### Nejde o prvú spoluprácu
Automobilky Ford a Volkswagen začali spolupracovať už minulý rok v januári na rozvoji komerčných automobilov. Svoje plány rozšírili minulý rok v júli, kedy sa začali pick-upy a elektrické vozidlá Ford stavať na platforme Volkswagen Group MEB. Aktuálne spoločnosti podpísali oficiálnu dohodu o partnerstve, ktorá zahŕňa aj detaily ich spoločných projektov.
Podľa oficiálnej tlačovej správy obom automobilkám spolupráca pomôže napĺňať potreby svojich zákazníkov v Európe a iných regiónoch dopĺňaním sa v kategórii stredne veľkých pick-upov, komerčných a elektrických vozidlách.
Spojenectvo tiež obom spoločnostiam ušetrí peniaze, ktoré použijú na vývoj nových alebo obnovených ponúk na kľúčových segmentoch trhu. Podľa odhadov môžu automobilky dokopy ušetriť až 1 miliardu dolárov.
### Profitovať budú obe strany
Ford prijme novú elektrickú platformu od Volkswagenu a Volkswagen zoptimalizuje svoj relatívne malý podiel na trhu s pick-upmi, kde Ford naopak kraľuje.
V oblasti komerčných vozidiel sa spolupráca rozšírila na prevzatie malého vanu Caddy od Volkswagenu Fordom začiatkom budúceho roka. Ford vyvinie malý jednotonový van pre Volkswagen, ktorý bude niekde v rozsahu medzi Transporterom a Crafterom.
Volkswagen predpokladá, že výsledkom dohody bude 8 miliónov komerčných vozidiel, ktoré spolu automobilky vyrobia. Pre Ford sú dnes komerčné vozidlá základom, preto sa chcú v tejto oblasti naďalej rozvíjať a práve spoluprácou s Volkswagenom môžu získať finančné výhody najmä v strojárstve, výrobných závodoch a nástrojoch.
### Elektromobil Ford
Kľúčovým bodom dohody je elektrický Ford zameraný na európsky trh, ktorý by mal byť predstavený v roku 2023. Obidve spoločnosti tvrdia, že toto vozidlo bude diferencované, navrhnuté a zostrojené v americkej firme s európskym základom v Cologne, v Nemecku. Aj keď detaily zatiaľ nie sú známe, Ford tvrdí, že pôjde o pôsobivú vizitku spoločnosti, ktorá bude v rovnakej kategórii ako elektrický Mustang Mach-E.
Ford tiež začal tradíciu obnovovania starých názvov pre nové modely, preto bude elektromobil niesť pravdepodobne názov Mustang a dá sa očakávať aj označenie Puma pre kompaktný crossover.
Mustang Mach-E sa začne predávať už budúci rok a čoskoro by mali byť oznámené ďalšie elektromobily. Plánom obidvoch automobiliek je objavovať ďalšie spôsoby spolupráce v oblasti elektrických áut.
### Dodávky a pick-upy
Súčasťou dohody je aj výroba dvoch komerčných dodávok a pick-upu.
Ford vyvinie a vyrobí nový Volkswagen Amarok, ktorý patrí medzi stredne veľké pick-upy a v predaji bude v roku 2022 a bude “dvojičkou” Ford Rangeru.
Ford bude tiež pracovať na vývoji nového jednotonového cargo vanu, ktorý bude novou verziou Ford Transitu a Volkswagenu Transporter.
Volkswagen komerčné vozidlá použije svoj nový model Caddy ako základ pre novú mestskú dodávku Ford Transit Connect.
### Investície do autonómnych technológii
Volkswagen minulý týždeň investoval veľkú sumu peňazí do spoločnosti Argo Al, ktorá je americkou start-upovou spoločnosťou pôsobiacov v oblasti autonómneho jazdenia. Ešte predtým do rovnakej spoločnosti investoval aj Ford. Toto rozhodnutie urobili nezávisle od seba, keďže spoločnosti je technickým lídrom vo svojej oblasti.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk