Európa má byť nezávislá od praktík Ruska a OPEC: vďaka vodíku! Toyota začala skúmať jeho praktické využitie
Európska komisia plánuje urobiť z Európy prvý klimaticky neutrálny kontinent sveta a tento cieľ má v úmysle dosiahnuť do roku 2050.
Vydané Text: Erik Stríž
### Japonský vládny vodíkový program
Pred niekoľkými rokmi sa japonská vláda rozhodla založiť hospodárstvo krajiny na obnoviteľných zdrojoch energií a na vodíku. Vládny koncept bol opísaný v dokumente Strategický plán pre vodíkové a palivové články a jeho cieľom je vytvoriť tzv. vodíkovú spoločnosť. Stratégia predpokladá vybudovanie medzinárodného priemyselného dodávateľského reťazca, ktorý do Japonska dodá 300 000 ton vodíka ročne. Očakáva sa, že táto úroveň sa dosiahne do roku 2030.
Obrat Japonska k vodíku má tri zásadné ciele – znížiť emisie znečisťujúcich látok do ovzdušia z hospodárstva a urobiť ho nezávislým od fosílnych palív, dosiahnuť vytúženú energetickú nezávislosť tejto krajiny, ktorá nedisponuje prírodnými zdrojmi a zaujať vedúcu pozíciu pri vývoze vodíkových technológii do celého sveta. Kľúčovú úlohu v tomto procese hrá Toyota, ktorá v 90. rokoch, čiže viac-menej v čase zavedenia hybridných automobilov na trh, odštartovala program vývoja elektrických pohonov založených na palivových článkoch.
V súčasnosti disponuje Toyota pokročilými technológiami palivových článkov, ktoré už prispôsobila na využitie v rôznych oblastiach – nielen v automobiloch, nákladných vozidlách a autobusoch, ale aj v priemysle, energetike a nedávno aj v jachte, ktorá na výrobu vodíka využíva obnoviteľnú energiu a morskú vodu.
### Európa s vodíkom nezávislá od plynu a ropy
Európska komisia nedávno oznámila, že v šľapajach Japonska pôjde aj Európska únia. 10. marca bola vyhlásená nová priemyselná stratégia Clean Hydrogen Alliance, ktorá obsahuje plány týkajúce sa spolupráce v oblasti vodíkových technológií v rámci celej únie. Týmto spôsobom chce Európska komisia dosiahnuť dva ciele – znížiť emisie európskeho priemyslu a urobiť región nezávislým od monopolistických praktík organizácie OPEC a Ruska.
Európska komisia plánuje urobiť z Európy prvý klimaticky neutrálny kontinent sveta a tento cieľ má v úmysle dosiahnuť do roku 2050. Stratégia Čistá vodíková aliancia má uzrieť svetlo sveta v lete. Iniciatíva má širokú podporu členských štátov EÚ a spoločností zapojených do dodávateľského reťazca vodíka.
Európska komisia vidí vo vodíku kľúč k znižovaniu emisií v priemysle vrátane hutníctva, cementárskej a chemickej výroby, v ktorých boli fosílne palivá doteraz ťažko nahraditeľné kvôli vysokým teplotám používaným v týchto odvetviach.
Hlavný energetický poradca Tudor Constantinescu zdôrazňuje, že vodík sa môže ukázať ako chýbajúce spojenie pri transformácii energie, pretože môže pomôcť odstrániť uhlie a fosílne palivá z priemyselných procesov a ťažkej a nadrozmernej dopravy – letectva, nákladných automobilov a námornej dopravy.
Rozhodnutiu Európskej komisie predchádzalo podobné rozhodnutie nemeckej vlády. Nemecko podniká prvé kroky k vybudovaniu vodíkovej ekonomiky namiesto fosílnych palív. Týmto spôsobom chcú nasmerovať ďalší vývoj k zeleným technológiám a stať sa nezávislými od malej skupiny dodávateľov fosílnych palív.
Ministri nemeckej vlády už istý čas vedú rozhovory s krajinami ako napr. Nigéria, ktoré by v blízkej budúcnosti mohli vyrábať vodík pomocou obnoviteľných zdrojov energie. Nemecko má ambíciu obmedziť úroveň znečistenia ovzdušia ropou a plynom a stať sa nezávislým od krajín, ktoré tieto palivá vyrábajú.
Budúcnosť, Clean Hydrogen Alliance, Energetika, Energia, Magazín, Palivá, Palivo, Str, Toyota, Ts, Vodík
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia