JAZDA: Ekologické modely od Mercedesu

Na ekologický vlak nastúpil Mercedes hneď s niekoľkými modelmi. Pasažieri sú rôznorodí, od mild-hybridu až po vozidlo využívajúce palivové články.
Vydané  Text: 
Vynálezca automobilov odštartoval zelenú vlnu už dávnejšie. Do jeho ekologicky ladeného portfólia sa výraznejšími písmenami zapísal ešte v roku 2006 model E 300 BlueTEC, ktorého misia spočívala najmä v redukcii škodlivých emisií. Využíval aditívum AdBlue, čo je v podstate roztok močoviny pridávaný do výfukových plynov. Vybavený bol aj oxidačným katalyzátorom či bezúdržbovým filtrom pevných častíc. Voči životnému prostrediu ohľaduplnejšie by mali byť aj všetky modely typu BlueEfficiency. V rade nastavané sériové krásavice triedy S či E s týmto prívlastkom však neboli pre nás počas jazdnej prezentácie takým lákadlom, ako full-hybrid jazdiaci momentálne len za veľkou mlákou. Jeho v Európe nedostupné veličenstvo sa volá ML 450 Hybrid a jeho pohonné ústrojenstvo je tvorené benzínovým šesťvalcom 3.5 (205 kW/279 k) a dvojicou elektromotorov (63 kW/86 a 60 kW/82 k).
Krátke pohodlné zvezenie splnilo naše očakávania, všetky komponenty fungovali potichu a veľmi harmonicky. Vďaka dostatočnému dobitiu batérií sme si skúsili aj čisto ekologický – zakrádací režim, počas ktorého sme do ovzdušia nevypúšťali žiadne emisie. Dojazd na elektrinu je samozrejme obmedzený, auto dokáže pri nižšej rýchlosti prejsť asi 4 km. Podľa slov šéfa vývojového tímu, ktorý bol celý čas s nami v aute, ešte stále nie je rozhodnuté, či sa tento hybrid nakoniec nedostane aj na starý kontinent. Pre Európu je momentálne určený mild-hybrid (nejazdí čisto na elektrinu), ktorý je postavený na báze modelu S 350. Luxusný ekológ sa volá S 400 Hybrid a okrem benzínového motora nájdete pod jeho karosériou aj elektromotor s výkonom 15 kW (20 k), ktorý slúži ako pomocník šesťvalca. Z úplne iného súdka však pochádzajú ďalšie modely s výrazne ekologickejším rodokmeňom. Najmenším predstaviteľom je starý známy smart fortwo vo verzii electric drive. Presné parametre sú zatiaľ známe len pre jeho prvú generáciu, ktorá úspešne fungovala ako služobné vozidlo napríklad pre príslušníkov polície či úradníkov vo Veľkej Británii. Na jej pohon slúžil elektromotor od firmy Zytek Automotive s výkonom 30 kW (41 k), ktorý dokázal hnať malý smart maximálnou (elektronicky limitovanou) rýchlosťou 96 km/h. Druhá generácia, ktorá sa bude vyrábať sériovo, dostane lítium-iónové batérie od spoločnosti Tesla Motors s kratším časom dobíjania, elektromotor bude mať vyšší výkon a zvýšiť by sa mal aj dojazd. Za jej volantom asi najviac prekvapil rázny štart sprevádzaný bzučaním elektromotora. Nuž maximálny krútiaci moment je dostupný už prakticky od nulových otáčok a je to skutočne cítiť. Najzaujímavejším exponátom celej ekologickej flotily bol bezpochyby zelenkavý Mercedes BlueZero E-Cell. Čiastočne unesený sme boli najmä z jeho interiéru, ktorý podobne ako zovňajšok akoby patril vozidlám z titulu Piaty element. Tento model jazdí čisto na elektrinu, ktorú dodáva lítiový akumulátor s časom dobíjania 3 až 4 hodiny. Dojazd by sa mal pohybovať na úrovni 200 km, samozrejmosťou sú nulové emisie a maximálna ohľaduplnosť k životnému prostrediu. Ešte väčším frajerom s celkovým dojazdom okolo 600 km je model BlueZero E-Cell Plus, ktorý však k životu potrebuje aj benzín. Jeho batérie sú dobíjané trojvalcovým motorom zo smartu (môže slúžiť aj ako hnací variant) umiestneným v zadnej časti. Apetít by mal v priemere predstavovať 4,5 l/100 km.
Asi najviac času sme strávili v modeli BlueZero F-Cell, ktorý je podobne ako BlueZero E-Cell (aj Plus) postavený na podvozku triedy B. Všetky tieto autá disponujú tzv. sendvičovou architektúrou podlahy, kde je umiestnené ekologické náradie. BlueZero F-Cell však okrem akumulátora využíva aj najnovšiu generáciu priestorovo náročných palivových článkov. Emisie sú aj v jeho prípade nulové, keďže pohonné ústrojenstvo produkuje paru. Hendikepom je však stále nevybudovaná sieť vodíkových staníc. Na pohľad a aj vo vnútri vyzerá BlueZero F-Cell ako sériové béčko s plnohodnotným priestorom pre posádku či batožinu (kufor má 500 litrov). Zvonka však nevidno prírastok hmotnosti, ktorý predstavuje asi 300 kg. V aute ich však vôbec necítiť, dopredu sa BlueZero F-Cell ženie vitalitou vyšportovaného mladíka a jediné, čo posádka eviduje je s narastajúcou rýchlosťou stúpajúci aerodynamický hluk a hluk od kolies. Maximálne by mal palivovými článkami vybavený model prejsť 400 km. Tie si budú môcť ekologicky mysliaci záujemcovia užívať začiatkom budúceho roka, keďže BlueZero F-Cell sa už dostal do sériovej výroby. Text: Peter Michalec Foto: Mercedes a autor **NA OKRAJ** **Mercedes ML 450 Hybrid – reserved for USA** Zatiaľ len pre Spojené štáty určený model, ktorý z technického hľadiska predstavuje tzv. full-hybrid, poháňa benzínový agregát 3.5 V6 (205 kW/279 k) a dvojica elektromotorov s výkonom 63 kW/86, resp. 60 kW/82 k využívajúca NiMH batérie. ML 450 Hybrid dokáže jazdiť aj čisto na elektrický pohon, samozrejme pri nižšej ustálenej rýchlosti a na krátku vzdialenosť približne 4 km. Priemerná spotreba by sa mala pohybovať na úrovni 9,8 litra na 100 km. Podľa slov šéfa vývojového tímu stále nie je rozhodnuté či sa nakoniec nebude predávať aj v Európe.







Inzercia