125 km/h. **Stačí, aby vodič zložil nohu z plynového pedála a motor sa vypne.** Na jeho opätovné naštartovanie stačí opäť pridať plyn. Keďže systém využíva štartér-generátor, je celá operácia s vypínaním a štartovaním motora veľmi jemná, plynulá a vodič ju takmer ani nepostrehne. Motor sa pritom opätovne naštartuje buď so zaradenou rýchlosťou, alebo s rozpojenou spojkou, aby bolo možné zaradiť potrebný rýchlostný stupeň. Prvý moment nastane, ak má vozidlo dostatočnú rýchlosť a popri tom využije energiu uskladnenú v batérii mild-hybridného systému. A druhý? Aj v tom prípade zohráva svoju rolu elektronika a inteligencia prevodovky. A v podstate aj vodičská logika. S rozpojenou spojkou, alebo na neutrále, sa motor spustí vtedy, ak je rýchlosť vozidla nízka na zaradený rýchlostný stupeň, alebo aj v momente vypnutia motora vodič práve stlačil spojku a chcel zmeniť zaradenú rýchlosť.
Hlavnou zmenou oproti bežným manuálnym prevodovkám je elektronická riadiaca jednotka. Tá sa pomocou aktívneho člena stará o ovládanie spínania a rozopínania spojky. **Práci motora pomáha aj štartér generátor, takže opätovné zaradenie rýchlosti je mimoriadne jemné.** Rovnako túto technológiu oceníte aj pri rozbiehaní a bežnom radení rýchlostí. Oba tieto úkony, nočné mory nielen začínajúcich jazdcov, sú vďaka elektronike plynulé a bez trhania. V interiéri sa pritom nič nemení – vodič má stále k dispozícii trojicu pedálov a ovláda ich úplne rovnako ako bežnú manuálnu prevodovku, takže sa nemusí učiť nič iné či nové. Aj to patrí k pozitívam – nič od vás nechce a spraví z vás lepšieho vodiča. **Kia očakáva, že inteligentná prevodovka prinesie úsporu paliva pri bežnom jazdení na úrovni troch percent.** Podstatné je aj to, že vďaka nižšej cene oproti dvojspojkovej či klasickej automatickej prevodovke sprístupní úspornú elektrifikovanú mild-hybridnú technológiu širšiemu okruhu záujemcov o ekologické pohony. Prvým vozidlom s touto prevodovkou bude na európskom trhu model Kia Rio EcoDynamics+, ktorá sa v spojení s benzínovým motorom 1.0 T-GDi dostane na európsky trh na jeseň 2020. **Následne sa v druhej polovici tohto roka dostane aj do mnohých ďalších mild-hybridných elektrifikovaných modelov.** TEXT: Martin Šebesta




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia