JAZDA: Alfa Romeo 8C Spider

Koncentrovaný výťažok toho najlepšieho, čo vôbec automobil môže vodičovi za volantom ponúknuť – presne tým je nová Alfa Romeo 8C Spider, otvorená verzia teraz už beznádejne vypredaného kupé Competizione.
Vydané  Text: 
Fascinujúce je už len vidieť Alfu Romeo 8C prichádzať. Na prvé stretnutie sa máte šancu dopredu pripraviť. Ešte skôr, ako ju uvidíte, tak ju zaručene budete počuť – zvuk jej osemvalca je neprepočuteľný zrejme zo vzdialenosti jedného kilometra. Potom to príde. Je len málo automobilov, na ktorých by ste nezmenili ani ten najmenší detail, kde všetky krivky do seba zapadajú tak, že tvoria umelecké dielo. Dizajn v sebe kombinuje moderné prvky s retrokrivkami, zreteľne odkazujúcimi na športové automobily značky z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov (i keď označenie 8C použila Alfa už v roku 1931). Dlhá kapota, vypuklé blatníky, nezameniteľná trojuholníková maska, zadné veľké okrúhle svetlá… Nie, vážne nemôžu byť pochybnosti, ku ktorej značke tento skvost patrí.
Aj keď priznajme, že model 8C rozhodne nie je typická Alfa Romeo a jej predstavenie bolo prekvapením. Kto od výrobcu, ktorého vrcholom výrobného programu je po vyradení luxusného sedanu 166 kupé Brera, čakal, že začne vyrábať exkluzívny superšport s výkonom 450 koní a cenou viac ako 210 000 eur. Slovo exkluzívny je tu skutočne namieste. Spiderov bude totiž, rovnako ako kupé, vyrobených len päťsto kusov, takže už teraz si budúci majitelia môžu byť istí, že ide o dobrú investíciu a cena vozidla v ich garáži bude skôr stúpať, ako klesať. Kupovať si Alfu Romeo 8C Spider len ako prostriedok na uloženie peňazí by však určite bola škoda… jej hlavným poslaním je totiž poriadne ostrá jazda! Preto sme uvítali, že k prvému stretnutiu s vozidlom malo dôjsť v Taliansku priamo na testovacom okruhu koncernu Fiat pri meste Baloncco. Po chvíli čakania prichádzajú dve vozidlá – ťažko povedať, či Spideru viac pasuje klasická červená, alebo iskrivo biela… prvý okruh na oboznámenie sa s vozidlom aj s traťou absolvujeme na mieste spolujazdca. „Počuješ ten zvuk už v nízkych otáčkach?“ Hneď pri príjazde z parkoviska sa ma pýta šéf testovacích jazdcov Dominik. „Tomu nemôže konkurovať ani Ferrari, ktoré musíš poriadne vytočiť, aby si ho trocha počul!“ smeje sa. Pri posúvaní sa v garážach, od ktorých sa zvuk odráža priamo k našim ušiam, mu rozhodne dávam za pravdu. Nie je nad otvorené vozidlá! Po chvíli už vyrážame na trať. Dominik na štartovej rovinke tlačí pedál plynu až na podlahu. Prekvapením je, ako málo fúka do interiéru, v 200 km/h však predsa len vyťahujem bočné okná hore. „Výkon je jedna vec, v športovom vozidle je však oveľa dôležitejšie jeho vyváženie,“ hovorí Dominik a na dôkaz svojich slov sa ostrým esíčkom prešmykne asi stokilometrovou rýchlosťou. Už sa teším na výmenu miest!
Tenké škrupinové sedadlá dokonalo obopínajú telo, v interiéri je miesta pre posádku tak akurát. Klasický volič robotizovanej prevodovky v Alfe 8C nenájdete, rýchlosť sa zaradí jednoducho klepnutím do páčky pod volantom. Po uvoľnení brzdového pedála Alfa so sebou nedočkavo trhne, po pridaní plynu v zapnutom športovom móde prudko vyráža vpred. Rešpekt je určite na mieste, už v prvej zákrute ma Alfa prekvapuje, ako je k vodičovi prívetivá a od začiatku sa tvári ako stará známa. Vynikajúca dynamika prameniaca zo 450-koňového osemvalca, majúceho rovnako ako dielce podvozka pôvod v Maserati GrandTurismo, je tak trocha očakávaná. Čím však naozaj prekvapí, tak to je práve ľahkou ovládateľnosťou. Motor je umiestnený skutočne až za prednou nápravou a prevodovka pri zadnej poháňanej náprave (usporiadanie transaxle). Vďaka tomu sa konštruktérom podarilo dosiahnuť rozloženie hmotnosti na prednú a zadnú nápravu 49 : 51, čo je pri jazde skutočne poznateľné: Alfa sa ľahko riadi plynom, v zákrutách počúva na slovo, môžete si tu dovoliť aj jemné pribrzdenie, po nejakej nedotáčavosti nenájdete ani stopy a pri výjazde ľahko rozhodíte zadnicu presne tak, ako chcete. Nie, nejakých zákerných reakcií sa od Alfy 8C nedočkáte. Riadenie je dokonale presné a rozhodne sa s ním nemusíte biť, takže po štyroch ostrých kolách na okruhu vodič vysilením neodpadne. Reakcie robotizovanej prevodovky na povely veľkými pádlami pod volantom sú veľmi rýchle, aj keď samotné preradenie je predsa len o niečo pomalšie ako napríklad pri Ferrari. Alfa Romeo 8C Spider je každým detailom nefalšovaným športiakom, ktorý si určite nezaslúži byť len ozdobou garáží zberateľov exkluzívnych vozidiel. Vzhľadom na vysokú cenu a len 500 vyrobených kusov zrejme tento osud neminie veľa Spiderov… tri kúsky by mali putovať aj k slovenským či českým záujemcom. Text: Jiří Steiger Foto: Alfa Romeo a autor Technické údaje**Motor****atmosférický benzínový 4.7 V8**Zdvihový objem4 691 cm3Výkon330 kW/450 k pri 7 000 ot/minKrútiaci moment480 Nm pri 4 750 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 381 x 1 864 x 1 308 mmRázvor2 645 mm**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť290 km/hZrýchlenie 0-100 km/h4,4 sSpotreba-Emisie CO2- \- výrobca neuvádza