Európsky trh v prvom polroku 2020: Ktoré automobilky ustáli koronakrízu najlepšie?

Najťažšie obdobie pre automobilky sa prejavilo aj v aktuálnych číslach. Nie všetky však úplne prepadli.
Vydané  Text: 
Prvý polrok tohto roka bol z hľadiska predaja nových áut na európskom trhu výrazne poznačený pandémiou koronavírusu, a tak všetci netrpezlivo čakali, aké budú konečné čísla. Realitou je, že väčšina automobiliek sa v predaji prepadla takmer o 50%. Podľa štatistík Európskeho zväzu výrobcov automobilov (ACEA) bolo celkovo na európskom trhu za prvý polrok 2020 zaregistrovaných 5 101 669 automobilov, čo je o 39,5 % menej ako za rovnaké obdobie minulý rok. Zatvorené predajne áut, dopravné inšpektoráty, obmedzený dovoz automobilov a v neposlednom rade nepriaznivá finančná situácia spotrebiteľov spôsobili, že sa predaj áut prepadol v mnohých prípadoch až takmer o 50%. Najhoršie čísla sú z krajín najviac zasiahnutých pandémiou, a tak sa na chvoste rebríčka umiestnilo Španielsko s poklesom predaja o 50,9%, za ním nasleduje Veľká Británia s poklesom registrácii o 48,5% a trojicu posledných uzatvára Taliansko s poklesom o 46,1%. Naopak najväčším trhom zostáva v Európe Nemecko, kde bol zaznamenaný pokles registrácii nových áut o 34,5% v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Logicky teda zostáva na prvom mieste medzi značkami Volkswagen, ktorého registrácie klesli o 39% a celkovo ich bolo 576 028. Nakoniec si však Volkswagen prilepšil o desatinu percenta na svojom podiely na trhu, ktorý je 11,3%. K najmenej zasiahnutým automobilkám patria aj francúzske značky Renault a Peugeot, ktoré aj napriek poklesu obsadili druhú a tretiu priečku. Päticu uzatvárajú nemecké prémiové značky Mercedes-Benz a BMW, ktoré dokazujú, že ich predaj je aj v čase krízy stabilnejší ako predaj štandardných značiek. Prekvapením je “úspech” značky Škoda, ktorá obsadila siedmu priečku a predbehla tak napríklad Ford alebo Opel. Pred ňou sa umiestnila ešte Toyota, ktorá dlhodobo patrí k najlepším značkám v Európe. Zaujímavé je tiež umiestnenie značky Kia, ktorá predbehla materský Hyundai. Prepad môžeme vidieť u značky Dacia, ktorá nestíha trend nízkoemisných áut s modernými technológiami a Mazda, ktorá sa prepadla až o 52,6%. Upozorňujeme, že do štatistík registrácie nových áut v Európe boli okrem krajín EÚ zahrnuté aj predaje na Islande, v Nórsku, Švajčiarsku a vo Veľkej Británii.
Európsky trh v prvom polroku 2020: Najpredávanejšie značky áut
Poradie Značka Predaj 1-6/2020 [ks] Medziročný rozdiel [%] Trhový podiel [%]
1. Volkswagen 576.028 -39,0 11,3
2. Renault 357.015 -39,3 7,0
3. Peugeot 316.366 -40,0 6,2
4. Mercedes-Benz 299.488 -32,1 5,9
5. BMW 286.023 -33,4 5,6
6. Toyota 279.221 -28,1 5,5
7. Škoda 278.290 -30,2 5,5
8. Ford 273.520 -46,4 5,4
9. Audi 261.482 -35,7 5,1
10. Opel/Vauxhall 213.893 -55,0 4,2
11. Fiat 210.017 -44,9 4,1
12. Citroën 204.375 -42,7 4,0
13. Kia 178.392 -33,5 3,5
14. Hyundai 174.634 -38,5 3,4
15. Seat 166.310 -38,2 3,3
16. Dacia 166.183 -46,7 3,3
17. Nissan 126.992 -41,5 2,5
18. Mini 70.624 -35,0 1,4
19. Mazda 59.090 -52,6 1,2
20. Mitsubishi 54.302 -33,9 1,1
CELKOVO 5.101.669 -39,5




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia