Dočkáme sa šrotovného a ekobonusov? Toto sú pre a proti

Aj keď k takémuto rozhodnutiu zatiaľ nedošlo, neprekvapilo by. Logiku by malo hneď z niekoľkých dôvodov.
Vydané  Text: 
Na základe problémov so šírením koronavírusu a následným ochromením hospodárstva bude Európska komisia hľadať spôsob, ako ekonomiku čo najrýchlejšie a najefektívnejšie naštartovať. Elegantné a múdre rozhodnutie by bolo spustenie premyslenej podpory predaja nových ekologických automobilov. ### Klíma v Európe Koronavírus nielen zabíja ľudí a decimuje hospodárstvo. Meranie kvality ovzdušia ukazuje, že tam, kde sú opatrenia najprísnejšie, sa výrazne zlepšila kvalita ovzdušia. Aj keď sa to stalo za veľmi nešťastných okolností, prehliadnuť to nemožno. Dodajme, že kvalita ovzdušia má priamy dosah na zdravie obyvateľov. V štandardnom režime života by bolo dosiahnutie takéhoto zlepšenia otázkou dlhých rokov. Je teda možné, že zodpovední budú chcieť aspoň časť tohto zlepšenia zachovať. Ako na to? Najrýchlejšou a najefektívnejšiou cestou by bola podpora predaja moderných ekologických automobilov. ### Cielenie bude dôležité Až také jednoduché a revolučne zelené to ale asi nebude. Ak sa pozrieme na aktuálnu ponuku automobiliek, len ťažko možno predpokladať, že by bola podpora zameraná iba na elektromobily, plug-in hybridy a hybridy. Takýchto automobilov je na trhu pomerne málo a vzhľadom na problémy s nedostatkom akumulátorov možno iba ťažko predpokladať, že by sa európskym automobilkám podarilo zvýšiť ich výrobu zo dňa na deň. Aby sa „európskymi peniazmi“ pomohlo predovšetkým veľkým európskym zamestnávateľom, bude potrebný benevolentnejší prístup. Pre objektívnosť treba dodať, že aj súčasné autá s klasickým pohonom produkujú podstatne menej emisií, než tie staršie. K zlepšeniu stavu ovzdušia v Európe by teda došlo aj v ich prípade. ### Šrotovné aj ekobonus Obmedziť sa iba na šrotovné by bolo v prípade snahy o masívnejšie rozhýbanie automobiliek asi nedostatočné. Na zlepšenie kvality ovzdušia by samozrejme malo najvýznamnejší efekt, no rozsah podpory by bol dosť obmedzený. Podpora by teda mala mať dve roviny. Na jednej strane šrotovné, v prípade ktorého by motorista dostal bonus za zošrotovanie svojho starého a neekologického auta. Odhlásenie konkrétneho auta (VIN čísla) by, samozrejme, malo byť platné na území celej EÚ. A na druhej strane by bol ekologický stimul založeným na podpore vypočítanej podľa emisií nového auta. Nastaviť **spravodlivý a motivačný systém** by problém byť nemusel. Samozrejme, k dispozícii by mohla byť aj kombinácia stimulov, kedy by občan dostal podporu za zošrotovanie a súčasne ekobonus za emisie nového auta. ### Čo by spravil Konrad Adenauer? Zostáva nám dúfať, že úradníci nepristúpia k pasívnemu preplácaniu nákladov stojacej výroby, ale rozhodnú sa ísť cestou pozitívneho stimulovania jej naštartovania. História nás totiž učí, že je rozumnejšie darovať poľnohospodárovi kvalitné osivo ako dva pecne chleba. Využijeme súčasný stav na to, aby sme Európu spravili nielen ekonomicky úspešnejšou, ale zdravšou a bezpečnejšou? Konrad Adenauer, skvelý politik, národohospodár a architekt ekonomického úspechu Nemecka, by si podľa mňa vybral druhú cestu.

Čínsky akumulátor je vraj nezničiteľný!

Aspoň takto ho predstavila spoločnosť BYD. Podľa vyjadrenia spoločnosti prinesie do sveta elektromobilov doslova revolúciu.