Slováci hlasovali o najlepších autách! Takto dopadla anketa BEST CARS 2020!
Každý rok netrpezlivo očakávame výsledky ankety Best Cars, lebo presne tá ukazuje, ktoré autá zaujali našich čitateľov najviac. Svoju silu ukazujú najmä novinky, no máme tu aj stálice. Ako hlasovanie dopadlo tento rok?
Vydané Text: Erik Stríž
Ak niečo potrebuješ vedieť, tak sa opýtaj. To je dostatočne známe porekadlo, ktoré však presne vystihuje pointu každej ankety. A tá naša prebieha od roku 1994, keď sa hlasovalo klasicky. To jest hlasovacie lístky sa zasielali poštou a tie sa museli mechanicky prerátať. Ešte neboli SUV, ešte nebolo toľko kabrioletov, nebolo toľko kategórií.
To všetko za posledných vyše dvadsaťpäť rokov pribudlo a ako motoristi môžeme byť radi, že si máme z čoho vyberať. A rozdeľovať preferencie vo všetkých kategóriách. Menšie kategórie ovládnu väčšinou novinky, tie väčšie vykazujú menšie výkyvy obľúbenosti.
**INFO**: Pripomíname, že metodika vyhodnocovania výsledkov umožňuje, aby súčet všetkých priečok presahoval 100%. Nejedná sa o chybu.
### Kto odpovedal?
Tradičná anketa magazínu auto motor a šport v kombinácii s internetovým portálom www.autoviny.sk oslovila 3 608 záujemcov, z nich bolo 85% mužov a 15% žien. Podľa vlastných odpovedí títo respondenti ročne najazdia priemerne 23 500 kilometrov a až 35,9% z nich si v nasledujúcich dvoch rokoch plánuje kúpiť auto. Zaujímalo nás, koľko z nich chce nové a koľko jazdené – výsledky sú zaujímavé. 58% respondentov tvrdí, že plánujú kúpiť nové auto, 36% jazdenku a 6% ešte nie je rozhodnutých. Aj tento rok ostala zachovaná voľba A, teda voľba bez ohľadu na finančný limit, a voľba B, ktorá je ohraničená v rámci každej triedy istým limitom, ktorý určuje prístupnosť modelu širším masám.
Opäť prezentujeme prvých päť priečok, opäť je dôvod prozaický: niektorým modelom ušiel stupienok víťazov skutočne iba o chlp. V kategórii A opäť dominovali značky ako Abarth, Audi, Porsche, no svoju silu prejavili aj novinky, veď v absolútnom poradí sa dokázali presadiť modely ako Kia Proceed, silu novinky preukázal aj Peugeot 208, kde zrejme zavážil aj fakt, že sa vyrába na Slovensku. Asi najväčšou stálicou našej ankety je Volkswagen Multivan, ktorý už roky okupuje prvú priečku v kategórii vanov a zrejme ju nikdy neopustí. V tesnom závese za ňou je Mercedes- Benz Triedy V a treba povedať, že výsledky tejto ankety vidieť aj na našich cestách, oba modely sú nesmierne obľúbené a hojne využívané na prepravu osôb z letísk alebo do vzdialenejších destinácií.
Ešte viac prekvapení mala pre nás kategória B. Neohrozenú pozíciu Fabie ohrozila Toyota Yaris, ktorá ju vymenila na tróne a svoju rastúcu obľúbenosť dokazuje aj Hyundai i20, ktorý obsadil tretie miesto. Naopak, v kategórii kompaktných vozidiel si prvé miesto vyárendovali Škoda Scala, Ford Focus a VW Golf. V strednej triede si ho delia obľúbené modely Škoda Superb, VW Passat, Opel Insignia a Ford Mondeo. V kategórii racionálnej voľby dominovali VW T-Roc, Suzuki Jimny a Hyundai Tucson. Ak je vám sympatické Suzuki Jimny, tak sa poponáhľajte, lebo na európskom trhu koncom roka skončí aj jeho predaj a je dosť možné, že si musíte uchytiť kus zo skladových zásob.
Podobne sa nemenili ani pozície v oblasti spoľahlivosti a ohľaduplnosti k životnému prostrediu, ktoré si tradične uzurpuje Toyota, oblasť služieb zákazníkom a najzvučnejšieho mena v motoristickom športe patrí Mercedesu-Benz. Pomer ceny a hodnoty je už tradične oblasťou, v ktorej dominuje Škoda, najšportovejšou značkou je po novom BMW a najbezpečnejšie autá vyrába Volvo. Konkrétne výsledky si môžete pozrieť v tabuľkách.
### CENA PAULA PIETSCHA PRE MAZDU
Každoročne udeľuje Motor-Presse ocenenie za inovatívnu techniku či pokrokové riešenie. Cena nesie meno zakladateľa vydavateľstva Paula Pietscha. Odborná porota zvolila za víťaza na rok 2020 technológiu Skyactiv-X, ktorá vo svete motorov spôsobila malú technologickú revolúciu. V prípade spotreby aj škodlivých emisií nastavuje táto technológia nové merítka. Premiéru absolvovala táto technológia v modeli Mazda 3 Hatchback a sedan, neskôr sa táto technológia objavila aj v modeli CX-30. Motor s technológiou Skyactiv-X dokáže spaľovať extrémne chudobnú zmes v takmer vznetovom cykle, kompresný pomer benzínového motra je netradične vysoký – až 16,3:1.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk