Aerodynamika bez hluku. Lexus odhalil detaily, ako dokáže UX 300e jazdiť celkom potichu
Navzdory všeobecnému presvedčeniu ani elektromobily nejazdia celkom potichu, pretože už pri rýchlosti 30 km/h obyčajne počuť valivý odpor kolies, hluk vetra vedeného okolo okien či samotný elektrický motor pri akcelerácii. Lexusu sa podarilo väčšinu z týchto „neduhov“ odstrániť. Ako?
Vydané Text: Erik Stríž
Dôraz spoločnosti Lexus na minimalizovanie hladiny hluku, vibrácií a tvrdosti (NVH) umožňuje vodičovi modelu UX 300e uvoľniť sa v pokojnom prostredí kabíny, kde sú potlačené takmer všetky vonkajšie ruchy, vrátane hluku vetra či štrku z cesty, ktorý by bol v bežnom vozidle badateľný.
Hrúbka a hmotnosť akumulátora pod podlahou kabíny slúži ako prirodzená zvukovo izolačná bariéra, zatiaľ čo do blatníkov sa pridali podlahové kryty a ochranné vložky s cieľom znížiť intenzitu hluku spôsobeného kontaktom s drobnými kamienkami, nečistotami, vodou a vozovkou. Dokonca aj nová kompaktná jednotka riadenia výkonu (PCU) vozidla je nainštalovaná na hlavnom priečnom nosníku priestoru motora, aby sa zaistil menší hluk a vibrácie.
### AERODYNAMIKA BEZ HLUKU
Model UX 300e, ktorý prináša novú úroveň tlmenia hluku v kabíne, je vybavený inovatívnymi aerodynamickými uzávermi spodnej časti prednej mriežky chladiča, ktoré sa otvárajú a zatvárajú automaticky v závislosti od stavu akumulátora, čím sa znížil koeficient aerodynamického odporu vozidla z 0,33 na 0,31. K ďalším unikátnym prvkom modelu UX 300e zameraným na zníženie hluku patrí vyhladená spodná plocha akumulátora a zväčšené podlahové kryty vozidla, čím vznikla aerodynamická konštrukcia podvozka.
### PNEUMATIKY S NÍZKYM HLUKOM
Pneumatiky s priemerom 18” zvýrazňujú tichosť modelu UX 300e a zdôrazňujú jeho výnimočnú stabilitu pri ovládaní. Pneumatiky s priemerom 17” zasa ponúkajú najnižší koeficient valivého odporu (RRC) spomedzi podobných pneumatík, a poskytujú tak vysokú citlivosť a zároveň veľmi nízku úroveň hluku a vibrácií.
### TICHO V KABÍNE
Kabína je vybavená akustickým sklom na zníženie vysokofrekvenčného hluku vetra. Vodič aj cestujúci sú tak chránení v luxusnom odhlučnenom priestore kabíny, kde je množstvo penových a tlmiacich materiálov zmierňujúcich hluk elektrickej hnacej jednotky ako aj hluk z cesty. Súčasťou odhlučnenia je aj dodatočná vrstva izolácie pod kobercom, pričom hluk v kabíne zmierňuje aj tlmič v prístrojovej doske.
### PRÍSNE NORMY KVALITY
Model UX 300e sa vyrába v ocenenom závode spoločnosti Lexus na japonskom ostrove Kjúšú. Aby bolo každé vozidlo dokonalé, pred odoslaním sa skontroluje a ešte raz skontroluje v tzv. „tichej miestnosti“. Dôkladnú kontrolu majú na starosti špičkoví remeselní majstri Takumi, ktorí svojimi dokonale vycibrenými zmyslami – konkrétne ušami a končekmi prstov – dokážu zachytiť a opraviť aj ten najmenší hluk a vibráciu v kabíne.
„Keď si vodiči sadnú do nového vozidla UX 300e, okamžite pocítia novú úroveň legendárnych hodnôt značky Lexus, ako je tichosť, spoľahlivosť, komfort, ovládanie a dôvera,“ dodal hlavný konštruktér modelu UX 300e Takaši Watanabe.
Crossover, Ecomoto, Elektromobil, Elektromobil Lexus, Ev, Lexus, Lexus Ux, Lexus Ux 300E, Nový Model, Str, Suv
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
1. ČASŤ DLHODOBÉHO TESTU
Nepodceňovať! Dlhodobý test Mitsubishi Colt 1.0 T-MPI Instyle 6MT
Zmysluplné odlíšenie
Dá sa naň spoľahnúť? Záverečná časť dlhodobého testu Jeep Avenger
Elektromobilita na Slovensku