Prvé kilometre s MINI Cooper SE XL: Tak kde ste, odporcovia?
Prvé elektrické MINI prišlo na Slovensko a zoznámenie sa s ním dopadlo veľmi dobre. Má vôbec zmysel riešiť dojazd?
Vydané Text: Erik Stríž
Podobný prístup dizajnérov nachádzame v interiéri, ktorý vychádza z konvenčného Coopera a okrem žltých detailov na štartovacom tlačidle motora a páke prevodovky nepozorujeme zásadné zmeny. MINI je stále malé, pevné, s vynikajúcim materiálovým vyhotovením, primerane tuhé. Prémiovosť je jednoznačná a nespochybniteľná, rovnako ako športový charakter.
Keďže sa dizajn prakticky nemenil, prejdeme k tomu podstatnému. K jazde.
### Prvé naštartovanie… a ticho.
Štart elektrického MINI Cooper SE prebieha rovnako ako pri verzii so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou. Vytlačíte brzdový pedál, stlačíte štartovacie tlačidlo. Namiesto zvuku z výfuku sa ale ozve iba zvučka z vnútorných reproduktorov.
Počas jazdy sa z vonkajších reproduktorov ozýva ťažko popísateľný zvuk. Možno pripomína zvuk silného elektrického motora vo vysokých otáčkach so záťažou, prípadne výjav z Blade Runnera. Toto prirovnanie nie je náhodné, pretože o zvukovú kulisu sa postaral sám Hans Zimmer, ktorý spoločne s Benjaminom Wallfischon vytvoril soundtrack k filmu Blade Runner 2049.
Vypočujte si jeho dielo na YouTube, predovšetkým prvých dvadsaťdva sekúnd skladby s názvom Wallace. Tento zvuk pripomína práve to, čo počujete, keď sa okolo vás pomaly pohybuje MINI Cooper SE.
Viac si o spolupráci značiek BMW a MINI a Hansa Zimmera môžete prečítať [priamo na stránkach BMW](https://www.press.bmwgroup.com/slovak/article/detail/T0297797SK/zvuk-vozidiel-bud%C3%BAcnosti:-hans-zimmer-a-bmw-group-spolu-tvoria-zvuky-pre-elektrick%C3%BA-mobilitu).
Rozjazd a jazda v nízkych rýchlostiach je ovplyvnená tichou činnosťou motora, vnútri nepočuť ani vyššie spomenutý imitovaný zvuk motora. Kľúčovými vlastnosťami elektrického MINI sú schopnosť prudkej akcelerácie z pokoja, skvelá pružnosť v zrýchľovaní počas jazdy i samotné jazdné vlastnosti.
### Tuhé a zábavné
Riadenie je skôr strmé a primerane tuhé, MINI sa podarilo nájsť recept na správne nastavenie posilňovača riadenia. Vozidlo poskytuje vodičovi spätnú odozvu na úrovni, ktorá ho nebude obťažovať, no sprostredkuje mu autentický kontakt s vozovkou. Nízky posed spoločne s relatívne širokým postojom navodzuje dojem vyššej rýchlosti, než sa v skutočnosti objavuje na digitálnom tachometri. Úroveň rekuperácie je nastaviteľná a tá dôraznejšia dokáže auto úplne zastaviť. Na jazdu s jediným pedálom to ale ešte nestačí, pretože decelerácie po uvoľnení pedála nie sú dosť dôrazné.
Osobne som mal menší problém s činnosťou elektronickej stabilizácie. Keď sa snažil o prudkú zmenu smeru jazdy na nespevnenom povrchu alebo sa v zákrute na asfalte dostal do ľahkého šmyku, MINI Copper SE natoľko znížilo krútiaci moment prenášaný na kolesá, že takmer zastavilo. Keď sa to stane raz, je to ešte v poriadku, ale pri opakovanej skúsenosti začne takto účinné ESP vadiť.
[GALLERY id=30583]
### Na jeden ťah až do 145 km/h
Jazda mestskými rýchlosťami je teda prevažne tichá a v závislosti od zvoleného jazdného režimu môže byť pokojná, ale aj nadštandardne dynamická.
To, čo azda najviac odlišuje elektrické MINI od toho benzínového, je úplná absencia vibrácií a plynulá akcelerácia s pocitovo kontinuálne dodávaným krútiacim momentom. Zrýchlenie mierne zatlačí do sedadla a prekvapivo tento efekt neustáva až do rýchlosti 145 km/h, čo sa nám ukázalo ako rýchlostný limit elektromobilu. V tabuľkách figuruje ako maximálna rýchlosť 150 km/h. Túto rýchlosť sme odskúšali na uzatvorenej ceste mimo verejných komunikácií.
Jazda mimo mesta po rakúskych okreskách sa ukázala ako pohodlná a elektrické MINI nemá najmenší problém s predbiehaním aj v rýchlosti 100 km/h. Na diaľnicu možno takto malé elektromobily určené nie sú, ale pri MINI Copper SE nemám obavu, že by som počas predbiehacieho manévra stratil dych. Maximálna rýchlosť 150 km/h ale napovedá, že keď sa rozhodnete predbiehať druhé vozidlo zo 130 km/h, narazíte práve na rýchlostný limit.
Počas jazdy vyššími rýchlosťami už v interiéri počuť aerodynamický hluk, ale stále sa dá rozprávať aj bez zvyšovania hlasu.
Tlmiče sú naladené skôr tuhšie, čím sa napĺňa charakter MINI i svojský športový potenciál, výtlky na slovenských cestách preto budete radšej obchádzať. Vlastne je dosť cítiť aj prejazd cez zarovnaný poklop kanála, prejazd koľajnicami dokáže pasažiermi poriadne zatriasť.
### Takže, odporcovia…
Teraz sa nezamýšľajte nad regionálnym a globálnym dopadom výroby a prevádzky elektromobilov. Keby sme tak chceli robiť, museli by ste férovo zhodnotiť aj reálie výroby a prevádzky áut na spaľovací pohon – a to nie je úloha pre vás, pre nás, ale pre špičkových špecialistov na priemysel, životné prostredie a ekonomiku.
Radšej sa pozrite na konkrétne autá a ich vlastnosti, potenciál a dostupnosť. MINI Cooper SE je elektromobil, pri ktorom mi relatívne krátky dojazd neprekáža. S týmto autom nebudem jazdiť na druhý koniec krajiny, ale z môjho bytu v downtowne na perifériu mesta, kde mám firmu, zamestnanie či prevádzku kaviarne. Voľný čas trávim vo fitku, v bare či v kine. Auto si mám kde nabíjať, pretože mám predplatené karty ZSE a GreenWay, inokedy si vystačím s obyčajnou 230-voltovou elektrickou zásuvkou a nabíjacím adaptérom, ktorý si vozím v kufri.
Už to bolo napísané tisíckrát a stále to platí: ak máte zodpovedajúci životný štýl, môže byť pre vás úplne v poriadku vlastniť malý elektromobil práve tak, ako iným vyhovuje jazdiť na mopede, kolobežke alebo na bicykli.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia