Na začiatok si povedzme prečo je to, že bolo auto vytopené, taký veľký problém. Možno si budete myslieť, že najväčším problém je to, že sa voda a bahno dostali do dutín, napríklad do podbehov či dverí. Toto síce problém je a môže to spôsobiť koróziu karosérie, no ani zďaleka by som to nepovažoval za to najhoršie.
**Elektronika**
Súčasné autá sú jej plné. Hovoríme o množstve káblov, snímačov, konektorov a riadiacich jednotiek. Nič z toho sa s vodou nekamaráti. Imúnne voči vode nie sú ani katalyzátory a DPF filtre. Pozor, následok vytopenia vozidla sa nemusí prejaviť hneď, ale až s odstupom času. Kovové časti v konektoroch môžu časom korodovať, čím sa funkčnosť spojenia samozrejme minimálne obmedzí.
**Interiér ako z parfumérie**
Istý čas som jazdené autá predával a aj vykupoval. Tu sú moje skúsenosti. Čím viac sú koberce a sedadlá vyčistené a čím viac je interiér vyvoňaný tým reánejšie je riziko, že bolo auto zatopené. Odstrániť pach bahna a plesne totiž nie je len tak. Majiteľ však do opravy nechce investovať veľa peňazí, a tak väčšinou zvolí kratšiu cestu. Interiér vytepuje bez demontáže sedadiel a kobercov a čistenie ukončí inštaláciou voňavky. Tieto argumenty som si vypočul: „Auto sme mali radi, bolo ako člen našej rodiny“, „Moja žena je veľmi pedantná“ a „Som alergický na prach, preto musím mať interiér v TOP stave “. HM, snaha bola. Čo ich prezradilo?
**Kde hľadať znaky vytopenia?**
Toto sú miesta, odkiaľ sa blato a pleseň odstraňujú ťažšie, respektíve si oprava alebo výmena poškodených dielcov vyžaduje väčšie finančné investície. Vytiahnite bezpečnostné pásy až na doraz a skúste, či nie sú od bahna a plesne. Posuňte predné sedadlo úplne dopredu a zasuňte ruku pod koberec. V akom stave je tlmiaca výplň? Páchne vaša dlaň po plesni, či je pokrytá zaschnutým blatom? Pod koberec sa viete dostať aj v oblasti pedálov. Ku karosérii je v tomto mieste koberec väčšinou prichytený jednoduchým narážacím plastovým klipom. Poťah operadla predného sedadla je k rámu uchytený v zadnej časti väčšinou iba gumeným popruhom. Uvoľnite ho a dajte ruku pod neho? Nič? Poďme ďalej.
**Pustite klimatizáciu na plný výkon!**
Postupne otvárajte všetky výduchy, vrátane vnútorného okruhu. Cítite niečo? Pri obhliadke podvozka a motorového priestoru sa zamerajte na časti kryté plastami alebo ochrannými plechmi (napríklad kryty blatníkov kolies, tepelný štít výfukového potrubia, spodný kryt motora, tlmenie na deliacej priečke medzi motorovým priestorom a kabínou, prechodky na tyči riadenia a lanovodoch kulisy radenia). Zaujímavým miestami sú ale napríklad aj vodný kanál v motorom priestore pod čelným sklom vrátane prepadových hadíc, dutiny prahov, priestor medzi telesom nádrže a karosériou. A na záver moje obľúbene miesto, na ktoré mechanik zaručene zabudol. Palivové čerpadlo a napojenie hadíc na nádrži. Toto miesto je väčšinou prístupné buď z batožinového priestoru alebo pod zadnými sedačkami a je prekryté plechovým viečkom.
Tak ako? Nič ste nenašli? Super! Samozrejme, ani toto ešte neznamená, že auto na 100 percent vodou zasiahnuté nebolo. Každopádne ste urobili dosť preto, aby ste nenaleteli prvému podvodníkovi!
AUTOVINY.SK » Aktuality » Plánujete si kúpiť jazdené auto? Toto by ste mali vedieť, aby ste sa nenechali napáliť!