PRVÁ JAZDA: Lev na elektrinu?! Peugeot berie elektrifikáciu vážne!
Že by sa v ríši zvierat stalo niečo nečakané? Alebo výrobcovia hračiek prišli s nejakou novinkou? Nič z toho. Len sme spojili znak automobilky Peugeot s novým pohonom, ktorý okrem spaľovacieho motora využíva aj elektrickú pomoc. Takého autá sa teraz vo veľkom dostávajú do ulíc.
Vydané Text: Michal Čabai
### Počas prvých jázd sme dosiahli spotrebu pod 3 l/100 km…
**…to sme však mali plne nabité batérie, ktoré dokážu zabezpečiť dojazd až do vzdialenosti 54 km a maximálnu rýchlosť 135 km/h.** Jazdné režimy ponúkajú aj možnosť ušetriť si energiu v batériách. To využijete, ak viete, že cestujete do mesta s obmedzeným vstupom pre vozidlá so spaľovacím motorom a chcete jazdiť iba na elektrinu. Navyše **batérie s kapacitou 11,6 kWh a výkonom 80 kW sú umiestnené tak, že nezmenšujú objem batožinového priestoru.**
**Peugeot 3008 ide s elektrifikáciou ešte ďalej.** V zadnej náprave sa nachádza ďalší elektromotor a vytvára tak pohon všetkých kolies. Síce bez mechanickej väzby medzi prednými a zadnými kolesami, no aj elektrický pohon má svoje výhody. Napríklad v tom, že sa **dá jemnejšie regulovať množstvo výkonu, ktoré sa dostáva na predné alebo zadné kolesá.** Ako sme zistili v teréne, pohon všetkých kolies sa ukázal ako celkom schopný, pričom veľa zvláda aj v čisto elektrickom režime. Dokonca mu nerobilo problém ani rozbiehanie v prudkom kopci, za čo si vyslúžil palec hore. Jazdu zo strmého kopca riadi elektronika, to je však už vo všetkých moderných automobiloch, ktoré majú aspoň nejaký náznak ambícií opustiť spevnené cesty. **Príjemne nás prekvapilo, že auto primárne poháňajú zadné kolesá! To v nás v kombinácii so snehom vyvoláva nádeje na extra dávku zábavy za volantom.** Jeho prejav je o čosi zrnitejší ako v prípade 508 a aj pripájanie spaľovacieho motora si všimnete o čosi viac, no nie je to nič, za čo by sa mali konštruktéri hanbiť. Len si to viac všimnete. **Skôr poteší dynamika založená na zrýchlení z 0 na 100 km/h pod 6 sekúnd.** Nuž, druhý elektromotor a výkonnejší benzínový motor sa prejavujú. **Objem batožinového priestoru** sa použitím batérie s kapacitou 13,2 kWh zmenšil, no stále **dosahuje veľmi dobre využiteľných 395 litrov a pomáha mu aj možnosť sklápania zadných sedadiel.** Elektrický pohon znamená dojazd do vzdialenosti 59 km a maximálnu rýchlosť 135 km/h.
Peugeot zároveň predstavil aj čisto elektrické modely 208 a 2008. O 208 sme už viackrát písali, pričom obe autá poháňa rovnaký elektromotor s výkonom 100 kW (136 k). Do mesta ide o ideálne vozidlá a **s dojazdom 340 (Peugeot 208), prípadne 320 km (Peugeot 2008)** ich netreba nabíjať každý deň. A vyzerajú fakt dobre! Ak by sme mali vybrať jeden spoločný znak všetkých testovaných elektrifikovaných modelov? Je v nich neskutočne ticho!
### Rada na záver
**Keďže ide o plug-in hybridné, prípadne elektrické vozidlá,** ktoré na dosahovanie nízkej spotreby musíte nabíjať, **treba pri zvažovaní ich kúpy rátať aj s tým, že musíte mať prístup k elektrickej zásuvke.** Doma alebo v práci a ideálne si dokúpiť silnejšiu nabíjačku, takzvaný wallbox. Lebo spoliehať sa na verejne dostupné nabíjačky v obchodných centrách nie je úplne najlepšie riešenie. Minimálne preto, že môžu byť obsadené.
#### Francúzi vrhli všetky sily do elektrifikácie a prvé výsledky ich snáh vyzerajú veľmi schopne aj v porovnaní s konkurenciou. A keďže elektrickú mobilitu berú komplexne, majú v ponuke aj elektrické skútre a bicykle. Tým dokážu zabezpečiť mobilitu v mestách pre široké vrstvy používateľov. A to majú v rukáve ešte jedno eso, na ktoré sa extra tešíme.
Elektricky Peugeot, Hybridny Peugeot, Peugeot, Peugeot 3008, Peugeot 508, Peugeot Elektrifikacia, Plug-In Hybrid, Prva Jazda, Recenze, Recenzia, Test