Automobilky vyrábajú rúška a pľúcne ventilátory. Zachráni ich to pred krízou?

V neľahkých časoch pandémie koronavírusu museli viaceré automobilky zatvoriť svoje výrobné závody a prerušiť výrobu. Aby sa zachránili pred hroziacou ekonomickou krízou, preorientovali niektoré automobilky svoje zameranie.
Vydané  Text: 
**V skratke**: * **Čína ide príkladom** * **Amerika plánuje vo veľkom** * **Veľká Británia reaguje neskoro, ale predsa** * **Škoda ponúkla svoje vozidlá zdravotníkom**
### Čína ide príkladom Aj napriek tomu, že veľké európske automobilky zatvorili svoje továrne kvôli koronavírusu, všade na svete výroba nestojí. Príkladom je menší čínsky výrobca BYD, ktorý sa krátko po vypuknutí koronavírusu stal najväčším výrobcom jednorázových rúšok na svete. Malá automobilka, ktorá predala ročne iba okolo 450 tisíc áut, dnes vyrába 5 miliónov kusov rúšok za deň a dodáva 300 tisíc fliaš dezinfekcie. Pre svoju produkciu vyčlenila továreň v Šen-Čene. Preorientovať výrobu na výrobu rúšok však vôbec nebolo také jednoduché a vyžadovalo si to množstvo práce a ľudí, ktorí sa do projektu zapojili. Na príprave ich výroby pracovali stovky inžinierov, výrobnú linku automobilka postavila z vlastných zariadení a o niekoľko týždňov začali s výrobou. Ani dnes však ešte stroje nebežia na plný výkon, dá sa teda predpokladať, že sa rýchlosť produkcie ešte zvýši. BYD aktuálne zásobuje rúškami a dezinfekciou iba čínsky trh, keď však bude dostatočne zásobený, dá sa predpokladať, že bude dodávať tovar aj iným krajinám. ### Amerika plánuje vo veľkom Plány Američanov na preorientáciu výroby sú omnoho trúfalejšie. Napríklad automobilka Ford vyjednáva s americkou vládou detaily o výrobe pľúcnych ventilátorov a iných zdravotníckych zariadení. Podobne ako počas druhej svetovej vojny, americký prezident Donald Trump zverejnil tzv. Defense Production Act, podľa ktorého veľkí výrobcovia musia vyrábať potrebné stroje. Počas vojny vyrábali General Motors, Ford a iné automobilky tanky a lietadlá, dnes je cieľ ušľachtilejší. Prestavať výrobné linky na produkciu pľúcnych ventilátorov však môže trvať niekoľko mesiacov. ### Veľká Británia reaguje neskoro, ale predsa Aj keď Britom nejaký čas trvalo, kým pristúpili k prísnejším opatreniam, potrebu využiť automobilky na zdravotnícke účely vnímajú aj oni. Aktuálne vyjednávajú s Fordom, Hondou aj Rolls-Roycom o možnostiach výroby pľúcnych ventilátorov a ďalších zariadení. ### Škoda ponúkla svoje vozidlá zdravotníkom Škoda Auto sa v neľahkej situácii rozhodla ponúknuť zdravotníkom hmotnú pomoc a to v podobe 100 vozidiel, ktoré poskytla zdravotníkom na rozvoz materiálu a jedla. K dispozícii dala aj 150 skútrov služby BeRider v Brne. Aj keď tento krok ich ekonomickú situáciu nezachráni, minimálne to posilní ich dobrú povesť medzi zákazníkmi. Či a ako budú vedieť reagovať automobilky vyrábajúce autá na Slovensku zatiaľ nie je vôbe jasné. V každom prípade si zmena orientácie výroby vyžaduje veľa času, ktorí bohužiaľ nie je k dispozícii a reagovať treba čo najrýchlejšie.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia