Ideálny plug-in hybrid. Pozreli sme sa detailne na Opel Grandland X HYBRID a HYBRID4

PORADCA PRI KÚPE | Opel Grandland X HYBRID je obraz doby. Zákazníci chcú bezpečné, priestranné a úsporné autá, ideálne s vyššou svetlou výškou podvozka – a Opel im ponúka doslova „všetko v jednom“.
Vydané  Text: 
Čo robí z bežného auta ideálne? Je to kombinácia viacerých faktorov, od variability batožinového priestoru až po nízke dlhodobé prevádzkové náklady. Záleží pritom aj na menších detailoch, pretože ak si to vozidlo napokon zadovážime, budeme sa s nimi stretávať denno denne. Opel Grandland X patrí bez preháňania medzi tie vozidlá, ktoré misky váh prevažujú pozitívnymi vlastnosťami, pričom tie negatívne sú veľmi relatívne, záležia na preferenciách zákazníka. Nie každému musí nutne vyhovovať hybrid, ale ten, kto rozumie jeho zmyslu a významu, ten si ho nevie vynachváliť. Ak zvažujete nákup kompaktného SUV a/alebo plug-in hybridu, rozhodne by ste mali do svojho hľadáčika umiestniť práve **[Opel Grandland X HYBRID](https://www.opel.sk/vozidla/grandland-x/hybrid.html) alebo HYBRID4**. Toto je náš poradca pri kúpe, ktorý vám pomôže lepšie sa zorientovať v ponuke predajcov. ### HYBRID alebo HYBRID4? SUV [Opel Grandland X](https://www.opel.sk/vozidla/grandland-x/model-overview.html) sa predáva hneď v niekoľkých motorizáciách, v ktorých sú zastúpené takmer všetky typy pohonov. Paletu benzínových agregátov tvoria motory 1.2 TURBO (96kW/130k) a 1.6 TURBO (133kW/180k), nafta sa ponúka ako 1.5 CDTI (96kW/130k) a 2.0 CDTI (130kW/177k). Ďalšie dve motorizácie sú hybridné a hoci sa Opel vybral cestou označovania vozidla ako „hybrid“, v skutočnosti sa **vždy jedná plug-in hybrid**, teda PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Obe hybridné verzie majú iba 8-stupňovú automatickú prevodovku. Z laického hľadiska je rozdiel medzi verziami HYBRID a HYBRID4 v tom, že prvá verzia má pohon predných kolies, zatiaľ čo HYBRID4 pohon všetkých kolies a vyšší výkon. Z technického hľadiska je HYBRID4 technologicky vyspelejší, pretože obsahuje nie dva, ale až tri motory určené na pohon – benzínový a dva elektrické. S tretím motorom v HYBRID4 pritom rastie nielen celkový systémový výkon až na 221 kW, ale aj výkon samotného benzínového motora:
Grandland X HYBRID Grandland X HYBRID4
Systémový výkon (max) 165 kW / 224 koní / 360 Nm 221 kW / 300 koní / 520 Nm
Výkon benzínového motora 1.6 TURBO (max) 133 kW / 180 koní / 300 Nm 147 kW / 200 koní / 300 Nm
Výkon predného elektrického motora (max) 81kW / 110 koní / 320 Nm 81 kW / 110 koní / 320 Nm
Výkon zadného elektrického motora (max) nemá zadný elektromotor 83 kW / 113 koní / 166 Nm
Li-Ion akumulátor, maximálna kapacita 13,2 kWh 13,2 kWh
### Nabíjanie aj na parkovisku pred domom
Schopnosť jazdiť lokálne bez emisií je často terčom kritiky, že elektrický režim je príliš rýchlostne obmedzený. Nie je to pravda, pretože hybridný Grandland X jazdí na elektrinu až do rýchlosti 135 km/h a s plne nabitým akumulátorom (max. 13,2 kWh) prejde podľa metodiky WLTP do 59 kilometrov, podľa metodiky NEFZ až 69 kilometrov! Mnoho vodičov bude teda jazdiť len na elektrinu a za benzín platiť iba príležitostne. Auto sa dá nabíjať nielen na bežných nabíjacích staniciach, ale aj doma na bežnej elektrickej zásuvke s napätím 230 voltov. Vtedy nabíjanie zaberie osem hodín. **Vozidlo sa nabíja káblom vtedy, keď sa nepoužíva**, preto tento čas obyčajne nie je dôležitý; napriek tomu poteší informácia, že na konvenčných nabíjacích staniciach budete mať plnú batériu už po asi dvoch či troch hodinách. Základná palubná nabíjačka, ktorá mení striedavý prúd na jednosmerný, má nabíjací výkon 3,3 kW, ale za doplatok 500 € môžete auto vybaviť dvojnásobne výkonnou nabíjačkou. V cene auta dostanete adaptér s výkonom 1,8 kW, k dispozícii sú aj verzie 3,2 a 7,4 kW za 100 a 240 eur. ### Ceny a výbavy Na Slovensku sa plug-in hybrid Opel Grandland X predáva v troch úrovniach výbavy a v dvoch motorizáciách. Rozdiely medzi nimi nie sú pritom vôbec priepastné, veď medzi najnižšou výbavou Enjoy a najvyššou Ultimate s pohonom 4×4 je rozdiel iba 8-tisíc eur! Ak si chcete zadovážiť verziu s pohonom všetkých kolies, môžete tak spraviť od strednej výbavy Innovation od 43 990 €. **Aktuálny cenník** je nasledovný (od 1.4.2020):
Stupeň výbavy Motorizácia Systémový výkon a krútiaci moment (max.) Cenníková cena Akciová cena
Enjoy Grandland X HYBRID 165 kW / 224 koní / 360 Nm 39 990 € 37 990 €
Innovation Grandland X HYBRID 165 kW / 224 koní / 360 Nm 41 990 € 39 990 €
Innovation Grandland X HYBRID4 221 kW / 300 koní / 520 Nm 45 990 € 43 990 €
Ultimate Grandland X HYBRID 165 kW / 224 koní / 360 Nm 43 990 € 41 990 €
Ultimate Grandland X HYBRID4 221 kW / 300 koní / 520 Nm 47 990 € 45 990 €
**Ponuka štandardnej výbavy Enjoy** je veľmi pestrá, vyberáme z nej niekoľko kľúčových položiek: * 8-stupňová automatická prevodovka * 8″ Navigačný systém 5.0 IntelliLink s Apple CarPlay a Android Auto * Aktívne sledovanie jazdného pruhu * Varovanie pred čelnou kolíziou * Rozpoznávanie dopravných značiek * Bezkľúčové otváranie a štartovanie PEPS * Parkovací asistent (senzory vpredu a vzadu) * Bezdotykové otváranie piatych dverí * Voliteľné jazdné režimy * ECO LED predné svetlomety, LED zadné svetlá * Automatické stretávacie/denné a diaľkové svetlá * Manuálna klimatizácia * Športový kožený volant * Elektrická parkovacia brzda * 18″ disky z ľahkých zliatin Je toho dosť, ale **vo výbave Innovation** dostanete napríklad aj automatickú dvojzónovú klimatizáciu, 12-voltovú zásuvku v kufri, estetické doplnky či 19″ disky Diamond Cut vyhradené pre verziu HYBRID4. Zadná parkovacia kamera sa objavuje **v stupni výbavy Ultimate** spoločne s LED prednými svetlometmi AFL, funkciou automatického parkovania, vyhrievaním predných sedadiel a prednými hmlovkami. Zadnú parkovaciu kameru ale môžete mať už aj v stupňoch výbav Enjoy za 750 € aj v Innovation za 450 €, spoločne s parkovacím asistentom. Prípadne si môžete doplatiť balíček Sada Automatické parkovanie 1 alebo 2 pre stupeň Innovation. ### Batožinový priestor, strecha a príves
Silnou stránkou SUV Opel Grandland X je aj batožinový priestor. Verzie na naftu alebo benzín disponujú kufrom s kapacitou až 514 litrov, ale hybridné verzie si trocha tohto priestoru rezervovali pre špecifické vybavenie potrebné pre pohon. Priestor je ale stále pôsobivý: **390 dm3 v základnom režime** a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní **nákladný priestor s objemom až 1 528 dm3**. Ďalší náklad potom môžete naložiť aj na strechu, jej nosnosť je 85 kg. Okrem toho Grandland X utiahne brzdený príves s hmotnosťou až 1 250 kg. Tu nachádzame dôvod, pre ktorý má zmysel uvažovať nad verziou s pohonom všetkých štyroch kolies HYBRID4, ktorá dosahuje maximálny krútiaci moment až 520 Nm. ### Voľba z citu i rozumu Či už sa jedná o možnosti nabíjania, pestrosť vnútornej výbavy či schopnosť viezť náklad, značka Opel dáva možnosť nakonfigurovať si vozidlo práve tak, ako to chcete vy. Dobré je pritom všetkom vedieť, že **bez ohľadu na zvolenú úroveň výbavy máte v cene 8-stupňovú automatickú prevodovku**, záruku až 5 rokov, výkonné akumulátory a tiež plnú bezpečnosť. Len tak mimochodom, Opel Grandland X dosiahol v bezpečnostných testoch Euro NCAP **najlepší možný výsledok päť hviezdičiek**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia