Elektromobil za cenu nafťáka?!

Toto nie je číre sci-fi, ani nereálny sen ekologických aktivistov. Môže stať to stať. Kedy?
Vydané  Text: 
Dôvodov, pre ktoré sa ceny automobilov so spaľovacími motormi a elektromobilmi už čoskoro vyrovnajú je viacero. Ako to už býva, nie všetky sú pre zákazníka pozitívne. Začnime zlými správami, nech končíme pozitívne. Prísne emisné limity sa nedajú splniť inak, ako použitím novej techniky. Čo sa samozrejme prejaví aj na konečnej cene auta. Je teda takmer isté, že nové autá spĺňajúce aktuálne emisné normy budú drahšie. ### Cenou teda pôjdu autá s klasickým pohonom elektromobilom takpovediac oproti. Staršie ročníky nad takýmto vývojom v lepšom prípade zalamujú rukami, v horšom preklínajú zákonodarcov. Mladší motoristi (nielen vekom ale aj spôsobom myslenia a nastavením hodnôt života) tento vývoj naopak vítajú. Dobre to vidieť na aktuálnom vývoji predaja nových automobilov v Európe. Koronakríza zrazila predaj nových automobilov na kolená, no elektromobily, plug-in hybridy a hybridy stratili podstatne menej, než autá vybavené spaľovacím motorom. **Nové technológie** Aby sme ale neboli iba negatívni a netvrdili, že vlastníctvo auta bude iba panským huncúctvom a pre bežného občana budú nedostupné. Najdrahšou položkou v prípade elektromobilov je akumulátor. A v tejto oblasti prebieha vývoj veľmi rýchlo. Potešiteľné je, že nielen z pohľadu dosahovania dlhého dojazdu a rýchlosti nabíjania, ale aj prevádzkovej bezpečnosti a ceny. Nie je to tak dávno, čo bolo dosiahnutie výrobnej ceny akumulátorov na úrovni 100 € na 1 kWh skôr snom. Dnes je to realita. A vývoj napreduje ďalej. Aktuálne správy hovoria o tom, že výrobné náklady na akumulátory využívajúce technológiu LFP (lítium-železo-fosfát) už klesli na úroveň 60 až 70 € / 1 kWh. **Prelomový rok pre Teslu?** Klasické „marketingové vábničky“ o miliónovej batérii (garantovaná životnosť) už niekoľko mesiacov do sveta púšťa aj Elon Musk. Konanie dlho očakávanej akcie „Battery Day 2020“ však opäť preložil. Čo sľubuje? Zásadné oznámenie v prípade dojazdu, životnosti, ale aj ceny novej generácie akumulátorov. **Už dnes?** Ako sa to môže prejaviť v cene auta? Skúsme jednoduchý príklad. Škoda Citigo e iV má u nás cenovku 19 990 €. Používa Li-Ion akumulátor s kapacitou 36,8 kWh (netto). Pri cenovom rozdiele 40 € na kWh by teda úspora predstavovala približne 1 500 €. A treba dodať, že Citigo e iV, ktoré je mimochodom beznádejne vypredané, vzniklo prestavbou z auta používajúceho spaľovací motor. Ak bude ďalšia generácia stavaná ako čistý elektromobil, budú výrobné náklady na auto nižšie. Je teda celkom reálne, aby sa mestský elektromobil cenou dostal na hranicu 15 000 €.