Auto z 3D tlačiarne? Možno už čoskoro.

Francúzsky stratup Gazelle Tech sa pochválil svojou víziou praktického mestského auta. Podobných projektov vzniklo v poslednom čase mnoho, tak prečo je práve tento taký zaujímavý?
Vydané  Text: 
Firma skúma, ako ušetriť hmotnosť, súčasné autá sú totiž pomerne ťažké. Dôvodom sú samozrejme vysoké požiadavky na pasívnu bezpečnosť. Postupne preto hmotnosť malých mestských automobilov rástla. Chcete porovnanie? V roku 1949 vážilo mestské auto 500 kilogramov a priemerne spotrebovalo 4,5 litra benzínu na 100 kilometrov. Súčasné autá podobnej veľkosti už ale vážia viac ako 1 200 kilogramov a ich priemerná spotreba benzínu je o približne liter vyššia. A vyššie sú samozrejme aj produkované emisie. Podľa názoru Gaëla Lavauda, zakladateľa spoločnosti Gazelle Tech je absurdné aby auto, v ktorom sa vezie osoba s hmotnosťou 80 kg, vážilo viac ako tonu. Očakávať však, že sa požiadavky na vysoký bezpečnostný štandard budú znižovať nemožno. A tak firma predstavila zaujímavý koncept.
**Desať dielov** Firma tvrdí, že karoséria ich auta bude zostavená z 10 dielcov. Automobilovej technike neznalému to nič nepovie, odborníci však spozornejú. Aktuálne autá totiž majú karosérie zostavené z niekoľkých desiatok dielov. A so zvyšujúcim sa podielom špeciálnych materiálov tento počet stále rastie. Čo teda v Gazelle Tech urobili inak? Odpoveď dáva obrázok obnaženého skeletu. Ak má byť považovaný za jeden diel, musí byť vyrobený na 3D tlačiarni. O materiáloch použitých na jeho výrobu firma zatiaľ mlčí, prezradila len, že na vozidle použila kompozitné materiály (AeroCell), čím dokázala ušetriť až priam neuveriteľných 40 % hmotnosti. Výsledok bol prototyp, ktorý vraj vážil približne 600 kilogramov.
**Systém DODO? (Dorob doma)?** Firma ide vo svojich plánoch ešte ďalej. Autá plánuje vyrábať ako stavebnicu s tým, že jednotlivé zastúpenia budú nielen predajcami, ale čiastočne aj výrobcami. V kompaktných kontajnerových „fabrikách“, ich plánuje klientom skladať na mieru. Dodajme, že možno budú vyrobené aj 3D tlačiarňami, a tak si niektoré náhradné diely budú môcť aj vyrobiť. Ak sa vám tento nápad zdá ako revolučný, nie je to tak. Autá ako skladačku dlhé roky ponúkajú firmy ako napríklad Donkervoort či Caterham (vyrábajú repliky modelu Lotus 7).
**Technika s otáznikom** Primárne má byť auto samozrejme elektromobilom, z technických údajov zatiaľ vieme iba toľko, že s plne nabitým akumulátorom by malo auto dokázať absolvovať 180 kilometrov a na plné nabitie z bežnej domácej elektrickej zásuvky by mali stačiť približne 4 hodiny. Firma však pre svoje auto plánuje aj verziu s klasickým spaľovacím motorom. Tieto verzie budú ponúkané iba na rozvojových trhoch, kde by vďaka jednoduchej koncepcii auta mohla firma zaznamenať predajný veľký úspech.