Prvý polrok tohto roka bol z hľadiska predaja nových áut na európskom trhu výrazne poznačený pandémiou koronavírusu, a tak všetci netrpezlivo čakali, aké budú konečné čísla. Realitou je, že väčšina automobiliek sa v predaji prepadla takmer o 50%.
Podľa štatistík Európskeho zväzu výrobcov automobilov (ACEA) bolo celkovo na európskom trhu za prvý polrok 2020 zaregistrovaných 5 101 669 automobilov, čo je o 39,5 % menej ako za rovnaké obdobie minulý rok.
Zatvorené predajne áut, dopravné inšpektoráty, obmedzený dovoz automobilov a v neposlednom rade nepriaznivá finančná situácia spotrebiteľov spôsobili, že sa predaj áut prepadol v mnohých prípadoch až takmer o 50%.
Najhoršie čísla sú z krajín najviac zasiahnutých pandémiou, a tak sa na chvoste rebríčka umiestnilo Španielsko s poklesom predaja o 50,9%, za ním nasleduje Veľká Británia s poklesom registrácii o 48,5% a trojicu posledných uzatvára Taliansko s poklesom o 46,1%.
Naopak najväčším trhom zostáva v Európe Nemecko, kde bol zaznamenaný pokles registrácii nových áut o 34,5% v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Logicky teda zostáva na prvom mieste medzi značkami Volkswagen, ktorého registrácie klesli o 39% a celkovo ich bolo 576 028. Nakoniec si však Volkswagen prilepšil o desatinu percenta na svojom podiely na trhu, ktorý je 11,3%.
K najmenej zasiahnutým automobilkám patria aj francúzske značky Renault a Peugeot, ktoré aj napriek poklesu obsadili druhú a tretiu priečku. Päticu uzatvárajú nemecké prémiové značky Mercedes-Benz a BMW, ktoré dokazujú, že ich predaj je aj v čase krízy stabilnejší ako predaj štandardných značiek.
Prekvapením je “úspech” značky Škoda, ktorá obsadila siedmu priečku a predbehla tak napríklad Ford alebo Opel. Pred ňou sa umiestnila ešte Toyota, ktorá dlhodobo patrí k najlepším značkám v Európe.
Zaujímavé je tiež umiestnenie značky Kia, ktorá predbehla materský Hyundai. Prepad môžeme vidieť u značky Dacia, ktorá nestíha trend nízkoemisných áut s modernými technológiami a Mazda, ktorá sa prepadla až o 52,6%.
Upozorňujeme, že do štatistík registrácie nových áut v Európe boli okrem krajín EÚ zahrnuté aj predaje na Islande, v Nórsku, Švajčiarsku a vo Veľkej Británii.
Európsky trh v prvom polroku 2020: Najpredávanejšie značky áut
Poradie
Značka
Predaj 1-6/2020 [ks]
Medziročný rozdiel [%]
Trhový podiel [%]
1.
Volkswagen
576.028
-39,0
11,3
2.
Renault
357.015
-39,3
7,0
3.
Peugeot
316.366
-40,0
6,2
4.
Mercedes-Benz
299.488
-32,1
5,9
5.
BMW
286.023
-33,4
5,6
6.
Toyota
279.221
-28,1
5,5
7.
Škoda
278.290
-30,2
5,5
8.
Ford
273.520
-46,4
5,4
9.
Audi
261.482
-35,7
5,1
10.
Opel/Vauxhall
213.893
-55,0
4,2
11.
Fiat
210.017
-44,9
4,1
12.
Citroën
204.375
-42,7
4,0
13.
Kia
178.392
-33,5
3,5
14.
Hyundai
174.634
-38,5
3,4
15.
Seat
166.310
-38,2
3,3
16.
Dacia
166.183
-46,7
3,3
17.
Nissan
126.992
-41,5
2,5
18.
Mini
70.624
-35,0
1,4
19.
Mazda
59.090
-52,6
1,2
20.
Mitsubishi
54.302
-33,9
1,1
–
CELKOVO
5.101.669
-39,5
–
AUTOVINY.SK » Aktuality » Európsky trh v prvom polroku 2020: Ktoré automobilky ustáli koronakrízu najlepšie?
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk