Máte v aute 1.6 TDI alebo 1.2 TSI? Vyšlo nové metodické usmernenie pre PEK, otáčky citlivo reagujú na elektroniku v aute

Zapnutá elektronika má nepriaznivý vplyv na voľnobežné otáčky motorov 1.6 TDI a 1.2 TSI, dôsledkom čoho môže dôjsť k nekorektným vyhodnoteniam na emisných kontrolách.
Vydané  Text: 
Ak vlastníte vozidlo značiek Volkswagen, Škoda, Audi alebo SEAT a máte v ňom motor z rodiny 1.2 TSI alebo 1.6 TDI, mali by ste zbystriť pozornosť pri najbližšej emisnej kontrole. Technici pracovísk emisnej kontroly majú totiž na základe novovydaného metodického pokynu povinnosť venovať zvýšenú pozornosť technologickému vybaveniu automobilov, ktoré môže mať vplyv na voľnobežné otáčky motora. Za technologické vybavenie v tomto prípade považujeme vyhrievacie členy v sústave kúrenia, ktoré pracujú automaticky v závislosti od vonkajšej teploty a nastavenej teploty kúrenia. Zapnuté vyhrievanie sedadiel, zrkadiel, okien či spustená klimatizácia môžu zvyšovať voľnobežné otáčky motorov 1.2 TSI a 1.6 TDI. V praxi to znamená, že aby bola zachovala korektnosť emisných kontrol, je potrebné, aby technik túto skutočnosť zohľadnil, zabezpečil vypnutie vyhrievacích členov v sústave kúrenia a túto skutočnosť patrične zaznamenal. **Metodický pokyn má nasledovné znenie:** Na hodnotu voľnobežných otáčok motorov rodín 1.2 TSI a 1.6 TDI má výrazný vplyv zaťaženie palubnej elektrickej siete kontrolovaného vozidla. Preto ak je motor kontrolovaného vozidla nakondicionovaný na prevádzkovú teplotu (zvyčajne 80°C) a otáčky voľnobehu sú vyššie ako hodnota stanovená podľa aktuálne platného všeobecného predpisu, je potrebné skontrolovať, či palubná sieť vozidla nie je zaťažovaná odberom výkonu ako je napr. ohrev sedadiel, zadného okna, zrkadiel, spustená klimatizácia a pod. Popisované vozidlá sú vybavené elektrickým vyhrievacím členom v sústave kúrenia, ktorý sa aktivuje v závislosti od vonkajšej teploty a nastavenej teploty kúrenia. Preto pri výkone emisnej kontroly je potrebné dať nastavovač teploty do ľavej krajnej polohy (studený vzduch) resp. vypnúť kúrenie do polohy OFF, kedy nedôjde k aktivácii vyhrievacieho člena a tým k zaťaženiu palubnej siete vozidla, ktoré následne vedie k zníženiu voľnobežných otáčok motora (mimo určený rozsah). Platí teda požiadavka: počas merania pri EK musí byť vypnuté kúrenie vozidla (potenciometer nastavenia teploty je prepnutý na minimálnu teplotu). V automatizovanom informačnom systéme technik emisnej kontroly zaznačí číslo metodického usmernenia do ďalších záznamov elektronického protokolu v súlade s metodickým postupom 38/2018 v znení neskorších predpisov. Metodické usmernenie Technickej služby emisnej kontroly č. 5006/2020 nadobúda účinnosť 01.02.2020.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk