Pred 22 rokmi sa postavil na štart IT gigant Google a podmanil si internet. Teraz si koncern, zastrešujúci najväčší vyhľadávač, zobral na mušku automobilovú brandžu a s modelmi Polestar 2 a pripravovaným elektrickým SUV Volvo XC40 Recharge trafil do čierneho – priamo do centrálnej nervovej sústavy automobilu.
**Automobiloví výrobcovia vyrábajú autá.** To je notoricky známa banalita, ale za ňou sa toho skrýva viac. Počas rokov sa autá zmenili natoľko, **že sa dnes nezaobídu bez softvéru.** Aktuálne sú to tisícky riadkov kódov, ktoré však iba málokedy automobiloví výrobcovia napísali sami. Je to verejné tajomstvo, že téma softvéru nepatrí k najobľúbenejším a bola dlho zanedbávaná. Preto bolo doteraz bežné, že predovšetkým známe tváre z oblasti dodávateľského priemyslu ako *Bosch, Continental alebo Harman (v súčasnosti súčasť koncernu Samsung)* mohli programovať riešenia na mieru pre svojich zákazníkov. **Automobilky sa totiž obávajú, že stratia vládu nad dátami, keď si priberú nových partnerov.**
Ale práve to sa teraz stane. Lebo problémom tejto zastaranej stratégie je, že jednotlivé prvky ako riadiace jednotky a senzory pracujú väčšinou izolovane od seba a ich zosieťovanie je komplikované. Chýba spoločný základ, **operačný systém,** ako ho poznáme z našich osobných počítačov alebo zo smartfónov, ktorý by ovládal funkcie, aplikácie a služby a prepájal ich navzájom. Presne to však pripravuje **Google – s jasným cieľom.**
**Prelom urobí v tomto roku Polestar 2, ktorý bude ako prvý automobil schádzať z výrobnej linky s operačným systémom Android.** Oznámil to Mickey Kataria, vedúci divízie Alphabets Automotive na vývojárskej konferencii *„Google I/O“.*
**Android Automotive OS,** ako sa volá nový operačný systém materského koncernu Google z Mountain View, ovláda celý infotainment. K tomu má pribudnúť vlastný **App Store, hlasové ovládanie a, samozrejme, aj mapová a navigačná služba Google Maps.** To sú všetko veci, ktoré sa BMW a Mercedes v súčasnosti s OS7 a MBUX pokúšajú dosiahnuť sami individuálnymi riešeniami.
### Automobilový priemysel je príliš pomalý
Výrobcovia áut už ale zistili, **aké je pre nich ťažké uviesť na trh automobilový softvér, ktorý sa dá aktualizovať a starať sa oň.** Lebo cykly a rozsahy aktualizácií, ktoré boli pôvodne naplánované, sa sotva dajú dodržať. Pritom ide v Mercedese o dve a v BMW o tri ročné aktualizácie systému. Pre porovnanie: **Google poskytuje svojim používateľom smartfónov menšie a väčšie aktualizácie takmer v dvojtýždňovom turnuse a aj pre automobilový softvér predpokladá rovnako prísny program.** Preto je krok mladej dcérskej spoločnosti značky Volvo a koncernu Geely ľahko pochopiteľný. Lebo kto si neuviaže na krk komplexný vývoj softvéru, môže sa **naplno sústrediť na hardvér automobilu s elektrickým pohonom.** Pritom automobilový operačný systém Google je rovnako ako jeho Android Smartphone OS koncipovaný ako **open-source softvér.** Vďaka tomu môžu aj iní výrobcovia začať využívať *Android Automotive,* čo výrazne znižuje vývojové náklady a navyše zvyšuje atraktivitu pre tretie strany, ktoré môžu programovať nové aplikácie vhodné na používanie v automobile. Až tie urobia z operačného systému rozsiahlu a flexibilnú ponuku, akú poznajú používatelia smartfónov.
