Najvážnejšie chyby slovenských vodičov! Kedy sa toto konečne naučíme?
1. Telefonovanie za volantom Neveríte? Stačí sa prejsť k najbližšej križovatke a uvidíte to na vlastné oči. Magická príťažlivosť mobilných zariadení je natoľko silná, že bez nich mnohí vodiči nevydržia ani tých pár kilometrov za volantom smerom do práce či obchodu. Dlhšia rovinka či červená na semafore priam vyzývajú k bleskovej kontrole notifikačnej lišty či správ… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
1. Telefonovanie za volantom
Neveríte? Stačí sa prejsť k najbližšej križovatke a uvidíte to na vlastné oči. Magická príťažlivosť mobilných zariadení je natoľko silná, že bez nich mnohí vodiči nevydržia ani tých pár kilometrov za volantom smerom do práce či obchodu. Dlhšia rovinka či červená na semafore priam vyzývajú k bleskovej kontrole notifikačnej lišty či správ na sociálnej sieti. V tejto disciplíne sa pritom do čela dostali práve ženy. Kým ešte pred niekoľkými rokmi išlo až 80 % všetkých pokút za šoférovanie s mobilom v ruke mužom, dnes v tejto oblasti vedie práve ženské pohlavie. Za písanie správ rôznym „Maznákom“ pritom hrozí pokuta až do výšky 60 eur, správne konanie ju potom môže navýšiť až na rovných sto eur.2. Zipsovanie
Tento každodenný úkaz vážnym spôsobom zhoršuje plynulosť premávky a v konečnom dôsledku len predlžuje zápchu. V ideálnom prípade by autá v pruhu, ktorý sa onedlho začne zlievať do druhého, mali prísť až na jeho koniec, dať smerovku a zaradiť sa do vytvorenej medzery. Takéto striedavé púšťanie vodičov z končiaceho pruhu vytvára zips, vďaka ktorému sú oba pruhy stále v pohybe. V tomto prípade však robia slovenskí vodiči dve zásadné chyby. Buď sa chcú zaradiť do pokračujúceho pruhu už o desiatky či stovky metrov skôr, čím na malú chvíľku zastavia premávku v oboch pruhoch a podporujú vytvorenie ďalšej zápchy, alebo končiaci pruh vôbec nevyužívajú a automaticky sa radia do pokračujúceho pruhu.3. Využívanie nesprávnych pruhov
Zákon hovorí úplne jasne – jazdiť sa má v pravom pruhu a tie rýchle vľavo slúžia výhradne na predbiehanie. Aj tak sa každý deň stretávame s takzvanými „stredopruhármi“, ktorí sa z predstavy o jazde v správnom pruhu zobúdzajú zo sna spotení (a pri pohľade na ich typický výraz za volantom s najväčšou pravdepodobnosťou aj pomočení). Sú to ľudia, ktorí sa v strede širokej diaľnice cítia jednoducho bezpečnejšie, niektorí svoje konanie pritom obhajujú mylným tvrdením, že pravý pruh je len „kamiónový“, a tak sa celý čas strávený na diaľnici držia v strede, kde v 110 km/h obmedzujú všetkých naokolo. Ostatní totiž môžu takého vodiča obehnúť jedine zľava, v prípade predbehnutia jednoduchým zotrvaním v pravom pruhu totiž riskujú pokutu. Tým sa však kvôli jedincom v strednom pruhu znižuje priepustnosť diaľnici, čo môže zhustiť premávku za vozidlom, prípadne nebezpečné situácie pri predbiehaní.4. Alkohol za volantom
Za dodržiavane tohto druhu pitného režimu by ste pochvalu od svojho obvodného lekára čakali zbytočne. A nepotešíte ani policajtov, ktorí alkohol za volantom netolerujú. Za jazdu pod vplyvom alkoholu vám totiž hrozí až rok odňatia slobody. V prípade spôsobenia väčšej škody či ublížení na zdraví dokonca až dva a profesionálni vodiči hromadnej prepravy môžu dostať trest odňatia slobody až na päť rokov. V správnom konaní hrozí vodičovi pokuta do 800 eur a zákaz činnosti (vedenie motorových vozidiel) na maximálne tri roky.5. Nedodržiavame rýchlosť
V zahraničí môžete za prekročenie rýchlosti o 50 km/h prísť o auto, povolenie šoférovať na niekoľko rokov a v niektorých prípadoch by vám hrozilo aj väzenie. Na Slovensku sú postihy za prekročenie rýchlosti oveľa miernejšie, bežným scenárom môže byť pokuta až do výšky niekoľko stovák eur, ktorú však mnohí piráti s ochotou zaplatia a pokračujú vo svojej činnosti ďalej. Pravidelné skúšanie šoférskych a technických schopností však nemusí vždy dopadnúť dobre a pri rýchlej jazde sa niekoľko násobne zvyšuje riziko nehody podmienené najmä kratším reakčným časom.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!