Dopravné obmedzenia potvrdzujú. Elektromobilita má zmysel!

Ovzdušie v oblastiach zasiahnutých koronavírusom sa totiž veľmi rýchlo zásadne zlepšilo.
Vydané  Text: 
Aktuálne merania znečistenia ovzdušia prinášajú doslova šokujúce výsledky. V oblastiach, kde sú obmedzenia dopravy a pohybu osôb najtvrdšie, sa kvalita životného prostredia zlepšila skutočne zásadne. Na severe Talianska, ktoré je koronavírusom zasiahnuté mimoriadne silne, sa koncentrácia škodlivých látok v ovzduší znížila o 21 až 47 percent. Ešte výraznejšie sa dopravné obmedzenia prejavili v Španielsku, kde namerali zlepšenie situácie o 40 – 55 percent a to najmä v Madride a v Barcelone. Podobne sa obmedzenia prejavili aj v Lisabone.
**Cesta existuje** Výrazný rozvoj elektromobility má teda zjavne šancu zlepšiť kvalitu životného prostredia predovšetkým tam, kde je koncentrácia osobnej dopravy najhustejšia, teda vo veľkých mestách. Veľmi nádejne v tomto kontexte vyznievajú projekty kompaktných dvojmiestnych mestských elektromobilov (napríklad Citroën Ami, smart EQ fortwo…), ktoré jazdia nielen bez emisií a sú aj podstatne tichšie, ale potrebujú aj menej miesta na parkovanie. Dodajme, že k výraznému zníženiu zaťažovania životného prostredia tieto mikroautá prispievajú aj využívaním rekuperácie pri brzdení, čo sa prejavuje v znižovaní emitovania pevných častíc (z brzdového systému) do ovzdušia. Asi je každému jasné, že brzdiť v každodennej dopravnej zápche v centre mesta s veľkým a ťažkým SUV a kompaktným mestským elektromobilom je veľký rozdiel. Poučíme sa a začneme sa správať zodpovednejšie? Výsledky meraní jednoznačne ukazujú, že tvrdenia ekológov nie sú iba ich zbožným želaním, ale realitou.
Rekordne nízke hodnoty NO2 v ovzduší nad severným Talianskom
**Bude dosť zelenej energie?** S týmto strašiakom operujú odporcovia elektromobilov pomerne často. Tu sú reálne čísla. Hoci je Slovensko v rozvoji elektromobility na úrovni praveku, v prípade bezemisnej výroby elektrickej energie patríme do svetovej špičky. Vďaka jadrovej a vodnej energii bolo u nás v roku 2019 až 92,5 % elektriny dodanej do siete bez emisií CO2. Ak máte obavu, ako sa premietne masívne zavádzanie elektromobility do praxe, tu je zaujímavý odhad. Ak by u nás jazdilo 40 tisíc elektromobilov, na celkovej spotrebe elektrickej energie by sa podieľali menej ako jedným percentom. A to ešte treba zobrať do úvahy, že na výrobu klasických palív sa používa elektrická energia. Ak by ich ale 40 tisíc automobilov nepotrebovalo, bol by nárast spotreby elektrickej energie ešte podstatne menší.