Czinger má prvé hyperauto vyrobené 3D tlačou. Jeho cena i rýchlosť vás doslova šokujú
Prvé auto z 3D tlačiarne by bolo výnimočné už len z tohto dôvodu, jeho výrobcovia sa však rozhodli zájsť ešte ďalej a vyrobiť ho oveľa výnimočnejším.
Vydané Text: Erik Stríž
Cena auta z 3D tlačiarne rozhodne nie je nízka, ale do úvahy treba brať všetko, čo auto ponúka. Či už je to využitie revolučných technologických nástrojov, motor z vlastnej dielne Czinger Vehicles či výkon vyšší ako má napríklad Bugatti Veyron. A, samozrejme, netreba zabúdať na maximálnu rýchlosť, ktorá je priam astronomická. Pravdou však je, že nie celé auto je produktom 3D tlačiarne, ale iba väčšina jeho nosných častí. Značná časť karosérie, ktorá podlieha najväčšej záťaži bola vytvorená s použitím revolučného výrobného procesu, ktorý by mal byť teoreticky aj lacnejší a precíznejší ako štandardný výrobný proces. Zjednodušiť by to malo aj recykláciu týchto častí, čo je ďalším benefitom pre našu planétu a nie je to typické pre hyperautá. 3D komponenty zaručujú tiež tuhosť automobilu, čo je dôležité najmä pri astronomickej rýchlosti a výkone, ktorý dokáže dosiahnuť. V aute je použitá 7-stupňová sekvenčná prevodovka, ktorá odovzdáva krútiaci moment na zadné kolesá. V prednej náprave sú umiestnené dva elektrické motory, ktoré sú napájané 2 kWh lítium-titanátovou batériou. Czinger 21C má teda pohon všetkých štyroch kolies a celkovo dosahuje až neuveriteľných 920 kW (~1 233 koní), čo je viac ako LaFerrari, Mclaren P1, Bugatti Veyron a dokonca aj viac ako Aston Martin Valkyria! Svojou hmotnosťou 1 250 kg je porovnateľné s Volkswagenom Up!, čím chceli jej výrobcovia dosiahnuť pomer 1:1 medzi výkonom a hmotnosťou. Kokpit ponúka ideálnu pozíciu na sedenie pre vodiča, pričom sedadlo spolujazdca je umiestnení priamo za ním. Kabína je ultra aerodynamická v tvare šípu. Interiér auta je veľmi príjemný a pohodlný vďaka využitiu jemných materiálov a spolupráci so svetovými dizajnérmi. K spolupráci bol oslovený aj Michelin, ktorý navrhol špeciálne pneumatiky, ktoré dokážu zvládať výkon vozidla. Tým, ktorí majú obavy z ultraľahkého auta s výkonom ako tank, sľubuje výrobca špeciálnu konfiguráciu **Lightweigt Track Configuration**. Hmotnosť auta v tejto konfigurácii je 1 218 kg a dosahuje max. rýchlosť 380 km/h. Automobil si budete môcť pozrieť čoskoro aj vy – svoju európsku premiéru bude mať na ženevskom autosalóne.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk