Prvá jazda s Honda E: Toto je nová legenda
Technologicky nabitý elektromobil nás nesmierne oslovil pre svoje jazdné vlastnosti.
Vydané Text: Erik Stríž
- nejedná sa o prototyp alebo koncept, ale sériovo predávaný model;
- pohon je výlučne elektrický bez možnosti konfigurácie s benzínovým či naftovým motorom;
- automobil má už v základnej výbave plnú bezpečnosť Honda Sense a digitálne vonkajšie spätné zrkadlá, vo výbave Advance je digitálne aj vnútorné spätné zrkadlo;
- poháňa sa výlučne zadná náprava;
- predná náprava je typu MacPherson, zadná je tiež MacPherson (veľmi netradičná kombinácia);
- v základnej výbave je aj panoramatická strecha, adaptívny tempomat a digitálny prístrojový panel, LED svetlá a automatická klimatizácia;
- výbava Advance obsahuje aj kompletne automatický parkovací systém Pilot Honda, sledovanie mŕtveho uhla, 230V elektrickú zásuvku, vyhrievaný volant a prémiový audiosystém. Verzia Advance+ ponúka navyše 17-palcové disky kolies.
- cena v základnej výbave (100 kW) 34 990 eur;
- cena výbavy Advance (113 kW) 37 990 eur;
- začiatok predaja na Slovensku už v auguste.
Prvé dojmy
Prvý kontakt s Hondou E je suma sumárom veľmi pozitívny. Dokonca ďaleko predčil moje očakávania, pretože som bol pripravený skôr na nápadný elektromobil s retro imidžom, ktorý bude po stránke materiálového vyhotovenia interiéru, ale aj jazdných vlastností, mierne zaostávať za konkurenčnými modelmi. V skutočnosti bol pravdou opak a po prvých desiatkach kilometroch som dokonca presvedčený, že si Honda E získa srdcia aj zarytých odporcov elektromobility. Okrem toho sa japonská značka ukázala v trocha novom svetle. Pri nasadnutí do auta ma hneď zaujala palubná doska a celý zvyšok interiéru. Drevený dekor asi nikdy nebol v žiadnom aute tak pútavý, ako práve v Honde E. Najmä pre rozsiahlosť jeho použitia a tiež povrchovú úpravu. Na rozdiel od dekoračných prvkov imitácie dreva z iných áut je riešenie od Hondy matné a s hmatateľnou textúrou, takže pôsobí prirodzene a dajme tomu, že aj „eko“.
Zaujímavosťou je, že ovládače multimediálno-informačno-servisného systému sú umiestnené na drevenej konzole, ktorá je takmer vodorovná, vyzerá ako polička. Okrem toho si pochvalu zaslúži aj fyzický otočný ovládač pre nastavenie hlasitosti – skvelé! Celkovo palubovka pôsobí retro dojmom, nachádzam podobnosť s gramofónmi a rádiami spred päťdesiatich rokov.
V ostrom kontraste s dreveným dekorom je plejáda obrazoviek, ktorých je na palubovke dovedna šesť. A všetky sú užitočné. Priamo pred vodičom je digitálny prístrojový panel s krásnou grafikou, ten plynule prechádza do dvojice ďalších displejov, ktoré majú skvelú funkciu – možnosť virtuálneho presúvania. V praxi to má taký zmysel, že keď spolujazdec počas jazdy nastaví napríklad nové ciele v navigácii, stlačením jediného virtuálneho tlačidla môže obraz zo svojej obrazovky presunúť na druhú, ktorá je bližšie k vodičovi.
Špeciálne sa chcem venovať dvojici displejov po bokoch palubnej dosky a nad ňou. Tie bočné zastupujú vonkajšie spätné zrkadlá, v reálnom čase na ne premieta obraz z kamier, ktoré sú vonku na dverách. Majú aerodynamický kryty a hydrofóbny povrch optiky, takže sa na nich nezachytáva špina a voda. Kamery je možné polohovať ako bežné spätné zrkadlá, majú pritom široký uhol záberu a vidíte nielen tam, kde je bežne mŕtvy uhol, ale dokonca aj za vlastné auto.
Vnútorné spätné zrkadlo je hybridné, okrem displeja je vybavené aj klasickým zrkadlom.
[GALLERY id=30775]
Počas jazdy s Hondou E som prišiel na niekoľko poznatkov o kamerových náhradách zrkadiel:
- Digitálne vnútorné spätné zrkadlo zobrazuje obraz na ploche zrkadla, teda si vyžaduje, aby ste očami zaostrili na pomerne krátku vzdialenosť. Pri pohľade do späťáku však automaticky zaostrujem do veľkej vzdialenosti, takže som obraz spočiatku videl dvojmo.
- Bočné spätné kamery majú síce široký uhol záberu, ale vodič prirodzene počas jazdy pohybuje hlavou, aby jemne zmenil uhol pohľadu na zrkadlo a videl tak viac do niektorého zo smerov. Pri kamere a displeji toto nemá zmysel a mne osobne to najmä pri parkovaní spôsobovalo diskomfort.
Jazdný výkon
Honda E používa namiesto páky prevodovky iba tlačidlá, podobne ako Honda CR-V. Je to elegantné a šikovné riešenie, na ktoré si zvyknete veľmi rýchlo, hoci spočiatku budete automaticky rukami hľadať páku prevodovky. Po nasadnutí do Hondy E vám stačí vytlačiť brzdový pedál, stlačiť tlačidlo START, stlačiť tlačidlo režimu D a uvoľniť parkovaciu brzdu. Následne už iba stláčate akceleračný pedál a brzdu.
Ovládanie vozidla sa po praktickej stránke vôbec nelíši od akéhokoľvek iného auta s automatickou prevodovkou, až pokiaľ nezapnete režim jazdy s jediným pedálom. Vtedy by ste teoreticky mali vedieť jazdiť bez používania brzdového pedálu, pretože po uvoľnení toho akceleračného sa zapojí taká výrazná rekuperácia energie, až sa vozidlo zastaví. Úroveň rekuperácie si môžete nastaviť prostredníctvom páčok za volantom so symbolmi mínus a plus.
Nepochybne je to šikovný jazdný mód, mne osobne ale nepomerne viac vyhovoval konvenčný spôsob riadenia. Práve pri ňom si auto užijete najviac.
Honda E ponúka na výber dva jazdné režimy, okrem toho štandardného aj športový. A ten sa vám bude veľmi páčiť, pretože umožňuje vozidlu dosahovať skvelú dynamiku. Zrýchlenie z nuly na rýchlosť 100 km/h možno nie je práve fascinujúce (8,3 sekundy pri Advance a 9,5 s pri základovej verzii), ale štarty z miesta sú prudké a keď sa rozhodnete dôraznejšie šliapnuť do pedála v zákrute, máte možnosť pocítiť newtonmetre posielané na zadnú nápravu. Je ich až 315!
Honda E má perfektnú manévrovateľnosť, poskytuje dobrú spätnú odozvu a riadenie je primerane tuhé, veľmi precízne. Tlmiče sú nastavené s ohľadom na preferovaný dynamický štýl jazdy, teda auto sa veľmi nenakláňa, ale s nekvalitnými cestami si veľmi nerozumie. Napriek tomu to nepovažujem za niečo nepriaznivé, pretože toto auto nie je určené na komfortné jazdy, ale skôr na akčnú jazdu mestom.
Pokiaľ sa jedná o spotrebu elektrickej energie, z prvej jazdy nemôžem usúdiť prakticky nič. Jazdil som divoko a bez ohľadu na spotrebu energie, takže som za 30 kilometrov dosiahol priemernú spotrebu 26,6 kWh/100 km. To je tak dvojnásobok normálnej hodnoty. Očakávam, že sa spotreba elektromobilu v normálnej prevádzke bude pohybovať okolo 15 kWh/100 km. Dojazd Hondy E je podľa metodiky WLTP solídnych 220 kilometrov.
Tešíme sa na test pre auto motor a šport
V augustovom čísle časopisu auto motor a šport nájdete kompletný redakčný test elektromobilu Honda E od jedného z mojich kolegov, v ktorom sa dozviete viac o priemernej týždennej spotrebe energie, ako aj praktickom potenciáli vozidla. Časopis bude v predaji od pondelka 13. júla 2020, tak si ho určite nezabudnite kúpiť. [GALLERY id=30774]
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia