Čo sa stalo s úchvatnou Himerou-Q? Superšport od našich susedov sa mal za 8 minút nabiť na tisíc kilometrov!

Navrhnutý na Ukrajine a vyrobený v Španielsku. Superšportový elektromobil Himera-Q vyzerá úžasne a jej technické parametre sú priam dychberúce, ale v posledných rokoch o ňom nevieme prakticky nič. Zahodiť takýto projekt do koša by bola veľká škoda.
Vydané  Text: 
Pozrime sa na tri dôvody, pre ktoré by sme nemali nechať tento krásny projekt zapadnúť prachom:

#1 Predpokladané parametre sú skvelé

Himera-Q počítala s plne elektrickým pohonom, trakčnými batériami s grafénom, eventuálnym dojazdom do 1 000 kilometrov a schopnosťou nabíjať sa v turbo móde, ktorý by na kompatibilnej nabíjačke batérie dobil už za 8 minút. Maximálna konštrukčná rýchlosť 350 km/h a výkon elektrického pohonu až tisíc konských síl nám robia na čele vrásky nedôvery, ale keď ich výrobca uvádza, možno sú dosiahnuteľné. Podľa dostupných informácií Himera-Q dosiahne rýchlosť 100 km/h za menej ako tri sekundy.
Ukrajinský elektromobil Himera-Q (2017) na skici

#2 Dizajn dokázal, že to na Ukrajine vedia

Vedeli ste, že Himera-Q sa nápadne podobá na štúdiu Lada Raven od dizajnéra Dmitryho Lazareva z roku 2016? Podobnosť je priam do očí bijúca, ale ťažko zhodnotiť, či s týmto dizajnom prišila prvá Himera alebo Lada. V každom prípade dizajn Himery dokazuje, že to na Ukrajine vedia a majú vkus. Veď tento superšport vyzerá lepšie ako väčšina športových áut renomovaných značiek. Keby si takýto dizajn osvojilo také Ferrari, dočkalo by sa nekonečných ovácií, v prípade ukrajinského auta sa tieto ovácie trocha pozabudlo.
Ukrajinský elektromobil Himera-Q (2017)
Koncept Lada Raven (2016)

#3 Treba podporovať inovátorské domáce európske značky

Áno, Ukrajinu už možno mnohí nevnímajú ako Európu (najmä vzhľadom ku komplikovanej politickej situácii), ale náš východný sused je geograficky súčasťou Európy. Keď sa tu objaví nový výrobca automobilov, môžeme ho teda považovať za európskeho a čo je domáce, to sa cení. Dnes sú ázijské automobilky dobíjajúce európsky trh schopné vyrábať skvelé autá za výborné ceny, dokonca aj športové a pozície európskych automobiliek sa môžu dostať do ohrozenia. Každá jedna značka, ktorá ponúkne inovátorský a zaujímavý model, môže teda prispievať k ďalšej konkurencieschopnosti domáceho autopriemyslu, ponúkať ľuďom prácu a vytvárať okolo seba množstvo subdodávateľských spoločností podporujúcich zdravú ekonomiku.
Ukrajinský elektromobil Himera-Q (2017) na expozícii v Kyjeve
Auto s odhadovanou cenou 700-tisíc eur, akým je práve Himera-Q, síce nikdy nebude vyrábané masovo. Uvažovalo sa, že by sa Himera-Q mohla zhotovovať v Barcelone, údajne firma zamestnala desať ľudí, ktorí postavili dva prototypy. Ale bez fotiek a akejkoľvek mediálnej propagácie. Plán bol vyrábať desať kusov superšportov ročne, pričom prvé kusy pre zákazníkov mali byť zákazníkom dodané už pred dvomi rokmi. Nepodarilo sa naplniť ani jeden z týchto plánov a v tieni prichádzajúcej ekonomickej krízy iba ťažko môžeme očakávať, že by projekt vstal z popola.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia