Prvá jazda: Honda Jazz a Jazz Crosstar sú nielen krásne, ale aj parádne obratné!

Na novú Hondu Jazz sa musíme pozerať prísnymi očami, pretože už v základe stojí 19 590 eur. Veľa priestoru na kritiku nám však nedala, prvé jazdy dopadli veľmi dobre.
Vydané  Text: 
Keď sa na internete objavili prvé fotografie a informácie o novej generácii vozidiel Honda Jazz, vzbudili vlnu emócii. Automobil si síce zachoval svoj pôvodný charakter obratného mestského hatchbacku, ale nadobudol vzhľad, ktorý vytŕča z aktuálneho modelového portfólia a akoby predviedol značku v celkom novom svetle. Namiesto ostrých hrán prišiel čas na vizuálne príjemné oblé prvky a podľa slov predstaviteľov automobilky bolo cieľom dizajnérov navrhúť také auto, ktoré bude mať nadčasový dizajn a aj po rokoch bude pôsobiť neutrálne. Či sa im podarilo tieto ambície naplniť, ukáže až čas. Tento týždeň sme dostali príležitosť odjazdiť prvé kilometre za volantom troch horúcich noviniek, medzi nimi aj nového Jazzu. Ostatné dva modely boli taktiež extrémne zaujímavé: crossover Jazz Crosstar a jedinečný fascinujúci elektromobil Honda E. Všetky tri vozidlá v nás zanechali veľmi pozitívne dojmy. Vlastne oveľa lepšie, než iba pozitívne. Jazz sa zmenil a zdá sa, že jedine k lepšiemu.   V redakcii máme taký zvyk, že sa zbytočne nevenujeme dizajnu áut, ak nezasahujú do funkčnosti. V tomto prípade si ale pripomeňme, že sa jedná o vôbec najvýznamnejšiu zmenu dizajnu v histórii modelu Jazz, ktorý bol mimochodom prvýkrát predstavený verejnosti presne 11. septembra 2001.

Ponuka nového Jazzu

Nová Honda Jazz prišla práve v čase, keď sa ceny nových áut budú musieť navýšiť v dôsledku prísnych regulácií zo strany Európskej únie. Jazz si tak nie vlastnou vinou zlízol kritiku, že v základnej výbave stojí takmer dvadsaťtisíc eur, lenže kritici nezohľadňujú skutočnosť, že sa jedná o výrazne nadštandardne vybavený automobil s obrovským potenciálom. A ešte k tomu hybridný už aj v najnižšej verzii. Pred prípadnou kritikou sa teda pozrime na ponuku nového Jazzu, zrejme vás trocha ohúri. Nový Jazz a tiež Jazz Crosstar si na Slovensku môžete zadovážiť iba v jednej motorizácii. Je ňou 1.5 i-MMD s „automatickou“ prevodovkou e-CVT. Tento motor je kombinovaný s elektrickým pohonom, teda Jazz a Jazz Crosstar sú hybridy. Nie je ich potrebné a ani možné dobíjať káblom, elektrickú energiu získavajú princípom rekuperácie a tiež zo spaľovacieho motora, pričom táto energia by sa inak premenila na teplo. Maximálny výkon elektromotora je veľmi solídnych 80 kW (109 k) a max. krútiaci moment až 253 Nm! To je údaj, ktorý je tak o sto newtonmetrov vyšší ako pri väčších hatchbackoch s benzínovým motorom. Pokiaľ sa jedná o benzínový motor v Jazze, i-VTEC má max. 72 kW (98 k) a 131 Nm. Na relatívne malý hatchback sú to veľmi priaznivé údaje a umožňujú dosahovať mu veľmi dobrú dynamiku v nízkych rýchlostiach, pričom akceleráciu z nuly na 100 km/h zvládne už za 9,4 sekundy (v závislosti od výbavy). Jazz Crossstar sa na rozdiel od konvenčného Jazzu predáva iba v najvyššej výbave Executive, ale hatchback si môžete zadovážiť aj v úrovniach Comfort a Elegance. Pritom už základná výbava Comfort ďaleko presahuje ponuky iných výrobcov a ich konkurenčných modelov. V základnej výbave nájdete napríklad aj:
  • automatickú klimatizáciu;
  • flexibilné sedadlá Magic Seats;
  • kožený volant;
  • vyhrievané predné sedadlá;
  • adaptívny tempomat;
  • elektrické ovládanie všetkých okien;
  • multifunkčný volant;
  • bluetooth a rádio s DAB;
  • LED svetlomety (denné aj stretávacie);
  • automatické prepínanie svetiel;
  • automatické diaľkové svetlá;
  • plnú bezpečnostnú výbavu (okrem sledovania mŕtveho uhla a upozornenie na autá blížiace sa z boku);
  • eCall;
  • pokročilý systém podpory riadenia;
  • asistent rozjazdu do kopca
  • a mnoho ďalšieho
Ak sa rozhodnete pre vyššiu výbavu Elegance, dostanete aj multimediálny displej so systémom CONNECT 2 (bez navigácie) s podporou Android Auto a Apple CarPlay (bezdrôtovo), polokožený interiér, USB konektor vzadu navyše, automatický náklon spätného zrkadla pri cúvaní, 15-palcové disky z ľahkých zliatin či parkovacie senzory vpredu i vzadu. No a keď chcete navigáciu, prémiový audiosystém či parkovaciu kameru, kúpite si výbavu Executive.

Prvá skúsenosť s Hondou Jazz 2020

Hondu Jazz sme si vyskúšali počas pomerne krátkej doby v okolí Bratislavy, ale už tieto relatívne krátke jazdy nám poskytli možnosť nadobudnúť prvé dojmy z nového vozidla. A tie sú veľmi pozitívne. Pokiaľ sa jedná o materiálové vyhotovenie interiéru, Honda spravila obrovský kus dobrej práce, malý hatchback spravila priestranným a pohodlným. Sedadlá, možnosť výškového nastavenia volantu, skvelý výhľad, optimálna veľkosť volantu, správne zvolená kombinácia ovládania fyzickými tlačidlami a cez displej. Predstavitelia automobilky vo svojej prezentácii opakovane pripomínali, koľko úsilia venovali optimalizácii elektrického a spaľovacieho motora a pravdou je, že sa im to vydarilo. Štartuje sa tlačidlom, výjazd z parkoviska je tichý, kultivovaný a pokojný, no ak viac zatlačíte do akceleračného pedála, pocítite primerané trhnutie a záber predných kolies. Krútiaci moment až 253 Nm je na takto malé a stále pomerne ľahké vozidlo (1 710 kg) poriadna dávka sily, teda ak máte záujem o dynamickú jazdu, Jazz sa vám prispôsobí.
Jazda na novom Jazze je však v prvom rade pohodlná a pôsobí dojmom značne väčšieho vozidla. Vnímajme to ako veľké pozitívum, pretože sa vďaka tomu vyhnete nelichotivému vytriasaniu zadných pasažierov pri jazde mestským prostredím s menej kvalitnými cestami. Zdá sa, že Jazz na ne nedbá, nastavenie tlmičov zohľadňuje naše nekvalitné cesty a skúsenosť spoza volantu možno označiť anglickým slovíčkom „smooth“. Jazz vie jazdiť v troch jazdných režimoch, a síce v hybridnom, spaľovacom a plne elektrickom režime. Všetky tri sa vyznačujú úspornosťou a tichou prevádzkou, podľa metodiky NEDC dosahuje nový Jazz spotrebu v meste iba 2,4 litra, respektíve 3,6 litra kombinovane. Samozrejme, že jednoduchšie vyhotovenie zadnej nápravy stále ponúka priestor pre ľahké odskakovanie zadných kolies pri rýchlom nabehnutí na priečne nerovnosti a do terénu by sme sa s Jazzom rozhodne nepúšťali. Na to nie je určená ani verzia Crosstar, hoci tak na prvý pohľad vyzerá a má o 16 mm väčšiu svetlú výšku (136 vs. 152 mm).
Prevodovka CVT bola doplnená o podporu elektromotra, preto nesie označenie e-CVT. V praxi sa prejavuje prevažne kultivovane, avizovaná snaha o potlačenie takzvaného vysávačového efektu bola úspešná iba do určitej miery, pretože vysoké otáčky predsa len počuť. i-VTEC dosahuje maximálny výkon v rozpätí 5 500 až 6 400 ot./min. Nie je to už ale ten istý efekt, ktorý poznáme z minulosti. Priaznivo hodnotíme pružnosť motora a prevodovky, zdanlivo na dynamiku nemá vplyv rýchlosť, z ktorej akcelerujete. Až od rýchlosti 80 km/h a pokuse o dôraznú akceleráciu virtuálna ručička otáčkomera vyskočí vysoko, motor hučí, ale na efekt zrýchlenia si musíte sekundu počkať. Diaľničné rýchlosti sme vyskúšali iba v priebehu niekoľkých minút, oceňujeme vskutku dobré odhlučnenie interiéru a celkovú stabilitu vozidla. Rázvor kolies je 2 517 mm, rozchod predných kolies 1 487 a zadných 1 474 mm. Obzvlášť je potrebné pochváliť obratnosť nového Jazzu. Mestský subkompakt si zachoval to, čo pre neho bolo vždy typické a ponúka perfektný základ pre dynamickú mobilitu v meste. S autom sa veľmi ľahko parkuje, parkovacia kamera má optimálny rozsah a dynamické navádzanie. Dĺžka vozidla je 4 044 mm a šírka 1 694 mm (+ zrkadlá). Mierne nepriaznivou skúsenosťou z prvej jazdy je pozorovaná tendencia k nedotáčavosti, avšak je potrebné zohľadniť fakt, že sme jazdili na celkom nových pneumatikách a v pomerne hustom daždi.  

Prvá skúsenosť s Hondou Jazz Crosstar 2020

Honda Jazz Crosstar je novinka, ktorá si zrejme veľmi rýchlo nájde svojich priaznivcov. Nie je to SUV, ale skôr crossover postavený na samotnom Jazze, pričom počas vývoja výrobca pripravil niekoľko zásadných odlišností. V prvom rade sa jedná o estetické zmeny zasahujúce aj do funkčnosti, konkrétne oplastovanie spodných hrán karosérie a podvozka a zväčšenú svetlú výšku o 16 mm na finálnych 152 mm. To je údaj, ktorý bežne dosahujú stredne veľké SUV-čka. Okrem toho sa predĺžil rázvor kolies o tri milimetre na 2 520 mm a celková dĺžka vozidla narástla o 4,6 centimetra na 4 090 mm. Crosstar je tiež o tri centimetre širší ako Jazz.
Po technickej stránke sa však jedná o fakticky totožné vozidlo ako nový Jazz, rozdielnosti nachádzame v prvkoch výbavy, ktorá musí byť Executive (v inej sa Crosstar nepredáva) a v špeciálnom vybavení, napríklad vodeodolnej tkanine použitej v interiéri.
Skúsenosti z prvej jazdy sú fakticky totožné s jazdou na východiskovom Jazze s tým rozdielom, že subjektívne vyšší posed pridáva na výhľade a pocite šoférovania väčšieho vozidla. Priestorové pomery sú veľkorysé, za volantom môžete mať pokoj, ale ak si chcete užiť akčnú jazdu, aj Jazz Crosstar vám ju ponúknuť vie. Budete však musieť strpieť sklon nakláňať sa v ostrých zákrutách a tiež vyššie spomenuté mierne tendencie k nedotáčavosti, predovšetkým pri zošliapnutí akceleračného pedála pri výjazde zo zákruty.
Musíme pochváliť materiálové vyhotovenie interiéru, veľmi solídny batožinový priestor a vzhľadom na skromné vonkajšie rozmery vozidla aj dostatočne priestranné sedenie na zadných sedadlách. Sedadlá Magic Seats sú skrátka úžasné, umožňujú rozsiahlu konfiguráciu nákladného priestoru. Je ale potrebné uvedomiť, že toto „terénne vyhotovenie“ Jazzu nie je v skutočnosti väčšie. Batožinový priestor má dokonca o šesť kubických decimetrov kapacity menej (298 vs 304 litrov) – rovnaký úbytok priestoru platí aj v prípade sklopených zadných sedadiel, kedy Jazz Crosstar ponúka veľmi solídnych 1 199 litrov. Vraj sem postavíte aj celý bicykel… no, uvidíme, čo zistíme v redakčnom teste. ### Tešíme sa na týždňové testy Nová Honda Jazz a jej terénna verzia Jazz Crosstar sú vzhľadovo veľmi vydarené a atraktívne vozidlá. Japonci ukázali, že rozumejú európskemu zákazníkovi a namiesto ostrých prvkov dizajnu zvolili tie ladné, oblé, prirodzené. Po stránke jazdných vlastností je nový Jazz lepší ako predchodca, ale keďže aj ten predchádzajúci bol šikovným, obratným a úsporným autom, výrobca vylepšoval predovšetkým technickú výbavu a bezpečnosť, ktorá siaha až na Olymp vo svojej kategórii. Vo výsledku musíme novinky zhodnotiť veľmi pozitívne a v redakčnom teste sa zameriame aj na to, ako úsporne vedia hybridné novinky jazdiť v rôznych podmienkach.  




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia