Citroën C5 Aircross: 4 veci, ktoré vás budú tešiť a jedna, ktorá vás bude hnevať
Francúzi sú iní. A presne podľa toho konštruujú aj svoje automobily. SUV od Citroënu tento postoj iba potvrdzuje. Pointa auta je totiž v ostrom protiklade s konkurenciou. A to je presne tá výhoda, ktorú C5 Aircross v porovnaní s konkurenciou má! Toto je päť bodov, ktorí som si pri teste tohto modelu všimol.
Vydané Text: Peter Orosz

Komfort
Áno, komfort je presne tá črta, ktorá tentomodel charakterizuje asi najviac. A ja to chápem, čo iné by ste hľadali za volantom SUV. Presne na to písmenko „S“ sa vo Francúzsku vykašľali a namiesto toho tam dali „C“ ako Comfort. Kým iní sa sústredia na jazdné vlastnosti a silou mocou dokazujú, že ich SUV si to pokojne rozdá aj s rýchlymi hatchbackmi, tak Citroën vie, ževyššiu pozíciu sedenia treba kombinovať s pohodlím. Hydrailické dorazy síce prebrali z rely špeciálov Löeba a Ogiera, no ich úlohou je spríjemniť pobyt za volantom. Za volantom C5 Aircrossu si kvalitu našich ciest ani nevšimnete a to je presne to, čo osobne od SUV očakávam. Ani riadenie nie je nastavené tak priamo ako u niektorých konkurentov, ktorí si myslia, že vodiči SUV triafajú ideálnu líniu v zákrute. Namiesto toho je však výsledkom nervózny prejav riadenia mnohých kvázi športových SUV. Tu vám nervozita nehrozí. Ani na podvozku, ani za volantom.
Diesel
Dnes už mnohí zlomili palicu nad naftovými motormi, no nemyslím si že by sme mali naftu hádzať do žita. Skôr naopak, dvojitrový naftový štvorvalec sa k uvoľnenému charakteru auta hodí viac ako ktorýkoľvek iný motor. Je dostatočne potentný, maximálny výkon 130 kW (177 k) je vskutku dostatočný, ešte viac oceníte maximálny krútiaci moment – rovných 400 Nm. Ten je k dispozícii od 2 000 otáčok za minútu a na jazde to cítiť.
Dizajn
Desať bodov z desiatich. Citroën C5 Aircross sa nepodobá na žiadne iné auto z konkurencie. Je svojrázny, originálny, usmiaty, mierne drsný, chrómovaný a tu a tam „fejkový“ v naznačenými koncovkami výfuku. Ale ako celok veľmi vydarený a kompaktný. Francúzi namiešali aj adekvátne atraktívne farby, hoci aj v vtestovanej bielej vyzerá fajn, no osobne by som išiel do oranžovej, ktorú Citroën nazýva červená Volcano alebo v oceľovej šedej. Biela je ale bez prípaltku ak by ste potrebovali ušetriť 600 eur. Prirátajte k tomu čierne kolesá a výsledok musí potešiť oči majiteľa zakaždým, keď ho uvidí.
Interiér
Opäť je to víťazstvo štýlu nad hranatou nadvládou konkurencie. Citroën si ide svoje a oblé tvary servíruje všade, kam sa pozriete. Nenútene, s prehľadom a s istou dávkou štýlu. Žiadne kopírovanie ani snaha o nemecký ergonómiu sa nekoná. Dokonca aj digitálny tachometer má svoju logiku a nesnaží votrieť sa nikomu do priazne. Buď sa vám páči, alebo nie. Je však prehľadný a ak treba dokáže zobraziť aj navigáciu.

Pár detailov
Na jednej strane je Citroën C5 Aircross koncertom individuality, no to neznamená, že nemá chyby. Je to síce jedno z mála farncúzskych áut, ktoré má dostatok praktických detailov ako napríklad obrovský odkladací priestor v lakťovej opierke. Vnútri však nemá čalúnenie a tak pohyb jednotlivých vecí vo vnútri budete počuť. Plnohodnotné držiaky na poháre si od nás odnesú pozitívne hodnotenie, umiestniť pollitrovku do dvier však bude vyžadovať značné umenie.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV
PRICHÁDZA KRÁĽ?
EXTRA / Kosenie trávnika