Klasický Android beží už dnes na niekoľkých miliardách zariadení a milióny vývojárov programujú pre tento operačný systém aplikácie a softvér. Podľa materského koncernu Alphabet je preto jednoduché ich softvér prispôsobiť aj pre automobilové aplikácie. **„Na začiatku nám ide najmä o aplikácie z multimediálnej oblasti,“** vysvetľuje Anders Nilsson, vývojár softvéru značky Volvo. Momentálne má na starosti integráciu Android Auto OS do modelu Polestar 2 a pri demonštrácii poskytuje náhľad na fungovanie systému. Pre Spotify alebo podcastovú sieť NPR z USA sú už dnes k dispozícii fungujúce aplikácie, **obohacujúce infotainment elektrickej limuzíny s výkonom 300 kW, ktorá sa od februára 2020 začne predávať za cenu od 57 900 eur.**
### Digitálne zosieťovanie ako kľúč
Umožňuje to integrovaná SIM karta pre LTE, ktorá je v limuzíne Polestar 2 súčasťou sériového vybavenia a ktorá neustále udržiava automobil pripojený k serveru. Takýmto spôsobom sa jednak analyzujú a vykonávajú hlasové povely a jednak automaticky sťahujú mapové podklady, dopravné informácie v dátovej podobe a aktualizácie softvéru. **„Takýmto spôsobom môžeme dokonca dopĺňať funkcie a automobil neustále vylepšovať,“** vysvetľuje Thomas Ingenlath, CEO značky Polestar a šéfdizajnér značky Volvo. **„To poskytuje netušené možnosti,“** dodáva. Tým je zodpovedaná otázka záujmu značky Polestar, ale prečo sa vôbec koncern Alphabet zaujíma o potreby automobilového priemyslu? Angažovanosť tejto technologickej spoločnosti v automobilovej brandži v skutočnosti nie je ničím novým. **Už pred 15 rokmi Google nadviazal spoluprácu so značkami Volkswagen a Audi. Vtedy bolo dôvodom zobrazovanie družicových snímok z Google Earth v navigačnom systéme.**
O desať rokov neskôr Google priniesol **Android Auto – systém, ktorým sa dajú vybrané obsahy smartfónu a služby zobrazovať a ovládať na displeji systému infotainmentu v automobile.** Okrem toho koncern so svojou dcérskou spoločnosťou Waymo už roky pracuje na vývoji technológií pre autonómnu jazdu a so svojimi vozidlami môže v niektorých štátoch USA dokonca jazdiť v bežnej premávke.
### Cieľ: zber množstva dát
Pre autonómnu jazdu, ako aj hlavný predmet podnikania Google – **predaj personalizovanej reklamy** – má zásadný význam jedno: dáta. A tie sa získavajú najlepšie vtedy, keď podľa možnosti čo najviac ľudí dlho a v mnohých oblastiach svojho života využíva služby koncernu s kapitalizovanou hodnotou 140 miliárd dolárov. **Je jedno, či zákazník používa internetový vyhľadávač, hlasového asistenta, alebo smartfón s operačným systémom Android – alebo dokonca všetko naraz v automobile s Android Auto OS.**
Ešte väčším motorom úsilia o operačný systém pre automotive je však trhový potenciál, pretože sektor mobility patrí celosvetovo k brandži s najväčším obratom. Na rok 2025 očakávajú analytici Frost & Sullivan celosvetovo obrat takmer dve biliardy dolárov. Keď tu Android Automotive bude mať rovnakú pozíciu ako operačný systém Android pri smartfónoch, náskok sa sotva bude dať dohoniť a **výrobcovia ako BMW alebo Mercedes budú tomu márne vzdorovať svojimi izolovanými riešeniami.**
### Mobilita je miliardový biznis
Vývoj smartfónov dokumentuje, **že zákazníci nie sú ochotní prestupovať medzi jednotlivými ekosystémami. Preto aj bolo v roku 2018 pre Google jednoduché po mnohoročnej politike bezplatnosti začať požadovať od výrobcov smartfónov licenčné poplatky za operačný systém.** A ak bude raz Google súčasťou nervovej sústavy automobilu, bude pre ďalšie dcérske spoločnosti koncernu Alphabet ľahké podmaniť si ďalšie oblasti. Služby ako Waymo sú už dnes pripravené.
### Android Auto
Od svojho predstavenia v roku 2014 je Android Auto najčastejšie využívaným systémom na integráciu smartfónu do automobilu, ktorý zrkadlí vybrané obsahy v kokpite. Do roku 2020 Google rozšíril toto rozhranie do vyše 100 miliónov vozidiel
### App Store
Bez širokej vývojovej bázy za App Stores by smartfón nemohol sláviť svoje víťazné ťaženie. Do automobilov plánuje Google podobnú koncepciu s nezávislými vývojármi aplikácií
### Android
Operačný systém open-source je známy predovšetkým zo smartfónov a celosvetovo ho používa približne 80 percent smartfónov. Teraz má prísť verzia odvodená špeciálne pre automobily
### Google Assistant
Hlasový asistent technologického koncernu patrí celosvetovo k najlepším. Ešte do konca tohto roka má v automobiloch zaujať miesto Android Auto a integrovať jeho funkciu
AUTOVINY.SK » Aktuality » IT gigant Google si podmaňuje už aj automobilový priemysel! Pozrite sa ako