Chcete urobiť dobrý skutok? Kúpte si Hyundai i30 N Project C a vaše peniaze pôjdu ľuďom s rakovinou.
Toto auto si nemôžete len tak kúpiť. Právo zaplatiť zaňho peniaze si musíte vybojovať. Ja sa vás pokúsim presvedčiť, prečo by ste to mali spraviť a čo za svoje peniaze dostanete. Pre argumenty som išiel až na stredné Slovensko.
Vydané Text: Peter Orosz
### Koľko?
Je pravda, že jednou z najväčších výhod modelu i30 N Performance je pomer ceny a výkonu, alebo v tomto prípade skôr pomer ceny/výkonu/výbavy/zábavy za volantom. Za 30 tisíc a pár drobných dostanete auto, ktoré je rýchlejšie než väčšina ostatných áut v premávke, je v ňom ozajstná zábava jazdiť a ešte má aj dobrý zvuk a 5-ročnú záruku. Prečo by ste teda mali platiť viac?
Dôvodov je niekoľko. Ten prvý je špecifický a mal by byť najdôležitejší: pretože tým pomôžete ľuďom v núdzi. Pevne verím, že sa nájde automobilový nadšenec s dostatkom financií, pre ktorého bude tento bod dostačujúci na to, aby sa pokúsil 497/600 získať.
Druhý dôvod je exkluzivita. Na Slovensko sa dostali iba dve autá z prísne limitovanej 600-kusovej edície Hyundai i30 N Project C, pričom každý kus má svoj vlastný štítok s poradovým číslom. Jeden je novinársky a vidíte ho tu na fotografiách, druhý je na predaj. Je teda veľmi pravdepodobné, že bežne svoju dvojičku na ceste nestretnete. Vaše auto si taktiež lepšie udrží svoju hodnotu. Bol by som však veľmi nerád, ak by kupca svoj Project C zatvoril do garáže ako investíciu. Bola by to veľká škoda.
### Tretí dôvod
Tretí dôvod na jeho kúpu sa skrýva v samotnom aute. Je totiž geniálne. Už aj základný Hyundai i30 N Performance kope svojimi schopnosťami zabaviť šoféra vysoko nad svoju cenovú hladinu. Project C to čiastočne dorovnáva a o zvyšok sa starajú nové vylepšenia, ktoré ho posúvajú ďalej po vizuálnej aj jazdnej stránke.
Na prvý pohľad ho od bežnej verzie rozpoznáte vďaka matnému laku, ktorého zamatovú charakteristiku ostro prerušuje karbónová kapota. Karbónové doplnky s ostro oranžovými doplnkami na nárazníkoch a prahoch už pôsobia menej šokujúco a ich úloha je popri šetrení hmotnosti aj funkčne ovplyvniť aerodynamiku bez zvýšenia celkového aerodynamického odporu. Čerešničkou na torte sú nádherné kované disky renomovanej talianskej značky O.Z. Racing. Cieľom týchto úprav je zníženie hmotnosti – najväčšieho nepriateľa zábavy za volantom. Pre zaujímavosť – kapota ušetrila 7,2 kg, prahy približne 1kg, zadný difúzor 386 gramov a predný nárazník s výraznejším splitterom je dokonca o 240 g ťažší, ale pomáha autu k vyššej stabilite v rýchlosti, takže mu to môžeme odpustiť. Potom sa však dostávame ku kolesám, ktoré šetria neuveriteľných 22 kg, a to rovno neodpruženej hmotnosti! K tomu si môžeme prirátať ďalších 4,66 kg, ktoré Hyundai získal k dobru výmenou železných tehlíc zadných kolies za hliníkové.
Vnútri nájdeme opäť pár ostrých oranžových kontrastov, volant potiahnutý Alcantarou a špecifickú hlavicu radiacej páky pripomínajúcu piest. Aj tu sa odľahčovalo – škrupiny Sabelt šetria dokopy 15 kg a pre mňa sa starajú o najväčšiu transformáciu jazdného zážitku.
### Menej je viac Aj keď celková úspora hmotnosti prevyšujúca 50 kg je impozantná, môj najväčší problém so „sériovým“ i30 N riešia práve sedadlá. Už pohľad na ich karbónové chrbty rozprúdi nadšencovi krv v žilách. Usadnutie do nich vo vás vyvolá ten ťažko opísateľný pocit: „Áno, sedím v čomsi špeciálnom“. Sedíte nižšie a objatie sedačiek vás drží v perfektnej pozícii za volantom aj keď sa preťaženia začnú stupňovať. A ony sa začnú. Hyundai i30 N Project C totiž priam nabáda k dynamickej jazde. Zvuk a reakcie jeho dvojlitrového silno prepĺňaného motora sú ostré, nábeh turbodúchadla vskutku naliehavý, radenie je jedno z najlepších, aké si môžete v modernom aute dopriať. A to myslím aj na výrazne vyššie cenové hladiny. Výkon 202 kW (275 k) a krútiaci moment 353 Nm (krátkodobo až 378 Nm) síce dnes nepatria medzi najlepšie hodnoty, aj keď zrýchlenie na stovku za 6 sekúnd je slušné, ale ak vám ide o výkon, uchádza vám pointa tohto auta.
Hyundai i30 N Project C má upravený podvozok – sedí o 6 mm bližšie k zemi na kratších a tvrdších pružinách, a vďaka odľahčeniu je jeho ťažisko nižšie až o 8,8 mm. Adaptívne tlmiče zostali mechanicky rovnaké, avšak ich kalibrácia je iná. Priznám sa, že na rozdiel od niektorých mojich kolegov sa mi Project C nezdá v komfortnom režime podvozka tvrdší natoľko, aby sa o tom oplatilo písať. S týmto autom sa dá úplne bez problémov jazdiť každý deň. Dokonca sa mi zdá, že vďaka ľahkým kolesám zvláda krátke nerovnosti lepšie, než sériový model. Režim Sport však podvozok riadne pritvrdí. Tento režim je vhodný na kvalitné okresky, kde autu poskytuje okamžité reakcie na vaše pokyny a pritom sa nenechá rozhodiť menšími nerovnosťami. Režim Sport+ som vyskúšal a keďže som nebol na trati, tak som ho rovno vypol. Bol to masaker, ktorý sa vám odvďačí len na okruhu a s patrične nastavenými tlakmi v pneumatikách. Mimochodom, Hyundai ich odporúča fúkať až na 2,6 baru za studena. Mne sa oveľa lepšie osvedčil „teplý“ tlak 2,4. Menšia hmotnosť, nižšie ťažisko, menší tlak… A to všetko znamená viac zábavy.
### Stojí za to
Takýto jedinečný kúsok som musel poriadne prevetrať po najkrajších cestách Slovenska, aké mi voľný čas dovolil navštíviť. Pezinská baba, Skýcov, Jankov Vŕšok či okolie Zliechova a Čičmany. Navštívil som cesty, ktoré poznám naspamäť a aj cesty, na ktorých som jakživ nejazdil. A práve tam sa Hyundai i30 N Project C ukázal ako famózne auto. Počas nudných presunov bol v komfortnom režime a so zatvoreným výfukom tichý a akceptovateľne komfortný. Sedadlá na dlhých cestách nerobili môjmu chrbtu žiaden problém. Na správnej ceste s však stačilo stlačiť pravé tlačidlo na volante, pod ktorým sa ukrýva režim N Custom. V mojom prípade to znamenalo športové nastavenie diferenciálu a motora, otvorený výfuk, komfortný podvozok, komfortné riadenie, vypnuté medziplyny a športová stabilizácia. To je kombinácia, ktorá vďaka ktorej zvládnete aj neznáme cesty vo veľmi rýchlom tempe, pričom Hyundai vás bude neustále maximálne zapájať do hry. Jeho krása spočíva v jeho hravosti. Jeho presné riadenie reaguje aj na vaše myšlienky, motor na každý milimeter stlačenia akcelerátora a podvozok na oboje. Ochota auta zatáčať je neskutočná, brzdy perfektne dávkovateľné… Môžete jazdiť čistú stopu, alebo sa uprostred oblúka hrať s hmotnosťou auta a provokovať ho k jemnej pretáčavosti. Ak máte chuligánsku náladu, potiahnite za ostrú ručnú brzdu. Tú už skoro nikde inde nenájdete.
Že sa iba učíte rýchlo jazdiť? Nevadí. Funkcia automatických medziplynov funguje brilantne a ešte ju aj sprevádza zvuková kulisa ako v rally – praskanie, bublanie a strieľanie do výfuku. Takže sa nemusíte cítiť znevýhodnení manuálom a môžete sa lepšie sústrediť na jazdu a jedným očkom sledovať LED diódky ktoré vám po vzore pretekárskych áut naznačujú, kedy je vhodný moment preradiť. Ani vás nebude veľmi ťahať za volant pri akcelerácii. Športový režim stabilizácie vás nechá precítiť, čo auto robí, ale nenechá vás vletieť do problémov, ak máte všetkých päť pokope.
Ste skúsený šofér? Všetky asistenčné systémy sa dajú vypnúť a z i30 N sa stane váš otrok, ktorý spraví presne to, čo mu rukami a nohami naordinujete. Je to auto, ktoré vás dokáže naučiť jazdiť a zároveň odvďačí aj skúseného šoféra. Je dosť rýchle, aby bolo vzrušujúce, ale nie tak, aby bolo strašidelné. Okrem jazdy vám poskytne aj emócie a divadlo a toto všetko si môžete užiť pri relatívne civilných rýchlostiach. S menšou hmotnosťou ochotnejšie mení smer a je bližšie k okruhu, pritom s ním môžete jazdiť každý deň.
[CAR id=17072]
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia