Poznáte prvý elektromobil značky Škoda?
Ak si myslíte, že ním je veľmi úspešné Citigo e iV, tak ste na omyle. Prvá elektrická škodovka vznikla už pre štvrťstoročím!
Vydané Text: Peter Lacena
O čistej mobilite teda škodováci začali snívať už pred takmer tridsiatimi rokmi. Iste, trocha predbehli dobu, no vzhľadom na čas v ktorom projekt vznikal, ich snaha nedopadla vôbec zle. Posúďte sami.
**S manuálom!**
Pri prestavbe klasického modelu Favorit postupovali konštruktéri veľmi pragmaticky. Klasický spaľovací motor nahradili elektromotorom Elis Plzeň s maximálnym výkonom 15,4 kW (21 k). Elektromotor samozrejme spolupracoval s manuálnou štvorstupňovou prevodovkou. Auto malo pohotovostnú hmotnosť 1 580 kg a užitočné zaťaženie pomerne skromných 280 kg. Tieto údaje naznačujú, že to veru nebol žiadny šprintér. Štart z miesta možno nazvať skôr rozvážnym, maximálna rýchlosť bola približne 80 km/h. Priemerná spotreba predstavovala 20 až 25 kWh na 100 kilometrov a dojazd 60 až 80 kilometrov. Zdajú sa vám tieto údaje úsmevné, tak sa pozrite na dátum, kedy toto auto vzniklo.
**Išli na export**
Možno sa budete diviť, ale väčšina kusov z vyrobenej série putovala do zahraničia. Eltru automobilka okrem európskych krajín vyviezla dokonca aj do Kanady! V Čechách zostalo slúžiť 40 kusov, väčšina exemplárov slúžila ako služobné auto pošty.
Sľubnú kariéru prvej sériovej elektrickej škodovky ukončil predaj automobilky koncernu Volkswagen. Je potešiteľné, že napriek krátkemu životu tento revolučný počin automobilky neupadol do zabudnutia. Po dôkladom zreštaurovaní sa jeden kúsok nachádza aj v zbierkach Škoda múzea v Mladej Boleslavy.