Autá čoskoro neuveriteľne zdražejú! Budeme si ich môcť dovoliť?

Nedávno sme na našej webovej stránke uverejnili cenník mestskej Hondy Jazz, ktorá na Slovensku začína od 20 000 eur. **Cenový skok medzi predchádzajúcou a novou generáciou Hondy Jazz tak predstavuje približne 6 000 eur,** nejde pritom o jediný model a podobný nárast môžeme zaznamenať aj pri iných automobilkách. Za vysoké ceny nových automobilov však výrobcovia do veľkej miery nemôžu,… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Nedávno sme na našej webovej stránke uverejnili cenník mestskej Hondy Jazz, ktorá na Slovensku začína od 20 000 eur. **Cenový skok medzi predchádzajúcou a novou generáciou Hondy Jazz tak predstavuje približne 6 000 eur,** nejde pritom o jediný model a podobný nárast môžeme zaznamenať aj pri iných automobilkách. Za vysoké ceny nových automobilov však výrobcovia do veľkej miery nemôžu, výsledná suma len kopíruje narastajúce náklady značiek na vývoj technológií a ich implementáciu do najzákladnejších modelov. **Použitie komplikovaných technológií sa teda prirodzene premietlo do cien nových automobilov.** Výrobcovia ich musia používať v každom novom modeli najmä pre stále prísnejšiu bezpečnostnú a ekologickú legislatívu. Kým v minulosti stačili v mestskom aute bezpečnostné pásy, ABS či dva airbagy, dnes povinná prítomnosť dlhého zoznamu bezpečnostných a asistenčných systémov predražuje výrobu celého vozidla. Základnou súčasťou spomínaného Jazzu je po novom napríklad radarový tempomat, 10 airbagov, držanie v pruhoch, ESP či protikolízny asistent. **Spomínané prvky boli donedávna bežné len pre vozidlá vyššej triedy, no teraz sú aj kvôli prísnym normám štandardom takmer všade.**
Cenu nových áut zvyšuje nielen výbava, automobilky investovali aj do čistejších pohonných jednotiek využívajúcich hybridné alebo čisto elektrické systémy. **Motivácia je jasná – dodržať emisné limity Európskej únie.** Maximálna hodnota vypúšťaného CO2 nesmie po novom prekročiť úroveň 95 g/km, čo je výzvou aj pre tie najväčšie automobilky. Za prípadné prekročenie však musia ročne výrobcovia platiť pokuty v miliónoch eur. Pokuta sa ráta na gramy a platí sa za každé jedno predané vozidlo. Ak teda máte chuť zaobstarať si veľké SUV so silným motorom, **do ceny nového auta bude zarátaná aj pokuta vo výške niekoľkých tisíc eur.** **Čo to pre nás znamená? Základné ceny automobilov budú vyššie než doteraz, a teda menej dostupné pre záujemcov s obmedzeným rozpočtom.** Nižšie výbavové stupne však budú štandardne disponovať bohatou výbavou aj modernými technológiami, ktoré do nových áut pretláča prísna legislatíva. Z trhu postupne zmiznú všetky jednoduché „ľudové“ autá a nový trend sa dotkne aj Dacie. Rumunskú automobilku bude ešte nejaký ten čas držať emisne nad vodou koncern Renault-Nissan, časom však prídu elektromobily a hybridy aj do tohto teritória. **VIDEÁ AMŠ**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!