Pamätáte si Škodu Favorit ako kabriolet? Že nie? Tak čítajte ďalej.

V bohatej histórii značky Škoda nájdete rôzne takmer zabudnuté autá. Aj keď musíme dodať, že jazdu s vetrom vo vlasoch za volantom modelu Favorit mala na svedomí firma Metalex.
Vydané  Text: 
História Favoritu bez strechy sa začala písať v deväťdesiatych rokoch minulého storočia. O vysokopevnostných plechoch sme vtedy ani len nechyrovali, k bezpečnostným testom sme pristupovali skôr formálne. A tak si v Metalexe, kultovej firme bývalého Československa zaoberajúcej sa výrobou závodných špeciálov povedali, že urobiť z Favoritu kabriolet, či ak chcete roadster, by nebol zlý nápad. S nápad na výrobu Favoritu bez strechy prišiel v roku 1990 Petr Bold, riaditeľ Metalexu. Dodajme, že vo výrobnom programe Metalexu to nebol prvý pokus s prestavbou sériového auta na kabriolet. Podobnou úpravou prešla aj Škoda Rapid.
Jeden rozdiel, a to dosť podstatný, tu však bol. Rapid bol trojdverovým kupé s krátkym vekom kufra, zatiaľ čo Favorit päťdverový hatchback. Ani tento rozdiel však sen o kabriolete na báze Favorita firmu nezastavil. K spolupráci prizvali české dizajnérske eso – Václava Krála a jeho Jiřího. Urobiť z Favorita auto na spôsob „landaulet“ sa neujalo, a tak prišiel Favorit o zadnú dvojicu dverí. A zrodil sa roadster.
**Päť mesiacov stačilo** Len toľko času vo firme potrebovali na stavbu prvého prototypu. Po prvom polooficiálnom predstavení domácim novinárom vzápätí firma auto predstavila na autosalóne v Birminghame. Dodajme, že súbežne s predstavení Metalex spustil aj sériovú výrobu. Odstránenie strechy sa podľa očakávanie prejavilo v zásadnom znížení torznej tuhosti karosérie. Zosilnená teda bola podlaha, medzi horným uložením predných tlmičov pribudla vzpera. ### Jednoduchá plátenná strecha sa skladala do priestoru zadných sedadiel, auto dostalo dvojicu masívnych ochranných oblúkov, kompletne prepracovaná bola zadná časť. Piate dvere v Metalexe nahradili vekom kufra s integrovaným spojlerom. Umiestenie strechy za predné sedadlá priniesli jednu zaujímavosť. Zatiaľ čo väčšina kabrioletov ponúka menší priestor na batožinu, v tomto prípade platil pravý opak. Majiteľ si so sebou mohol zbaliť batožinu s celkovým objemom až 420 litrov! Dodajme, že kompletná úprava karosérie zvýšila „suchú“ hmotnosť auta o približne 45 kilogramov. Aby bol možné auto využívať celoročne, firma klientom neskôr ponúkala aj originálny pevný odnímateľný hardtop.
**Nielen sériový** O pohon sa staral atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,3 litra a maximálnym výkonom 46 kW (63 k), ktorý spolupracoval s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Metalex však klientom ponúkal aj vyladenie motora. Použitím ostrých vačiek, dvojitých karburátorov a úpravou hlavy valcov zvýšili výkon motora Roadsteru až o 25 %. **Aj na export** MTX Roadster, pod týmto obchodným označení firma auto predávala, sa vyrábal v rokoch 1990 až 1996. Celkom bolo vyrobených viac ako 150 kusov. Zaujímavosťou je, že väčšina automobilov putovala na vývoz, aurto si bolo možné kúpiť napríklad v Nemecku, Holandsku aj Veľkej Británii. Za slabším domácim dopytom možno s najväčšou pravdepodobnosťou hľadať cenu. Na efektný roadster totiž domáci záujemca v porovnaní s klasickým modelom Favorit LS potreboval takmer dvojnásobný rozpočet (150.750 Kčs vs. 298.000 Kčs).