Kupujete novú baterku na motorku? Vyberte si zodpovedne a správne
Pri batériách pre motocykle sa nenechajte sa zlákať pútavým marketingom, zvažujte viacero dôležitých parametrov.
Vydané Text: Erik Stríž
**Štandardná batéria s tekutým elektrolytom** je vo všeobecnosti vhodná skôr pre staršie motocykle a vyznačujú sa potrebou základnej údržby, ako kontrola hladiny elektrolytu, občasné dobíjanie. Nevýhodou je možnosť inštalácie iba v jednej polohe bez možnosti náklonu, pretože pri naklonení vzniká riziko úniku elektrolytu. Pád motocykla môže pre takúto batériu znamenať veľký problém. Tekutý elektrolyt ale má aj svoje kladné stránky – napríklad má vysokú tepelnú odolnosť, teda sa dá inštalovať v blízkosti motora a výfuku.
**Batérie AGM**, kde je elektrolyt viazaný v separátore zo skleného flísu (buď priamo vo výrobe, alebo naliatím a uzavretím po jej nákupe motoristom) sú výkonnejšou a bezpečnejšou alternatívou štartovacej batérie pre motocykle. Môžu byť inštalované s istým stupňom náklonu alebo úplne na boku bez toho, aby z nich unikala kyselina, počas prevádzky motocykla sa rýchlo dobíjajú a zvyčajne dobre zvládajú aj časté vybitia a opätovné nabitia nabíjačkou.
Ak motorka disponuje pestrejšou výbavou, ako vyhrievaním rukovätí, ABS, navigáciou a ďalšími elektrickými spotrebičmi, sú na batérie kladené vyššie nároky na cyklické zaťaženie. **Gélové batérie** sa v takomto prípade osvedčili ako správne riešenie a hoci majú nižší štartovací výkon ako v prípade batérií AGM, poskytujú podstatne viac kapacity.
Dnes veľmi modernou alternatívou k uvedeným druhom batérií sú **lítium-iónové akumulátory**. Majú početný zoznam priaznivých vlastností, ale aj zopár „nedostatkov“, ktoré je potrebné vziať do úvahy ešte pred kúpou. Medzi pozitívne stránky lítium-iónových riešení patrí ich nízka hmotnosť, vysoký štartovací výkon a tiež životnosť na až dvetisíc rýchlych nabíjacích cyklov. Na druhej strane je potrebné uvedomiť si, že úspora hmotnosti nemusí byť pre každého motocyklistu tak dôležitá, pretože tá sa týka predovšetkým športových strojov. Pri cestných motocykloch a endurách je takáto úspora na váhe skôr zanedbateľná. Rovnako zásadným faktorom, ktorý má potenciál odmietnuť kúpu takejto modernej batérie, je ich obmedzená možnosť inštalácie v blízkosti motora a výfuku (zdrojov tepla).
Ich ďalšou „slabinou“ je neschopnosť zvládať dobíjacie napätie vyššie ako 15 V, kedy dochádza k ich rýchlemu poškodeniu a súčasne aj pri ľahkom preťažení elektrickými spotrebičmi motocykla rýchlo zlyhávajú ich články, dôsledkom čoho batéria stráca svoju pôvodnú funkčnosť.
Je zrejmé, že voľba správnej batérie pre motocykel, štvorkolku alebo skúter dnes nie je len o jednom alebo dvoch parametroch. Rovnako to nie je vždy len voľba toho technologicky najlepšieho. Vždy je to kombinácia viacerých parametrov, ktoré je potrebné vziať do úvahy a cena je iba jeden z nich. Ak si neviete rady, pýtajte sa odborníkov alebo hľadajte vhodné riešenie na stránke [www.exide.sk](https://www.exide.sk).
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk