Budú aj nízkoemisné zóny. Plán novej vlády pre dopravu a výstavbu je vonku

Nová vláda v svojom Programovom vyhlásení predstavila svoj plán na najbližšie štyri roky. Vyberáme pre vás plánované kroky a opatrenia v oblasti dopravy.
Vydané  Text: 
Napriek súčasnej kritickej situácii ohľadom pandémie koronavírusu sa nová vláda musela dohodnúť na svojom pláne na najbližšie štyri roky. Pod vedením nového ministra dopravy a výstavby **Andreja Doležala** plánuje zmeny, ktoré by mali **zlepšiť aktuálnu situáciu v doprave**. V nasledujúcich riadkoch sme pre vás vybrali **opatrenia, ktoré sa dotknú každodenného života bežného človeka žijúceho na Slovensku**. ### Cestná infraštruktúra aj pre cyklistov V pláne je zaviesť tzv. prioritizáciu investičných projektov v oblasti cestnej infraštruktúry. Tvoriť by ju mali projekty plánované na minimálne 10 rokov. Jedným z cieľov novej vlády je aj zvýšiť dostupnosť miest a regiónov, a to zvýšením výdavkov na údržbu a rekonštrukciu ciest prvej triedy, mostov a najviac využívaných železničných tratí a ich modernizáciu. Reforma je plánovaná aj v systéme vyberania cestných poplatkov. Výber poplatkov za mýto a diaľničné známky by sa mal optimalizovať tak, aby boli náklady na ich výber nižšie, ale zároveň aby sa maximalizovali ich výnosy. V oblasti ekodopravy chce vláda zriadiť **nízkoemisné zóny** a venovať sa obzvlášť kritickej dopravnej situácii v okolí Bratislavy. Vláda SR bude **podporovať rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky** s cieľom zvýšenia jej podielu v mestskej a prímestskej doprave v rámci pripravovaného medzinárodného projektu **Danube Cycle Plans**. ### Verejná doprava Jedným zo základných predpokladov na podporu verejnej dopravy je vytvorenie podmienok na rozširovanie integrovaných dopravných systémov, zlepšenie podmienok hromadnej dopravy v mestách a budovanie ďalších záchytných parkovísk na najvyťaženejších úsekoch. V oblasti verejnej dopravy sa chce nová vláda zamerať na podporu železníc ako primárneho dopravného prvku v systéme dopravy vo verejnom záujme. V oblasti leteckej dopravy chce pokračovať pri získavaní strategického partnera na rozvoj bratislavského letiska M. R. Štefánika. Tiež by chcela optimalizovať sústavu letísk prevádzkovaných letiskovými spoločnosťami. Vláda by tiež chcela presadiť bezplatnú dopravu vo vlakoch, regionálnych autobusoch a mestskej hromadnej doprave pre deti, študentov, dôchodcov a vozíčkárov. Zjednotiť by sa mali tarifné prepravné podmienky medzi železničnou, prímestskou a mestskou hromadnou dopravou. Po schválení tohto návrhu by sa tak mohlo cestovať na jeden lístok všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy. ### Smart mobilita Jednou z priorít novej vlády bude aj podpora moderných a efektívnych spôsobov dopravy vrátane inovácii. Plánuje pripraviť návrh legislatívy na testovanie a prevádzku autonómnych vozidiel a vytvoriť modelovú platformu “smart mobility lab” pre inovatívne riešenia. Vláda tiež preskúma možnosti zavedenia inovatívnych mechanizmov na obnovu vozového parku parku obyvateľstva zlepšenie individuálnej mobility obyvateľstva.

Bratislava zvažuje zákaz vjazdu starých áut

Hlavné mesto Slovenska sa rozhodlo pre krok, ktorý zvažovalo už dlho. Staršie autá s naftovým či benzínovým motorom by mali mať zakázaný vjazd do vybraných lokalít.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia